Konstig Hållning

Sv: Konstig Hållning

Jag blir så fruktansvärt irriterad på sånna här komentarer!

Här sitter man själv och facsineras över hur lika olika ridstilar faktiskt kan vara, medans vissa tydligen föredrar att se olikheterna och klanka ner på dom andra. Jag tycker båda hästarna ser väldigt tillfreds och mjuka ut.

Det är ju som att klanka ner på att westernryttarna rider med jätte skarpa bett utan kontakt och sedan rycker när dom ska stanna.. nu vet jag att detta är ett helt felaktigt och absurt påstående, jag vill bara visa på att man kan hitta saker (ofta felaktiga) att klanka ner på inom alla grenar.

Själv har jag en enorm respekt för (mer eller mindre) alla ryttare vi har på elitnivå, ovasett ridstil...

ryttaren på skimmeln vad faktiskt väldigt hård i handen - därmed inte sagt att alla dressyr-ryttare är det eller att alla på den nivån är det... men rider man i världscupen bör man vara så duktig att hjälperna inte syns. faktiskt.

Förstår de' gumman att du bara e ironisk..men ville ändå påpeka ,,fall om någon skulle läsa detta;)

Förstår de' gumman att du bara e ironisk..men ville ändå påpeka ,,fall om någon skulle läsa detta;)

öööövertydlighet.. *flina* Alla älskar övertydlighet.. *suck* jag avskyr forum ibland :)

Men visst är det rätt surt att bemötas av den attityden? Hade Fliz installad i ett klassiskt stall för ett år sen ungefär... med i majoritet hoppryttare och Herreminje vilka kommentarer man fick bakom ryggen :eek: mitt stackars tvådelade kortskänklade bett var värsta tortyrredskapet.. men Hoppryttaren med två hästars korrektionsbett som verkar vara en kombo mellan hackamore, skänkelbett och oledad mundel med en massa snören och pjotter på var tydligen supersnällt?

*suckar* ska dela med mig lite till.. och eftersom Jag var så urusel och horribel och inte kan rida min häst på "rätt" sätt så har mitt gamla sto på 17 bast fortfarande aldrig haft benproblem eller ryggproblem udner tiden jag haft henne.. medan hennes 7åriga valack har fått operera båda framknäna för någon suspekt skada som tydligen hopphästar får när de jobbar fel :angel:

..för jag är inte Alls trött på den där j*vla attityden.

Snyggerik, Helt klart! Han är ju vår hunk och flickors våta dröm.. :love:

(nomnom, lammkött.. *skriver komihåglapp* Var Nykter när du möter Erik nästa gång, gubbsjukakärringskrälle!)

och inte nog med det.. han är både rolig och smart - och Duktig! Svärmorsdrömmen tror jag..

Hallå där!
new_puppy.gif
Fortsätter ni på det där viset så blir han så odräglig att jag måste ta i med hårdhandskarna när jag ser honom nästa gång....
thswear1.gif

Hallå där!
new_puppy.gif
Fortsätter ni på det där viset så blir han så odräglig att jag måste ta i med hårdhandskarna när jag ser honom nästa gång....
thswear1.gif

neeerå, bara sparka honom neråt blekingetrakten till ^^ En helg eller tre med Lewllan, Madam T och mig så är dom inte så kartiga sen ;)

Men visst är det rätt surt att bemötas av den attityden? Hade Fliz installad i ett klassiskt stall för ett år sen ungefär... med i majoritet hoppryttare och Herreminje vilka kommentarer man fick bakom ryggen :eek: mitt stackars tvådelade kortskänklade bett var värsta tortyrredskapet.. men Hoppryttaren med två hästars korrektionsbett som verkar vara en kombo mellan hackamore, skänkelbett och oledad mundel med en massa snören och pjotter på var tydligen supersnällt?

..för jag är inte Alls trött på den där j*vla attityden.

Jag håller bara med dig.. Jag är enda westernryttaren i stan. Men Piraya missade uppenbarligen mitt andra inlägg å..

..han ÄR så ung, den lille snyggingen! :love:

tror att jag tillhör sista klassen ungar som såg Beppe faktiskt...

(Erik, ung eller ej.. Du kommer Aaaaalltid vara Favoriten! :bow:)

haha, har faktiskt sett lite men var väääldigt liten då...

:o:o:o

apapap..ingen god ryttare stoppar sin häst med bettet o får gapande mun på hästen,, det gjör bara den dåliga ryttaren:cool:
inget som ska prioriteras,, gillas inte ens av domarna.

Prata inte om ngt ni inte vet. Nej precis men många GÖR faktiskt detta, Ingen "god" dress. ryttare rider sin häst bakom hand(mkt) o.s.v. skit finns som sagt överallt.
Sedan är det faktiskt så att hästen ska gå i en för hästen vid tillfället avsedd form. Ibland kan en ryttare som rider sin häst bakom lod ha en plan med det !!! Även om inte målet är detta.

Snyggerik, Helt klart! Han är ju vår hunk och flickors våta dröm.. :love:

(nomnom, lammkött.. *skriver komihåglapp* Var Nykter när du möter Erik nästa gång, gubbsjukakärringskrälle!)

och inte nog med det.. han är både rolig och smart - och Duktig! Svärmorsdrömmen tror jag..

Nej nu får du sluta ...:grin:

Prata inte om ngt ni inte vet. Nej precis men många GÖR faktiskt detta, Ingen "god" dress. ryttare rider sin häst bakom hand(mkt) o.s.v. skit finns som sagt överallt.
Sedan är det faktiskt så att hästen ska gå i en för hästen vid tillfället avsedd form. Ibland kan en ryttare som rider sin häst bakom lod ha en plan med det !!! Även om inte målet är detta.
Erik nu har du svarat på reining..inte dressyr..jag pratar om stoppen inte att rida hästen bakom lodplan.;)

Vid stoppen ska hästen inte gapa , då tar ryttaren den för mkt i munnen:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Erik nu har du svarat på reining..inte dressyr..jag pratar om stoppen inte att rida hästen bakom lodplan.;)

Vid stoppen ska hästen inte gapa , då tar ryttaren den för mkt i munnen:cool:

Oj , sorry läste lite fel...
Yes, det är så sant som det är sagt !;)

Samling sitter inte i huvudets position som många verkar tro, utan bakbensaktivitetet och ryggen. :)
[/QUOTE]

....och när samlingen är hög lyfts framdelen lika mycket som hästen sätter under sig bak. Därför är formen högre i högre samling. Överlinjen ska vara lika lång.

*Kl
Kan börja med att hålla med de föregående talarna vad gäller hästarnas typ och att de är avlade för olika ändamål.

Det jag däremot tycker är tråkigt är att många (inte alla, dock många) hästmänniskor klagar på varandra över ridstilarna/grenarna så j*kla mycket. Det sparkas med sporrar och det rycks i bett och hästen är för lite samlad med slappa hängande tyglar eller så "drar" de ihop hästarna och usch fy vad synd det är om alla dessa hästar...:eek:

Allt detta tjat och gnäll på varandra bottnar till allra största del i OKUNSKAP! Fråga och visa intresse istället för att påstå saker du egentligen inte vet varför.

Våra mål är helt olika. En Dressyrhäst som skall göra galopppiruetter, passager och piaffer etc. MÅSTE ha stöd i form av handen för att klara av detta. (Obs, stöd är INTE lika med hårda tag,sågningar m.m.) En Westernhäst däremot har inte arbetsuppgifter som kräver detta stöd i handen och kan därför tränas till att vara kvar i som form och samling på en lösare tygel och ändå klara sin uppgift.

En bra dressyrryttare som använder sporren för små fina kommandon tycker inte jag är fel (ex. killen på filmen som faktiskt rider på hög nivå!). Likt en westernryttare som har sin häst väl samlad och därefter släpper ut tygeln - helt ok och en fröjd att se.

Dålig ridning finns överallt.:idea:
Likaså Bra, Fin, Harmonisk och Mjuk ridning vilket är en fröjd att se, oavsett ryttarens val av inriktning!!

//Erik som trots enbart westerntävlande ändå har ett (litet) ben hos dressyren.:eek::D;)

Faktum är att man KAN rida allt det här UTAN att vara beroende av tyglar, sporrar med mera. Man KAN även få upp en reininghäst på elitnivå UTAN att sporra hål i sidorna, få rosafärgad fradga i munnen av allt blod eller spruta in alkohol under huden vid svansroten för att undvika att hästen svingar på svansen vid galoppombytet med risk för poängavdrag. (Har sett MYCKET skit bakom kulisserna på internationella stora tävlingar (futuritys)).

Problemet är väl snarare att industrin idag gör att alla ska skynda, skynda SKYNDA!!! Riktig ridkonst är för sjutton att klara av allt detta utan hjälpmedel, men så ser ju inte tävlingsindustrin ut idag. Trots att man har hjälpmedel kan man förfina det något otroligt, och att göra piruetter och piaffer är fullt möjligt även på lång tygel och utan att sporra i sidan i varje steg - problemet är att tiden inte finns till detta om man ska hävda sig inom tävlingsindustrins ramar. Jag har sett mycket mer centrerade galoppiruetter med finare signaler än det som syns på dressyrbanor på hög nivå - men så ska väl modern dressyr se ut också.

Oavsett vilket är min mening att DET GÅR! Men det krävs TID! För sjutton gubbar, det finns mycket fel inom alla grenar men jag tycker inte att vi ska glömma av att det finns oändliga möjligheter i förfiningens land - tyvärr ser vi inte det så ofta.

Senast ändrad av en moderator:

Jooh, men kolla på klippen

här e från Western, kolla på rumpan på 0.55 typ när hästen galopperar:
http://www.youtube.com/watch?v=od8lj_FOkh8&feature=related
för mig ser de där inte ut som en samlig, ser mest ut som om hästen ska bocka

och jämnför här- :
http://www.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw

där är det inga nertryckta rumpor..

Tycker att det ser ut som att westernhästen bara går och kniper med rumpan. Det ser inte så avslappnat ut.

Drressyrhästen är väldigt fin!! Men det ser ut som han irriterar sig på sporren. :)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 758
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 319
Senast: Happimess
·
Träning Hej har lite undringar om någon har tips på hur jag ska få min häst att galoppera lättare. Hon går super fint i höger varv och svänger...
Svar
8
· Visningar
950
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka