Konstig hårlöshet...

ylvalill

Trådstartare
Vi har fått ett äldre sto till stallet som skall gå på sommarbete hos oss. Stoet har nåt konstigt fenomen på sitt ena framben. Området runt kotan är helt (nästan iaf) hårlöst och benet är ganska svullet. Ägaren säger att hon har sett ut så i flera år och att veterinären inte har någon aning om vad det kan vara. Vet inte på vilket sätt hon är undersökt (bara kollad av distriktsvet eller ordentligt kollad på klinik :confused:). Hästen verkar inte ha ont av det men det ser ju lite läskigt ut. Är det nån som vet vad det kan vara för någonting?

Tror inte det eftersom hästen inte har några sårskorpor eller nåt sånt. Huden är alldeles slät, bara att det saknas hår :confused:.

Vi har också fått ett äldre sto till vårat stall som när hon fällde vinterpälsen inte satte någon ny på vissa fläckar. Bla på halva mulen och en bit upp över mungipan. Hela den ansiktsdelen är ansvälld konstant. Aldrig sett något liknande. Även denna hästs ägare hävdar att vet inte kan tala om vad det är. Hon har också en förstorad körtel mellan ganascherna. Vet inte om det har något samband?

Låter som min häst. Han har hårlösa fläckar VB på insidan och HB liten på utsidan. Han har oxå "alltid" haft dom. Olika veterniärer har tittat och vi har muggbehandlat. Dock utan resultat. Den på VB blilr lite skorvig ibland, värre på sommaren. Jag har accepterat att de finns, försöker bara hålla det mjukt o fint. I vinter har jag använt Aloe Vera som varit bra. Nu tar jag Helosan med solskydd. Har funderat lite kring svampsjukdom men tycker kanske att någon annan i hans närhet oxå skulle smittats i så fall? Finns fler här med problemet? Vad har ni gjort? Jag har aldrig träffat någon med samma problem att dela goda råd med.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård