Konstig senskada?!

Werze

Trådstartare
Jag efterlyser folk med liknande problem som jag har med min häst...jag har precis fått reda på vad hennes hälta vä fram beror på. Efter bedövning i hov, kotled, knä bog och armbåge utan att hältan försvunnit, upptäckte veterinären att den sena som går utanpå bogspetsen (vet ej vad muskeln heter, men fick det förklarat för mig att den går till halsmuskeln som sitter under halsen), var ordentligt förtjockad och palpationsöm. Ett ultraljud gjordes, och nu kommer det konstiga: mitt i senan fanns ett runt hål. Det såg ut som ett vätskefyllt hålrum! Vätskan som tappades ur var klar, lite gulfärgad. Hästen blev märkbart bättre efter tömning. Vad kan detta vara??? :confused: Veterinären hade ingen förklaring, men för säkerhets skull har hästen fått antibiotika och Fenylbutazon. Vi ska tillbaka om 14 d.

Min fundering är: hur kan detta uppstå i en sena? Vad jag förstår så har inte senor någon blodförsörjning inuti, så någon blödning borde det inte vara? Och hur skulle bakterier ta sig in där...? Kan tillägga att hästen inte haft någon synlig skada heller innan hältan, den liksom bara uppstod helt plötsligt. Hjälp....Idéer.... :(

Sv: Konstig senskada?!

hmm de låter konstigt har tyvärr inga ideer själv hur det kan bli så, hoppas det blir bra nu när dom tömt det.

vart satt "hålet"?? på senan nära ett bet och en led då kan ju det ha läkt in ledvätska oh benet har skavt lite på senan så det har blvit ett pytte hå?? nä jag vet inte tror inte att min teori är så tro värdig.

Men jag hoppas att det blir bra nu.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
G
Hästvård Hej min halvblodsvalack född 2004 kom hem halt till mig i början av juli efter att ha varit utlånad på foder i två år. Fodervärden...
Svar
6
· Visningar
4 535
Senast: Goldilock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama