Konstig(?) svetting efter skada/sjukdom

tinafinis

Trådstartare
Helt onödigt kanske..
Men jag funderar över min häst svettning på låret.
Hon är ofta fuktig där, mer eller mindre.
Det blev så efter hon kastade sitt föl, vi fick slita och dra och såga så hon skadade sig i livmodern.
Kan det ha nåt samband?
Kan hon ha sträkt sig på något vis så det blivit så?
Någon som har en teori?
23759876.jpg

Sv: Konstig(?) svetting efter skada/sjukdom

Hej! min häst får sådär på rumpan när han blir svettig etc. För ngr år sedan gjorde han ngt så han sträckte musklerna i rumpan. Både veterinär och massör tittade på honom. Massören laserbahandlade även honom och vi hittade var exakt det gjorde ont. När skadan var läkt märktes att han att svettades extra mkt från just det stället där han reagerat kraftigt tidigare. Har fått det förklarat att han har en nervskada (nerv i kläm?) där. Inget som dock verkar påverka honom

Jag vet en häst som svettas på en liten fläck mitt på bringan. Det kan hon göra utan att vara svettig någon annanstans. Ägaren/uppfödaren säger att det uppstod efter en bogskada så det kan kanske vara något liknande för din häst? Har dock inte hört om det på någon annan häst. Kanske något veterinär här på forumet kan upplysa oss?

Ja lite småintressant är de allt.

Hon blir svett där bara av att gå i hagen.
Hon har kanske fått en bristning eller en nerv i kläm då.
Hon verkar inte ha ont av det.

OK, någon fara tros? Något som går att göra åt? Jag tror inte att hon har ont.

Som flera skrivit.. typiskt lokal nervskada. Känner en häst som har samma "problem". tävlar medelsvår dressyr i både hopp- och dressyr, så knappast några problem. Kanske kan bero på vart de sitter, men i din hästs fall är det nog inte heller något problem.
Vet dock inte exakt vad som skadas i nerven och varför det yttrar sig just i svettninget :confused: Men tydligen typiskt!

Nej inga problem, jag har haft en häst som hade det på en fläck på halsen under en period, men verkade aldrig ha ont öht. Det försvann så småningom. Enligt vet kunde det bero på tex att en nerv skadats av spruta som vaccination.

SÅ som vi slet och misshandlade henne i baken så kanske det inte är konstigt att något brast eller gick sönder...

Men tack för informationen, då vet ja att de finns fler som eller hört talas om detta. :-)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 333
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 412
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp