Konstigt i ögat

psychogrrl

Trådstartare
Vad sjutsingen är det här i ögonvrån?!
PICT0155.JPG

Det sitter fast, går inte att "pilla" bort med "milt våld" (inte försökt jättemycket eftersom jag inte vet vad det är). Har väl varit där i snart en vecka kanske. Trodde först det var varklumpar som samlats där och lät det vara. Sen har jag försökt pilla bort som sagt, men det går inte. Han har varit inflammerad i ögat 2 veckor eller något och jag har behandlat med novifrom 1½ vecka kanske. Förra året var han också inflammerad, bara i det här ögat. I år har det varit likadant, bara det här.

Är det flugägg?!? :crazy:

Är det något (någon sorts polyper) i tårkanalen?!

Ja, tänkte se om någon här vet vad det är innan jag försöker få tag på bra hästveterinär i dessa semestertider.

Sv: Konstigt i ögat

Jag tycker det ser ut som larver! :eek:
Vad jag vet kan spolmasklarver som "reser" med blodomloppet hamna i ögat. Då kan hästen bli blind.
Jag skulle kontakta en veterinär om jag var du. Men jag vet faktiskt inte vad det kan vara.

Vad gör man åt det?! *hjälp* Avmaskning lär väl inte hjälpa för såna grejer?

Jo, ska sätta mig på telefontid imorron och försöka få tag på stallveterinären. Risken är ju att hon är på semester och då är frågan om man vågar ta ut en distriktare för det här (kan vara en jättebra som kan häst och kan vara en som mest kan kor)?

Fast han har inte "spolmask-hostat" nån gång under tiden jag haft honom (som jag hört då). Dessutom står det ju att äldre hästar ofta utvecklat en immunitet, han är ju 5 år.

Hmm, blir bara konstigare och konstigare.

Det är flugor som har lagt ägg... Det finns ögondroppar att få. Jag tror att en ko vetrinär är lika duktig på just det här problemet som vilken annan vet som helst. Kor måste ju oxå kunna få flug ägg...
Ring iallafall och konsultera en så fort som möjligt!

Jo, om det är flugägg är ju en koveterinär lika bra (om de vågar gå nära hästen... fast min är så snäll så det borde funka ;) ). Förra sommaren när jag var tvungen att ta distriktare så var det en jättebra, men man har ju hört skräckhistorier (förstahands)...

Hur lång tid tar flugägg på sig att utvecklas? När kläcks de?

Läste på en sida hur man kunde göra med fluglarver i ögonen på djur. Så här gjorde man:

Om djuret har fluglarver i ögonen är ett tips att använda steriliserat vatten typ ögonsköljning, linsvätska. Därefter använd en ”ögondroppare/pipett” och droppar i ögat, sug sedan tillbaka droppen. (Större larver kommer att fastna i öppningen och de mindre sugas in i pipetten.) Fortsätt processen tills alla är borta.

Ok, är det ett säkert sätt måntro? Det blir inga skador på slemhinnorna? De sitter ju rätt ordentligt, så man får ju "rycka loss" dom, det är inte bara att suga upp... Fast vad gör vet. om de kommer ut?

Var kan man få tag på en pipett så här mitt i sommaren? Har apoteket? Frågan är hur stor den behöver vara också...

I "håll hästen frisk" rekomenderar de att badda ögat med fysiologiskt ögonvatten, 5-6 ggr /dag och ev stalla in hästen tills det går över. Där står det även att man kan maska av med Rintal vet, men det kan du få råd om du ringer apotekets rådgivning!

Lycka till...Går det över till horninne inflammation behöver man senast då veterinär och bättre droppar!

Fast jag har ju behandlat med noviform (antibiotikasalva) i en vecka...

jaja, ska försöka få tag på vet nu. Stallvet var på semester så det blir distriktare.

Jag brukar krafsa bort sådana fluglarver med en nagel.
Jag tvättar händerna noga före, och så gräver jag runt litet med pekfingret.
Och så tvättar jag hästens öga efteråt.
Det brukar då se helt normalt ut igen efter ett par dagar.
Först så kan det vara litet rött och svullet.

Ja, hon förstod inte riktigt hur flugägg skulle kunna hamna i slemhinnan i ögat, så hon trodde det var något annat, tex torkat var. Så länge han inte kniper med ögat och ser väldigt irriterad ut är det nog inte så stor fara enligt henne. Fast det är ju konstigt att hon inte visste nåt om det när det uppenbarligen händer eftersom det står i håll hästen frisk bland annat... :smirk:

Jag ska skölja med koksalt och sen försöka ta bort det med en bomullstuss. Om de har vägarna i närheten så kommer de och tittar. Vill inte ta ut och betala dyyyyr reseersättning bara för det här, om det inte blir akut.

Ska ringa apotekets djurrådgivning och fråga. Om jag kan hitta numret..

Jag har ju försökt skrapa med en nagel, men det sitter "stenhårt". Kanske man får bättre grepp med en topz eller liknande? Han tycker ju inte det är så trevligt när man trycker just på det...

jag tycker nog inte att man ska vara i och pilla med fingrarna. Min katt har en kronisk ögoninflammation som ser ut uniefär så här som en liten vit/gul klump det behandlade jag med ögondroppar (receptbelagt) först 3 ggr om dagen i en månad sen 2ggr om dagen sen 1ggr om dagen sen varannan dag nu efter ca 4 års tid behandlar jag var tredje dag. Men det kan ju mycket väl vara larver, ring och rådfråga med vet. Lycka till.

Varför skulle slemhinnorna skadas ?? Du ska ju inte peta i ögat. Varför skulle man inte kunna få tag på en pipett mitt i sommaren ? ;)..Apotekena har ju öppet även på sommaren. En pipett är ju bra att ha i sitt stallapotek annars också, så det är ju liksom en investering. Men ring du veterinären och låt denne titta. Kan ju vara nåt annat också....vi gissar ju bara ;)

Det sitter liksom på det 3dje ögonlocket som är ganska så tåligt.
Om man viker ut 3dje ögonlocket och tar bort allt främmande som inte skall vara där, t.ex. fluglarver, så blir det alldeles utmärkt.

Nu har vet varit ute och tittat (hade egen häst, så inte bara kovet.). En saftad räkning lämnade hon efter sig (1000:- :eek: ), men en diagnos som ni andra inte alls har gissat på ;)

Eftersom det har flyttat på sig (först satt det lite längre upp och nu är det längre ner) trodde hon inte det var fluglarver och inte heller tumör. Hon trodde däremot det var lymfkörtlar som hade svullnat vid inflammationen. Tydligen har hästar lymfor som sitter precis där... Inget jag visste, men jag ska inte säga emot en veterinär på den saken ;)

Nu ska jag behandla med terracortil 2 ggr per dag (= inget socialt liv för mig eftersom jag har 2 mil med buss och cykel till stallet), gärna med 12 timmars mellanrum. Sen ska jag försöka ha flughuva på honom. Har införskaffat en, men vi kanske ska ha vadslagning här om hur lång tid det tar innan de andra pållarna plockar av den? :D

Om det inte hade blivit bättre på måndag skulle jag ringa igen. Får allt hoppas det är bra då så jag slipper en lika dyr räkning igen :smirk:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 545
Senast: Imna
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 271
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka