Konstiga knälar på benet?

H

hannanilsson

Jag hittade i dag massa små och hårda knölar på både utsida och insidan, på våran hästs ben. Dom satt mellan knät och kotan. Det var bara på frambenen. På höger var det ca 8 st på insida och 2 på utsidan och på vänstra var det ca 6 på utsidan och 3 på insidan. Dom var i verierande storlek. Jag har inte varit hos hästen på 2 veckor men den hade inte det då. Den ända han hade var en precis vid knät. Den har varit är i va 2 månader och den har inte get någon negativ effekt. Han haltar inte, men han är lite, lite öm på höger.

Är det någon som vet vad det kan vara?

Sv: Konstiga knälar på benet?

Det är inte jag som äger hästen. Utan det är min faster. Det är lite krånligt och om jag säger allt, om hur vi delar upp dagarna så kommer det bli en jäkla diskussion och det vill jag inte ha. Jag upptäckte det i dag och ingen annan har märkt det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att knölarna sitter i huden och inte på själva skelettbenet. En bakteriell infektion, rasp eller what ever, kan ge upphov till små, stenhårda skorpor med håret kvar på. Prova att blöta upp en och krafsa med naglarna.

Alltså det är inte sårskorpor utan dom sitter under huden. Det känns som gallor bara att dom är stenhårda. En del är ganska stora. Hade tagit kort på dom men han har jätte mycket päls på benen så det syns inte utan man känner dom bara.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 764
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 094
Senast: Ray
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Jennnnka
·
Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 828
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V