Konstiga ben

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Vinna
  • Startdatum Startdatum
V

Vinna

Tänkte ni skulle få hjälpa mig lite.

Mitt varmblodssto är konstig i benet, hon är svullen där jag ritat, ca 1 cm brett och i cm högt(alltså ut från benet) det känns typ som gele, någon som har nån fundering på vad jag kan göra?
Nu i morse när jag skulle släppa ut henne var hela benet svullet, men hon är inte varm och inte halt.

Tacksam för svar

image_0002.jpg

Sv: Konstiga ben

Tänkte ni skulle få hjälpa mig lite.

Mitt varmblodssto är konstig i benet, hon är svullen där jag ritat, ca 1 cm brett och i cm högt(alltså ut från benet) det känns typ som gele, någon som har nån fundering på vad jag kan göra?
Nu i morse när jag skulle släppa ut henne var hela benet svullet, men hon är inte varm och inte halt.

Tacksam för svar

image_0002.jpg

Troligen lyfagit. Har din häst ingen feber eller är halt så är det ingen fara på taket. Se till att motionera hästen och det är bra att den får gå ute, förutsatt att hagen inte är full med lera....
gulan

Nja, hagarna är fortfarande fulla med snö så det är ingen fara.
Ang hennes ben. Vad är lyfagit för något? Och ska jag bandagera henne eller något liknande för att få ner svullnaden eller bara låta det vara?

Lymfangit är en inflammation i lymfkärlen, uppstår vanligen efter en sårskada. Kan din häst ha ett litet sticksår som du inte sett?

Du hittar mer info på tex. www.agria.se eller stallbredbyn.com

Lycka till, hoppas att allt ordnar sig!:)

Nja, hagarna är fortfarande fulla med snö så det är ingen fara.
Ang hennes ben. Vad är lyfagit för något? Och ska jag bandagera henne eller något liknande för att få ner svullnaden eller bara låta det vara?
Om svullnaden går ner under dagen i hagen eller när du motionerar den, så tycker inte jag att bandage är nödvändigt. Men det händer att jag gör det med någon häst som svullnar i under natten. Då gör man det med vaddstycke och stallbandage och under inga omständigheter med elastiska lindor. Om ett bandage läggs fel kan det ställa till med mer skada än nytta-värt att tänka på.
gulan

Om svullnaden går ner under dagen i hagen eller när du motionerar den, så tycker inte jag att bandage är nödvändigt. Men det händer att jag gör det med någon häst som svullnar i under natten. Då gör man det med vaddstycke och stallbandage och under inga omständigheter med elastiska lindor. Om ett bandage läggs fel kan det ställa till med mer skada än nytta-värt att tänka på.
gulan

Finns inga elastiska lindor i mitt stall, utan det är fleece som gäller, än har svullnaden inte gått ner, varit ute i ca 7 timmar, något att oroa sig för eller?

Det blir alltså inte bättre efter 7 timmar i hagen med snö? Jag skulle tvätta rent hela benet och försöka hitta något småsår eller liknande, ett asolsprit bandage kan oxå göra att svullnaden går ner och man kan se var i från det kommer. Fast jag skulle även fundera lite på gaffelbandet och verkligen kolla upp så hästen inte är halt.

Det blir alltså inte bättre efter 7 timmar i hagen med snö? Jag skulle tvätta rent hela benet och försöka hitta något småsår eller liknande, ett asolsprit bandage kan oxå göra att svullnaden går ner och man kan se var i från det kommer. Fast jag skulle även fundera lite på gaffelbandet och verkligen kolla upp så hästen inte är halt.

ja, vet från atg kliniken i blge kommer förhoppningsvis redan i morgon.
Jag har tvättat igenom benet och kollat efter små sår och det finns inga, däremot hade hon tre st små skärsår för ett par veckor sen som nu läkt utvändigt, kan det vara så att det är inflamerat på insidan ändå?

*poff* sa svullnaden och så var den borta.. När jag kom ut i stallet i morse så var hon helt fräsch i alla benen, inte minsta tecken på svullnad, springer som en galning i hagen gör hon också.. Tack så jätte mycket för alla svar!

Kram Emma

Ta det lugnt och kolla gaffelbandet regelbundet, jag skulle nog åka till veterinären bara för att vara på den säkra sidan.

Vet kommer på måndag då dom andra ska vaccineras, är fundersam på vad det egentligen är, för även om svullnaden är borta tror jag inte att benet är bra ändå..

Idag har vet. kollat på Vinna, hon konstaterade att hon nog aldrig skulle kunna gå som travhäst, dock var det inget fel på hennes ben(det som jag frågat om i tråden) tydligen är det blodådern som är stor bara, ganska ovanligt men ofarligt:)

Mvh Emma

eftersom hon är sne i ryggraden över länd och kors så gör det att hon vrider och belastar sitt högra bakben fel. Det går att behandla allt eftersom ifall jag vill träna henne, men det är en stor risk att hon går i sönder helt och hållet och hon kommer aldrig bli bra hur mycket jag än behandlar henne.

Kom med henne till värmland, jag vet en kille som är super på sånt...hade själv en häst som vred på benet nåt så fruktansvärt, det var fixat på 60 sek så går han rakt nu :)
Inte billigast, men som sagt helt superduktig

Mjo, vi har ju inte så långt till värmland, Dock trodde vet att det inte skulle kunna fixas till eftersom det var så gammalt, men kanske något att fundera över...

Veterinärer tror så mycket...

Jag hade en veterinär som diagnosticerade gaffelbandsskadan på min ena och vid ÅB sa - han kommer inte att hålla ändå för han är så dålig bak nu.
Jag vet precis vad jag ska göra med det (eller vem jag ska anlita när det går för långt) men nu rahabiliterades han ju för ett gaffelband och behövde kompensationsbelasta sig under en tid.

Jag skulle lyssna på martha. :idea:

Jag anlitar en som hjälpt mig att rätta till saker som varit 2-5 år gamla så jag vet att det går! :bow:

Dessutom är många hästar som har såna här grejer stressade av att de har ont.

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 895
Senast: lizzie
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2