Konstig hälta

Bubble

Trådstartare
Har varit till veterinär med min hund och kommer åka igen tills jag fått veta vad det är men tänkte höra om någon här varit med om något liknande så jag kan få lite ideer om vad som skulle kunna vara fel med min kille eftersom vi hittils inte lyckats hitta något fel på honom.

Har en hund som haltar till och från, eller han får som något slags "kramp" i ett framben. Ser ut precis som att han får sendrag, hoppar på tre ben ett tag och sen går det över. Han verkar inte direkt ha ont när det kommer eftersom han varken gnäller eller visar på något sätt att det gör ont. Han är kontaktbar hela tiden så det ser inte ut att vara något slags epileptisk kramp men vet inte.

Han reagerar inte med smärta då veterinär klämt och känt igenom benet. Röntgat bog och armbåge, visade inget.

Någon som varit med om något liknande?

Sv: Konstig hälta

Min hund har nästan samma, hon haltar/går orent på vänster fram, mest efter vila då hon är stel i benet, sen blir det bättre ju mer hon rör sig, men jag tycker hon går lite stappligt hela tiden iaf i skritt, det ser bättre ut i trav.

Vi har varit hos 2 olika veterinärer som böjt och klämt igenom henne och hon verkar inte ha ont, hon är pigg och glad, det verkar inte ens som att hon vet att hon haltar.

Hon är röntgad i armbåge + bog ua...fått 2 metacamkurer men så fort hon slutat med kuren så kommer hältan efter 3-4 dagar. Jag skulle verkligen vilja få tips på vad det kan vara.
Kan hundar gå orent utan att ha ont?
Hon är en fralla på 6 månader.

Vi kommer givetvis kontakta veterinären igen, men just nu vill jag ha lite mer kött på benen när jag kommer dit.

Skulle nog oxå slå ett slag för att kolla Borelia och Anaplasma... Min hund hade Anaplasma, och han rörde sig konstigt utan att de hittade något på röntgen!

Låter lite som min hund, som aldrig visade NÅGOT när veterinärer kände igenom henne osv och det enda jag märkte på rörelserna var att de var "konstiga" jämfört med hur hennes mor rörde sig.

Visade sig att en gammal sträckning som hon haft som ung aldrig läkt och vi har nu haft ett rent h*vete med att få det bättre. Det som började med en sträckning i ett lår blev överansträngning i knäna + artros i dem, överansträngda muskler i andra bakbenet, trassel med ryggmusklerna och överansträngda muskler fram. Allt det utan att veterinärer hittade något.
Den som däremot hittade något var en otroligt bra fysioterapeut.

Kort sagt, misstänker man att hunden kanske har lite ont så har den säkert ont. Hittar inte veterinärer något så är det därför en god idé att ta hunden till en bra fysioterapeut. Eftersom det tyvärr är så att vem som helst kan kalla sig fysioterapeut kan det löna sig att kolla runt lite vad folk föredrar för någon, så att man inte lägger pengarna på en som är dålig.

Tack för alla tips

hemlig+ SandraM: Hade inte ens funderat på fästingsjukdomar eftersom det i princip inte finns några fästingar där jag bor så tror inte den risken är så stor men kan vara värt kolla upp.

Jenka: Patella är ju att knäskålen glider ur led och då kan dom ju också hoppa på tre ben men det kan jag iaf utesluta då det är ett framben han har problem med

spirulina: låter exakt som min hund han verkar inte heller ha ont utan kan hoppa på tre ben ett par steg och sen fortsätter han som vanligt. Han har också haft metacam och då vart det bättre men kom tillbaka då vi slutade med det.

Red_chili: usch det lät jobbigt med din hund! ska ha en fysioterapeut i åtanke.

I och med att han inte har ont så började jag nu fundera på om det är något fel i nervsystemet som gör att det "hakar upp sig" i benet.

Om hon blir "bra" på smärtstillande borde det ju bero på smärta? Å andra sidan är det ju antiinflammatoriskt också.

Hemlig: Oj, så långt har jag aldrig tänkt :o Pinsamt :p

I och med att han inte har ont så började jag nu fundera på om det är något fel i nervsystemet som gör att det "hakar upp sig" i benet.

Hur vet du att hunden inte har ont nu?
Inte menat som kritik, utan mer så att jag blir nyfiken på hur du tänker. Jag har nämligen hittills inte mött mer än någon enstaka människa som faktiskt ser att min hund har ont, och då träffar vi väldigt(!) mycket människor hela tiden. De flesta tror inte ens på mig när jag berättar att hon har ont. Många hundar är alltså extremt duktiga på att dölja att det gör ont och har man inte fått utpekat för sig vad man ska titta efter är det extremt lätt att missa.

Uttryckte mig kanske lite klantigt. Självklart vet jag ju inte helt säkert att han inte har ont.

Men han verkar i övrigt inte ha speciellt hög smärttröskel utan han säger snabbt till om något gör ont genom att skrika till eller gnälla. Han har aldrig sagt något då hältan/krampen kommer och inte heller då man klämmer, känner och drar i benet (veterinär alltså inte jag).

Det är ju individuellt men så som jag känner honom ser han inte ut eller verkar ha ont och han brukar inte dölja smärta annars :)

Försökte filma när han håller på så men det var inte så lätt att fånga på film fick inte med hela "anfallet" utan bara i slutet men man ser iaf lite.
Sådär håller han på med benet varar bara någon minut sedan stödjer han på benet som vanligt och springer vidare.

http://www.youtube.com/watch?v=QEmqXJ6IFRI

Jag har en kompis vars borderterrier haltar på ena frambenet av o till. Vetten har känt igenom och röntgat allt. Syns inget på röntgen, men hunden reagerade när vetten tryckte på yttertån på framtassen. Vetten sa då att det kunde vara sesambenet i den tån, inte alltid som en skada syns i det lilla benet på röntgen. Beskedet blev att det kan ta 2-3 månader innan en sådan skada läks ut helt. Troligtvis har hunden inte ont utan bara en obehagskänsla så han ska inte ta smärtstillande.

Jag har själv haft en äldre hund som haltade på ena frambenet. Man klämde och röntgade överallt och kom fram till att han hade 3 kotor i nacken som satt för tätt ihop. Så länge han hade ordentliga muskler så fungerade allt som det skulle, men när han blev gammal och musklerna minskade så blev han halt. Med hjälp av massage försvann hältan. Troligtvis var det medfött.

Försökte filma när han håller på så men det var inte så lätt att fånga på film fick inte med hela "anfallet" utan bara i slutet men man ser iaf lite.
Sådär håller han på med benet varar bara någon minut sedan stödjer han på benet som vanligt och springer vidare.

http://www.youtube.com/watch?v=QEmqXJ6IFRI

Är det bara ute det händer, eller sker det även inomhus ?

Precis så där har mina hundar sett ut vid bistick, när dom trampat på bin - men kan säkert bli samma reaktion av andra bitande insekter (tassbett/stick) och av vissa taggiga små växter som åtminstone jag reagerar på med sveda. Just svidande som får hunden att fladdra/vifta med tassen och som dämpas efter en stund och den visar även med slickande/naggande att något stör (ser att din hund slickar lite på tassen). Har en hund som inte är så känslig som slutar bry sig efter några minuter, men den andra viftar en lång stund.

Det är även inomhus han gör så så tror inte att det är något insektsbett tyvärr. Men jo det är som att något irriterar honom på benet/tassen som går över efter ett tag och han slickar/biter också på tassen då det händer.

Be dom röntga tassen för sådär höll kompisens hund på då han hade glas som var intrampat och han kände bara av det ibland.

Det är även inomhus han gör så så tror inte att det är något insektsbett tyvärr. Men jo det är som att något irriterar honom på benet/tassen som går över efter ett tag och han slickar/biter också på tassen då det händer.

Okej - det var en idé jag fick bara:)

Har du rakat tassen mellan trampdynorna, för att kika på om där finns sprickor, småsår eller liknande ?

Min hund var född i oktober och vi började misstänka att något var fel i början av maj. De vela inte ta proverna på honom heller då det inte var säsong för fästingar. Men när de inte hittade något annat så hade dom det som sista utväg och mycket riktigt visade det ju att han hade anaplasma.

Jasså ja det skulle ju kunna vara något sådant, jag tror att själva tassen också röntgades men ska höra med veterinären igen för säkerhets skull!

Tack för tipset. Har försökt kolla om det finns några sår där men inte vad jag kan se :(

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka