konstig sträng från mankammen?!

Amelique

Trådstartare
Min häst har fått ngn konstig sträng från mankammen och kanske en 10-15 cm neråt. Den känns som en spänd sena med 2 små "knutor" på och sitter en 30 cm från nacken ungefär. Knutorna är också hårda och sitter på mitten av strängen. Hon har inte ont när man trycker eller känner på dem och verkar inte lida av det, mest jag som tycker det är väldigt märkligt.

jag har suttit och sökt lite på det och det ända jag hittar är att det skulle kunna vara en fistelgång? Vad innebär det och hur gör jag med den, de har ju inte spruckit och verkar inte se ut att göra det heller.

Har någon nån aning om vad det kan vara? Jag ska försöka ta lite bilder på det ikväll så blir det kanske lite lättare. Tacksam för svar!

Amelique

Sv: konstig sträng från mankammen?!

På den förklaringen tycker jag att det låter som att din häst har fått sen sk "fångnacke" eller "späcknacke". Förstår inte riktigt det där men knölarna men iofs.

Vad jag har förstått få kommer det utav en rubbning i ämnesomsättningen och kan vara en "varning" om att det kanske är fång på gång. Någon som är mer insatt får förklara bättre.

Nä, det tror jag inte det är. Det känns lite som en sensträng som går från mankammen ner på halsen i lodplan, inte längs med halsen som en sådan späcknacke gör. "Strängen" är inte bredare än 5mm och med 2 "knutor" på. Själva halsen är inte heller hård eller särskilt stor utan helt normal.

Håller på och kollar upp det men tänkte att det är lika bra att höra om ngn här har erfarenheter av ngt liknande :)
Ska fixa bild sen, det är lite svårt att förklara. Tack för svar iaf :)

här kommer lite bilder på "stängen", det har nu blivit mer och mer som 2 knutor och strängen fortsätter lite mer nedanför istället... Ingen som har någon idé?

28592237.jpg

28592243.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 128
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 000
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar