Konstiga ljud

D

Dark_Dream

Jag har en 4 åring hemma som vi nu har haft i ca fyra månader. Nyligen har vi upptäckt någon som vi tror är knäskåleupphakningar. :( Och därför går han numera ute hela dagarna för att slippa stå inne i boxen. Men senaste dagarna när jag har longerar honom så kommer det ljud från bakknäna. Som låter som knäna hakar upp sig helt enkelt. kan detta ha någonting med knäskåleupphakningarna att göra och finns det något man kan göra för att få bort det? :confused:

Sv: Konstiga ljud

Knäpper det bara i lederna,så att man kan höra det, är det inte farligt. Veterinären sa till mig att det kunde bero på lite mindre ledvätska i just den leden. Det gör det på människor också ibland.

Upphakningar ser man, vad jag vet, för då störs hästens rörelsemönster.

Den bästa boten för hakningar är massvis med träning framförallt inriktad på att stärka muskulaturen kring bakknäna, t.ex klättring.

De här ljuden brukar offtast höras i bakknäna på växande hästar.

tack för alla bra svar och tips. vi har kontaktat vetrinär af som kommer ut imorgon och kollar så vi får se vad hon/han sägrer.

ljuden har försvunnit. Vetrinären sa att vi inte skulle longera så mycket, och nu har ja:bow:g inte hört dem sedan sist.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 619
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 879
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010