Konstig hosta/tandproblem (?)

L

Lantlolla

Hej, Det är såhär att min häst har någon konstig hosta, som han haft sen september nu, det är inte så att hon hostar hela tiden, utan han hostar lite ibland o då är de en sån kraftig hosta så att han håller på o strupa framlänges. Han är inte särskillt snorig eller någonting, så jag är bara rädd för att de kan vara något annat än en liten förkylning, för de låter inte så bra.

Sen har vi ett annat problem och det är att han äter med öppen mun, och får då inte i sig all havre,korn o all annan mat som han måste ha i sig. Jag funderar på om detta kan h något o göra med att en tand är för lång, taggig eller liknande, Finns de hästtandläkare som man ska uppsöka ? Eller kan det vara något annat ?

Kanske verkar som småsaker, men det är rätt viktigt för hans hull då han inte kan äta riktigt ( lätt för att magra ). Tacksam för svar !

Sv: Konstig hosta/tandproblem (?)

Hostan du beskriver låter inte direkt som en förkylning. "Rethosta" tyder på att hästen är irriterad i sina luftvägar av någon anledning. Jag tycker att du ska låta undersöka henne för att få reda på vad som orsakar hostan i just ert fall. Kanske har ni problem med mögel i foder eller strö och behöver byta?

Tugga med öppen mun är ett tydligt symptom på att allt inte står rätt till i hästens mun. Ofta är det en ond tand som spökar. Även detta bör kollas upp av veterinär!

Säkert inget som inte går att fixa, lycka till!

Hej, hm jag tror inte de beror på mögel, då alla utrymmen rengörs för varje år, och allt foder är nytt för iår. Tacksam för mer hjälp, ska försöka kolla upp detta med veterinär då vi ska vaccinera dem iår.

Mögel är tyvärr inte ett problem som bara drabbar gammalt foder. Vad gäller hö och ensilge t ex så infekteras ofta grödan redan på fältet. Ogynnsamma skördeförhållanden (som det idoga regnandet i år) eller dålig lagring kan sedan medföra att tillväxten av mögel ökar ytterligare.

Alla sorters mögelsvampar kan tyvärr inte ses eller luktas. En hygienisk analys av fodret är att rekommendera vid långvariga problem med hosta.

Vänta inte med att kontakta veterinär och beställ tid för kontroll av hosta och munhälsa. Inte så troligt att veterinären hinner ta sig tid att göra dessa undersökningar om du bara passar på att fråga när du ändå ska vaccinera. Fö är det olämpligt att vaccinera en häst med pågående infektion, om det nu rör sig om en sådan.

Låter som nåt slags kvickdrag? Fast ändå inte, eftersom att hästen inte hade näsflöde. Men han kanske reagerar lätt på damm och mögel. Vad får han för mat? Mycket kraftfoder är ju dammigt och äter hästen hösilage eller även vanligt (dammigt)hö så kan ju möglet finnas även där, behöver ju inte vara mögel just i stallet.
Känns hästen omotoiverad och/eller presterar mindre än förut?

:confused:

Kvickdrag ? Hm, jag tycker inte att han presterar mindre, men när han hostar så tar han i så det bara är cm ifrån att jag trillar av. Och jag vet att han itne vill kasta av mig för dåå hade han gjort de. Utan man hör när han drar de djupa andetaget och ska hostar för det nästan rosslar lite inom honom. Mögel kan de vara, han får havre, korn och hö. Snart även ensilage ute. Vad kostar det att göra analys på foder då ? Någon som vet ?

Låter som bronkit =( Så där hostar min häst också när han är som värst, känns som hela magen ska kastas upp. Skulle ta ut vet. på direkten och kolla över honom. Om man inte bryter förloppet är risken stor att hästen får kvarvarande förändringar i luftvägarna med nedsatt prestation som följd. Om man däremot tar bort det som hästen reagerar på och vid behov medicinerar så har man chans att få en återställd häst (även om den ofta för alltid är lite känsligare för mögel och damm).

Är nog tyvärr ganska vanligt med mögligt grovfoder i år =( Man kan skicka analys till t.ex. agrilab och analycen. Info: www.agrilab.se och www.analycen.se
Jag vet inte riktigt vad de tar för en hygiensik analys. En "näringsvärdesanalys" brukar gå på mellan 300 och 700 kr.

Se över resten av stallmiljön också. Mycket utevistelse och bra luft i stallet är ett måste, och rutinerna är viktiga. För bronkithästar är hösilage bättre än hö.

Lycka till!
/Ägare till bronkithäst

Hejsan, nu verkar det som om hästen har slutat hosta, nu får han mer ensilage, och mindre hö, kan kanske vara där, han får fortf hö för att inte bli lös i magen.
Tack för tipsen, återkommer hostan så blir det självklart en analys inskickad, men snart är detta höet slut och då blir de nytt hö som min far har tagit in, lite högre kvalité på det pga, mjölkkor.
Men tack igen för alla svar.

kan det inte vara så att han då han uppenbarligen har problem med att tugga maten, helt enkelt sätter lite i halsen och hostar därför?

Jag skulle ta blodprov på den, kolla munstatusen och även ta ett träckprov...parasiter kan ge luftvägsbesvär och det har påvisats att en hel del hästar visar resistens mot ivermectinmedel( ivomec bl a ) och spolmasken kan härja fritt.

hejsan, min häst har ungefär samma problem... han tar i jätte mkt sen hostar han till en kort blöt hostning sen hostar han tre fyra gånger till ... sen kommer en jätte host o då kommer det ut vitt slem... jag har kännt på hals o han är inte svullen, han har ingen feber...

även när han tuggar beter han sig konstigt.. han tar maten i munnen sen lägger han huvudet på sne och äter med öppen mun..

hostan har hållt i sig ca tre veckor. och nu är det dags för veterinär... kommer i veckan

(någon som har samma problem?)

Liknande trådar

B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 308
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen