Konstiga saker ickehundmänniskor sagt

Sv: Konstiga saker ickehundmänniskor sagt

Jag möter grannen (som jag inte brukar träffa så ofta, hon är nog mest inomhus..) på promenad med odågan. Hon stannar till när jag hejar på henne och säger "men oj, vilken lydig hund du har! Hon drar ju inte i kopplet utan går så snällt vid sidan.."

Jag tackar för hennes komplimang och vi pratar lite om hur mycket träning som krävs och blabla. Sen frågar hon "men vad är det för ras?"
"Rottweiler", säger jag och hon svarar:
"Men, hon ser ju så himla snäll ut. Brukar inte rottweilers se så där elaka ut? Hon har ju så mjuka ögon, inte kan man tro att hon är en sån där.."

"Vilken söt valp!" brukar vi få höra när vi är ute på promenad. Senast så försvarades påståendet med "men hon är ju så liten, och har så stora tassar och ögon!". Jag kan förvisso förstå att man tycker hon ser ut som en valp, men när hon sen blir anklagad för att vara en renrasig taxvalp så säger det en del om frågeställarens hundkunskap...

img_6701_5323da9ce087c311fc5c6ce3.jpg

img_6708_5323da399606ee552dbcefa6.jpg

img_7041_5323d98bddf2b3694529a0f6.jpg

Förresten, här om veckan fick jag mig en avhyvling av en tant för att jag inte plockade upp efter att hon bajsat. För tydligen så betyder hukande hund = bajsar. Att tikar sitter och kissar ville fru Tant inte kännas vid, hon såg nog allt att det var bajs som kom... :banghead:

Hehehe visst ar det konstigt nar hundar inte drar i koppel eller rottisar inte ser ut som om de vill ata upp alla manniskor de ser?

Jag korde tvars over USA for ett par manader sedan. Jag hade lite brottom sa jag korde manga timmar och hundarna blev rastade pa rastplatser (stora med manga bilar) och promenaderna ganska "rudimintara" att ga runt hela omradet ett antal varv i fem dagar innan jag var hemma. Jag fick flera komentarer om "farliga rottweilers" ... tva ganger var det till och med folk som steg ut ur bilar for att fotografera oss dar jag kom med en rottis pa varje sida.:p

kl

Mötte en man i mitt trapphus en dag som tittade på min hund och sen utbrast förtjust åh en mellanschnauzer!!! Hur stor kommer han bli när han bli när han blir vuxen? Och innan jag hunnit svara så pratar han vidare om att han minsann kan massor om rasen, och att mellan var så mycket bättre än både dvärg och riesen.

Jag har alltså en 58 cm hög 2 årig mellan, han är redan gigantisk med andra ord och brukar bli misstagen för en liten riesen.

När jag bodde hemma hos mina föräldrar och gick på promenad med min dåvarande hud och/eller någon av mammas så mötte vi ofta en tant som var helt på det klara med att det var pudlar vi hade, och hon blev direkt sur när vi sa våra hundar var av rasen amerikansk cocker spaniel.

Samma tant pratade också ofta om att pudlar var den mest intelligenta hundrasen eftersom som dom jobbar på cirkus! :rofl:

Kl
Man har ju hört massor genom åren men man förtränger nog det mesta :p

Men färskt i minnet är ju gårdagens kommentar när vi lämnade Norrland för ett dags besök hos lite släktingar.

Det pratas en hel del hund uppenbarligen om vilka SM som ska besökas mm och folket vänder sig mot mig och frågar hur det går med mitt hundägande.

Jag: - nja jag har ju inte kvar någon brukshund längre utan håller mig tillsambons jämthundar tills jag är färdig med skolan.
Damen bredvid(som säger sig ha haft någon större typ av hund tills nyligen men har inget hundintresse utöver att ha något att kramas med): -jämthundar säger du? Som ni jagar med?
Jag: ja mest älg och lite Björn
Damen: jaha men då är det ju inga kelgrisar du har för de hundarna kan man ju inte kramas med!!!
Jag(som här börja se lite förvirrad ut och tittar lite hjälplöst mot pappa som, utan att lyckas särskilt bra, gör allt för att hålla sig från att vika sig dubbel av skratt): Jo självklart vill de kramas.
Damen: Ah fast alla har ju hört att jakthundar ska man man inte hålla på med, de ska ju inte ens bo inomhus!
Jag: Ja alltså det är bara en stark GAMMAL myt våra hundar vet knappt vad en hundgård är och hanteras som om de vore min sambos babys vilket innebär att de sover i sängen varje natt.
Damen: jaha men då kan de ju inte vara bra jakthundar?
:banghead::banghead::banghead::banghead:
Här gav jag upp samtalet

Jag har en till...
I byn där jag är uppväxt har vi en man som är så kallat översmart, det alla har sagt är att han är så smart att det slutligen slagit runt för honom, om det är vad som verkligen hänt är inget jag spekulerat i utan bara accepterat att han kunde komma med lite konstiga idéer när han kom förbi.

Hursomhelst var jag som 11 åring ute på gården och lekte med en av våra dåvarande schäfrar. En väldigt snygg hanne. Mannen kommer gåendes förbi på vägen och ropar "du har väl kopplat MYRSLOKEN?"

Mannen i fråga kan alltså konstruerat ett helt flygplan, så frågan är hur man ska tolka att han ansåg min schäferhanne vara en myrslok? Men jag kopplad "myrsloken" och mannen vart nöjd så :D

Just det där med jakthundar finns det många idéer om... Våran förra som var Eng springer spaniel men som vi jagade mycket med fick vi veta att vi måste avliva nu när jag var gravid för jakthundar brukar hoppa upp i vagnen och äta upp barnen eftersom de hade fått smak på blod... :banghead:

Att våran var den bästa barnhund man kunde tänka sig gick inte in i den tantens huvud.
Våran nuvarande har även jag fått höra att han inte kan vara någon vidare jakthund eftersom han älskar att gosa.... :crazy:

När jag och hunden var ute på promenad blev jag stoppad av en tant som tyckte att det var sååå hemskt att man inte följer avelsråden gällande golden retriever, de ska absolut inte ha stående öron :p
Försökte förklara att det är en vit schäfer och INTE en golden, men jag tror inte riktigt att det gick fram, haha.

Min golden retriever? :D
15rmcde.jpg

793906-chihuahua-takidos-colorado-uno

Ovan på 900g var tydligen en rottweiler valp enligt en gubbe :p

Jag tycker jag och Råda hör tokiga saker hela tiden, nästan mest från sådana som tänker sig själva vara hundmänniskor men som uppenbart inte har tillräckligt många pommes för att vara en plusmeny om man säger så.
"Fin schäfer!"
"Åh, tack," sa jag, glad över att han såg att det var en schäfer.
"Synd att hon är så liten bara."
"Va, alltså, nej..?"
(Hör till saken då att Råda är tio kilo tyngre än sin mamma, och hela tio centimeter högre än densamma. Hon är en centimeter ifrån att överskrida maxhöjden för HANAR. Vi kan lugnt säga att hon inte är den nätta typen, vilket jag anser vore att föredra i arbete.)
"Jo, den är för liten!"
"Hon är faktiskt en gigantisk tik."
"Så HÄÄÄÄÄR stora ska de vara, det hade jag en hane som var. Den gamla, rakryggade typen..." *Visar med handen någonstans runt 1,20 över marken*

Vi har haft en så stor schäfer i vårt hus. En vargkorsning.

När jag såg den såg den ut som en 60 cm grå schäfer.

Men vad vet jag?

Du har haft en 1,20 hög schäfer som såg ut som 60 i huset? Jag hänger inte med riktigt?

Jag tolkade det som att andra pratade om en 120 cm vargkorsning i huset men i verkligheten (dsv när Brandgul såg den) var det en vanlig 60 cm grå schäfer. Dvs det handlade om "konstiga saker ickehundmänniskor sagt". :p

*kl*

Gick längs vättenstranden med kopplad hund när en dam påkallar min uppmärksahet;
-När ska ni hundägare börja ta upp skiten efter er här på stranden! Skrek hon med gäll röst, pekandes på en hög av gåsbajs.

Jag sa att jag var dålig på and-fåglar men att jag gissade på Kanadagås, då det helt enkelt kryllade av dem på platsen. Då gick hon bara därfrån.

Jag tolkade det som att andra pratade om en 120 cm vargkorsning i huset men i verkligheten (dsv när Brandgul såg den) var det en vanlig 60 cm grå schäfer. Dvs det handlade om "konstiga saker ickehundmänniskor sagt". :p

Ah, ja okej. Ironi går mig förbi när jag har feber uppenbarligen. :-)

Flera år sen, men jag var ute med min lagotto romagnolo när en gammal dam frågade om jag hade en pudel.
"Nej, en lagotto" svarade jag.
"Vad är det?" undrade hon.
"Den är en tryffelhund" sa jag uppriktigt
"Jaså, fint ska det va minsann" sa hon med snäsig röst och gick :p

Hon trodde minsann inte på att jag inte kunde stå för att jag hade en pudel, utan försökte skryta (uppfattade jag det som på hennes tonfall) :D

:rofl:

När min kompis hade en vit bullterrier så fick hon frågan om han hade korsat en hund och en gris. :cautious:

img_6701_5323da9ce087c311fc5c6ce3.jpg

img_6708_5323da399606ee552dbcefa6.jpg

OT, men vilka ögon....:love:
går det ö h t att motstå dem när de ber om något......?

Kl

En man kom fram till mig för ett par år sen.
Mannen: Är det en dobermann?
Jag: Ja
Mannen: Min dotter har en. En hane som är 10 månader.
Jag: Jaha?
Mannen: Jo, när brukar de lugna ner sig?
Jag: Jaaa, min är 4 och jag väntar fortfarande...
Mannen gick där ifrån med en nedslagen blick. Tror inte att det var det han ville höra.

En annan gång när jag var ute och gick med vovven möte jag en pappa och hans pojke.
Pojken: Pappa, pappa titta vilken fin hund!
Pappan: Ja, den var fin.
Pojken: Vad är det för en ras?
Pappan: det är en GD.

En annan gång när jag var ute fick min hund för sig att inte lyssna. Jag ryter då till på skarpen. Får sen beröm för att min hund är sååå lydig...

Eller min favorit. Denna hör jag ofta när jag väntar på bussen med hunden.
Främlingen: Hur gamla är hunden?
Jag: Hon är 6.
Främlingen: Nä, nu skojar du med mig! Hon kan INTE vara äldre än 2!

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 397
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 648
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
6 511
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka