Konstigt beteendeförändring

_moa_

Trådstartare
Jag har ett shettis sto som är mellan 6-10 år. Hon används till körning och även ridning. Nu är det så här att hon har fått lite beteendesförändringar och jag börjar bli lite fundersam på vad hon håller på med. Hon är arg som bara den när man kommer till hagen och vill inte att man rör henne. Jag vet inte om det är så med alla, men jag upplever att det bara är emot mig som hon är sur. Kanske hon inte gillar mig längre?

Det är så konstigt. I förrgår slog hovslagaren på en tappsko och hon var på bra humör. Efteråt så dushade jag henne och gick lite med henne sedan släppte jag henne i fållan och satte mig och pratade lite med henne och solade. Hon var jätte trevlig hela dagen. Igår var hon lite sur när jag tog ner henne till stallet, men det kan ha varit för att jag hade med mina andra hästar ner också. Borstade och gjorde henne iordning för att köra en sväng, hela tiden var hon jätte trevlig. Idag var hon så förbannad. Jag fick inte komma till henne i hagen. Hon högg efter mig. Aldrig någonsin annars har jag tvivlat på att hon inte ska göra något, men nu gick jag inte fram till henne bara för att då hade hon nog bitit mig.

Jag vet verkligen inte vad som är fel. Jag vet inte hur jag ska gå vidare med problemet. Jag vet inte om hon har ont någonstans. Jag vet verkligen inget.
När man jobbar henne och ska börja samla och ställa henne lite så guppar hon oerhört mycket med huvudet och hon är olik i siderna också. Och hon har blivit sne i hovarna sedan hon hade några hovsprickor.

Jag vet inte om det kan ha något med det att göra?

Sv: Konstigt beteendeförändring

Kolla upp henne med vetrinär så hon inte har ont nånstans! Klinik?
Låter som hon försöker berätta för dej att nåt är fel, så försök reda ut vad det kan vara, med vetrinär.
OM hon har ont kanske det inte är lika ont varje dag och kan därför skifta i humör.
Mitt råd är att låta vetrinär komma och kolla igenom henne noga, men allra helst kanske åka in till klinik där man säkert kan göra en grundligare kontroll.

Magnum skrev:
Kolla upp henne med vetrinär så hon inte har ont nånstans! Klinik?
Låter som hon försöker berätta för dej att nåt är fel, så försök reda ut vad det kan vara, med vetrinär.
OM hon har ont kanske det inte är lika ont varje dag och kan därför skifta i humör.
Mitt råd är att låta vetrinär komma och kolla igenom henne noga, men allra helst kanske åka in till klinik där man säkert kan göra en grundligare kontroll.

Jo vi funderar på det, helt klart! Blir nog klinik isf för våran veterinär tror väl inte vi är kloka annars om det visar sig att det inte är något :o (vi ringer honom vid minsta lilla annars).

Jag ska ta och ringa skara på måndag.

Min pålla blir alltid sån på hösten. Fråga mig inte varför??? Med min tror jag det har att göra med att hon har gått på bete, och när man ska börja jobba igen tycker honom att det är lite jobbigt, och då blir hon grinig. Kanske kan vara något i den stilen??? Sen kan hon ju ha kommit på att hon får va ifred om hon grinar, och "utnyttjar" det?

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 894
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama