Konstiga fågelljud från mitt marsvin

M

millansnillan

Min marsvinshane på 4-5 år (han är själv och har alltid vart det. Han måste tyvärr vara själv för att han är elak mot andra marsvin dvs han anfaller dem så fort han ser dem) började ikväll (runt sextiden) göra konstiga ljud. Han låter som en fågel (tjitjitjitjitjitjitjitjitjitjitjitjitji). Han håller på med ljuden oavbrutet och de är riktigt höga. Medans han gör ljuden sitter han i sitt hus med huvudet lite utanför och håller koll. Han sitter helt stilla.

När jag kommer till honom och börjar prata slutar han genast med ljuden och äter lite på gurkan jag gett honom. När jag går därifrån är han lugn i runt 10 minuter innan han börjar igen. Medans jag sitter där eller när jag tog upp honom så gör han inte något ljud.

Fysiskt är det inget fel på honom, han var lite varm om magen men det är väll normalt? Han verkar också lite slö men ändå stirrig (ni vet han ligger lugnt när man har honom uppe och halvsover. När man släpper ner honom i buren eller sitter brevid honom gör ahn ryckiga rörelser men är fortfarande inte rädd).

Varför gör han de ljuden?
Hur gör man något åt problemen/Hur får man honom att sluta?

Sv: Konstiga fågelljud från mitt marsvin

En del marsvin har de där ljuden. Man tror inte att det är ngt "fel" utan bara att de gör så. Jag tror inte man kan få honom att sluta - tyvärr!

han kanske saknar sällskap?? :(

mina två marsvinshoner låter lika dant... och dom är i samma bur också... man blir tokig om man ska sova....

Det är ett ljud som vissa har för sig och ingen vet varför.
Vad man vet är däremot att andra marsvin brukar vara alldeles stilla när ett marsvin kvittrar så vilket gör att en teori är att dom varnar.
Ingen är dock helt säker.
Jag har hört det en enda gång hos mina marsvin.
Vet att det på nätet finns ljudfiler på detta kvitter men minns inte var.

Har två honor och den ena av dem brukar ha såna ljud för sig. Särskilt när hon är brunstig, har jag märkt.
Måttligt roligt när man har buren i sovrummet, men man får väl skylla sig själv :cool: ....

Nidorina, Stollan, Minetta och Hemlig: Han slutade strax efter att jag skrivit inlägget! Ett tag funderade jag på att slänga ett täcke över buren eller något :crazy: Nåja, antagligen ville han väll varna flocken :D

ShadowXX: Njae, Isåfall visar han det inte ;) Han hatar alla andra djur, han anfaller dem såfort han får dom inom bitavstånd :crazy: När han var liten var han utmobbad av de andra marsvinen :( Inte undra på, när de låg och sov sprang han över dom och bet dem :devil: Han biter inte människor (eller jo, de han inte känner men inte annars ;) ). Vet inte vad dte är för fel på honom, han kan inte ha några flockinstinkter kvar.

Ja, visst slutar han (jag menade inte att han fortsätter dygnet runt i x antal år :) ) men han kan mycket väl göra om det, de marsvin som gör detta ljud, brukar göra det ibland.

Minette skrev:
mina två marsvinshoner låter lika dant... och dom är i samma bur också... man blir tokig om man ska sova....

*suck* känner igen det där.....filt över buren är det bästa då!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 846
Senast: fixi
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 300
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter