konstig "knöl"

Breccia_

Trådstartare
på min häst alltså.
nu har jag haft honom 1½ år och sen han kom har han haft den här lilla knölen, man kan säga att den sitter på armbågen på hö. framben.
vet. har kollat på den och gissade på att det inte var något speciellt, kan vara extra mycket talg där, en hårsäcksfinflammation eller liknande.
det var ingen fara men jag skulle hålla uppsikt på den om den blev större.
och nu har den blivit dubbelt så stor :eek: den är jätterörlig och han har inte direkt ont av den, den sitter inte ivägen för något när han rör sig, jag får klämma och dra ganska mycket utan protester öht, han tycker det är helt okej.
men vad sjutton kan det vara? :crazy: det känns nästan som om man skulle kunna röra runt den om man bara försökte under skinnet så att säga. uäk helt enkelt.
ska ringa vet. och höra vad h*n tycker men någon som har en teori? eller sett något liknande.
jag är övernojig och tror att det är en dödlig sjukdom nu... :crazy:

Sv: konstig "knöl"

om jag var du skulle jag åka till vet igen nu när den blivit större ( kan kosta ) låt dom inte prata bort det kräv hjälp och svar

Det kan nu vara nån fettknöl? Eller en sarcoid? Tror inte det är en inflammerad hårsäck, såna brukar ju göra Ont. Är säkert inget farligt, men gör en biopsi så är du säker på vad det är?

kolla upp de så slipper du oroa dej.
kan vara en vanlig fettknöl .. eller något elakartat.. man vet inte först man kollat upp.

nej så försöker jag oxå tänka, man vet inget förräns... man vet något :p
ska ringa vet. imorgon om den inte gått ner, eller jag ringer vet. i vilket fall!
kul, två vet-tider på 2 veckor :cool:

En kompis häst har en knöl i storlek á la tennisboll på ett bakknä. Den är också relativt rörlig under huden. Enligt röntgen har hästen två lösa benbitar i knölen. De stör inte och hindrar inte hästen på något sätt så han får leva med den.

En annan häst fick en knöl på hasen som sedan växte. Även den rörlig. Det var en inkappslad törntagg... Den hästen hade inte heller ont av den i början men knölen försvann ju efter operation.

Min gamla arab fick en knöl på framarmbågen pga att han kasade undan allt spån i boxen och sen låg på betongen med armbågen. Han hade inte ont av den heller, förräns det blev ett litet sår på knölen och den blev infekterad.

Gammelmärren har en broskknöl som hon inte heller störs av. Som en kula under huden. Den har hon haft sen hon var ung.

Ja det var lite olika exempel. Hoppas du inte blir ännu nojigare av detta. Men det kan i alla fall vara bra att kolla upp din snyggings knöl.

Ja kolla upp den ska jag def. göra, ska bara försöka få någon mer med på vet.-tiden då han redan haft jourvet. ute = hiskeligt dyrt. Men men, jag ska ringa imorgon bitti på telefontiden och höra!
Han har verkligen inget emot att man tar eller känner på den, han som brukar vara så känslig. Vi får se vad vet. säger!

Har en häst som för ca 20 år sen fick en knöl under huden på utsidan av ena armbågen. Den växte långsamt i kanske något år, hade diameter kanske som en 5-krona och gjorde uppenbart ont vid beröring. Opererades bort på klinik och det visade sig att det var ett sarkom. Vet inte med mig att det fått några vidare följder, hästen lever fortfarande, 30 år i år.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 936
Hundhälsa Hej, Har en blandras (jakthund) på 2,5 år som alltid har varit superlätt att ha och göra med kring människor. Han har aldrig haft någon...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: AraSlei
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 238
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar