squarepants

Trådstartare
Det händer något konstigt varje gång jag går ut med hö till hästarna på lunchen.
Häst 1 - ardenner, ranghög sto 5 år
Häst 2 - travare (min häst) mitten i rangen. (kör undan häst 3 men viker sig för häst 1) sto 7 år
Häst 3 - travare, lägst i rang. sto 10 år

Händelseförloppet:
Jag kommer ut i hagen med påsarna, Häst 2 och 3 kommer genast fram och försöker äta ur påsarna, häst 1 håller sig på avstånd.
Jag sjasar bort dem ifrån mig, lägger ut höet i högar i tur och ordning.
Går jag sedan emot Häst 1 när den står vid en hög, går hon genast iväg och jagar bort någon av de andra.
Går jag däremot fram till någon av Häst 2 eller Häst 3, står de kvar.
Jag kan stå och "skydda" häst 2 och häst 3 ifrån häst 1, står jag vid dem kommer häst 1 aldrig fram, så fort jag går iväg bort ifrån dem så jagar häst 1 bort dem.

Ser inte Häst 2 och 3 mig som ranghög? är det bara häst 1 som gör det?
vad är det egentligen som händer?
Ska hästarna gå iväg ifrån höet om de ser mig som ledare?

Sv: konstigt?

Hej!

Alltså, det är omöjligt att ha en klar uppfattning via en site, om något så avancerat som hästrelationer.

Ett par tankar har jag. Det verkar för mig snarast som att häst 1 ogillar/är osäker/rädd för dig.
Detta gäller inte för 2 och 3, men riktigt hur dom uppfattar dig framgår inte.

Nej, hästarna ska inte gå ifrån höet om dom ser dig som ledare, med mindre du begär att dom flyttar sig.

Rang, respekt osv är mycket mer komplicerat än en rak stege.

LIA

Sv: konstigt?

Tack för ditt svar!

Ja, självklart förstår jag att det inte är så här lätt :)

Ja, häst 1 är aldrig särskilt mycket hanterad och speciellt inte i samband med mat, så det är mycket möjligt att hon ogillar/ är osäker på mig!

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
337
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur