Konstig Hållning

Sv: Konstig Hållning

Eeeeh? Vilka?
lemurien_019.gif
new_hmm.gif
biteme_oops.gif
lemurien_eekout.gif

:rofl:...f*n, där finns några jag inte sett:eek:...:cool:

:bow:
exactly!

förstår inte heller detta skitsnack om dressyr/hoppning/whatever...

Det finns en del i dressyren som vi westernryttare kan ta efter och tvärtom. Alltid finns det ngt att lära..
:p

Jag är "dressyrfjolla" som inte kan låta bli att tycka att det har gått utför med den klassiska ridningen.

Nu såg jag inte hela dressyrfilmen utan bara början - men han inleder med en sned halt, sedan en ocentrerad piruett och byten utan vidare engagemang och framåtbjudning i hästen. Ett halvblod på den nivån bör enligt mig ha bakändan mycket mer under sig - speciellt i piruetten, och överhuvud taget mer aktion i rörelserna. (förlåt hästen, säkert inte ditt fel)

Dock är det ju som många har svarat redan - att det är skillnad på hästarna exteriört och utbildningsmässigt. Visst - en häst är en häst - men man jämför ju inte direkt en sportbil och en lasbil. Man får ta hänsyn till vad man ska ha den till.

Senast ändrad:

Jooh, men kolla på klippen
___
och jämnför här- :
http://www.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw

där är det inga nertryckta rumpor..

Nu har Vi kikat.. och i ärlighetens namn är det bara under de sista ca 20 sec som hästen verkar hitta bakkärran och balansen. Det är MÅNGA tempotappningar, rytmförskjutningar, tappade bogar och misslyckade gångartsbyten/nedsaktningar. Halten är sned, en av galoppiruetterna är Ingen piruett utan en väldigt liten galoppvolt.

Ryttaren arbetar På tok för mycket med händerna för att rida på kandar, upplever Absolut inte att hästen är tillräckligt samlad för den höga formen utan verkar titt som tätt tappa bakkärran.. den har Ingen framåtbjudning att tala om i majoritet (förutom ökningarna) och jag skulle Absolut vilja se MER steg bak.. En Outstandig häst, Absolut! Riktigtriktigt Fin... MEN... hon är inte stark nog för att Verkligen bibehålla samling, balans och bärighet i en så pass hög form... Och jag skulle Gladeligen se Betydligt Mindre svanspiskande.

om nackknyck kallas samling så vill inte jag vara med mer. (Läs f.ö. min blogg gällande "Nu säger jag upp mig" där jag en gång för alla avsade mig dressyrandet.)

komma på.. jag har ju den här bilden apråpå samling och sänkta bakkärror vid samling. Halvblodskärringen i *harkel* frihetssamling?

felicia_galopp.jpg

Nu kör hon iofs sitt "jämfotajaggalopperarpågräs" stuk, men studera överlinjen samt buklinjen - en bild som för Mig iaf är väldigt talande när det kommer till att "hästen skall bära sig på ett för Hästen naturligt sätt"

Likaså den här är rätt talande även om hon tappat en viss bakkärra iumed att det dels sluttar neråt och dels att jag kortade upp henne lite för mkt i förhållande till hennes styrka - Men man kan se att arslet är sänkt och att bukmuskulaturen arbetar rejält - som sig bör. Nu är det där iofs i trav och under ryttare men vi kan jämföra den med den jag lägger in under som är trav i frihet.

flisaojag9.jpg

lisa_trava.jpg

Men även här ser man bukmuskulatur och ryggmuskulatur arbeta "uppåt" och rompan in även om hon leker arab med skallen ;) (trotts allt Är det en del arab och thrakener i henne)

...för jag är inte Alls Sjukligt obsessed med det där med bärighet, samling, balans och ryttarens inverkan på hästen samt Lite lätt irriterad på "avknyckta" nackar och tappade bakkärror.. neeeeej då.. det är jag och min pekpinne.. Sorry

..han ÄR så ung, den lille snyggingen! :love:

tror att jag tillhör sista klassen ungar som såg Beppe faktiskt...

(Erik, ung eller ej.. Du kommer Aaaaalltid vara Favoriten! :bow:)

Vi kanske får dra en snabb repsis för Erik(eller kanske snyggerik?)

Vi kanske får dra en snabb repsis för Erik(eller kanske snyggerik?)

Snyggerik, Helt klart! Han är ju vår hunk och flickors våta dröm.. :love:

(nomnom, lammkött.. *skriver komihåglapp* Var Nykter när du möter Erik nästa gång, gubbsjukakärringskrälle!)

och inte nog med det.. han är både rolig och smart - och Duktig! Svärmorsdrömmen tror jag..

Snyggerik, Helt klart! Han är ju vår hunk och flickors våta dröm.. :love:

(nomnom, lammkött.. *skriver komihåglapp* Var Nykter när du möter Erik nästa gång, gubbsjukakärringskrälle!)

och inte nog med det.. han är både rolig och smart - och Duktig! Svärmorsdrömmen tror jag..

Var du onykter sist? * bannar och hytter med fingret*

Nu har Vi kikat.. och i ärlighetens namn är det bara under de sista ca 20 sec som hästen verkar hitta bakkärran och balansen. Det är MÅNGA tempotappningar, rytmförskjutningar, tappade bogar och misslyckade gångartsbyten/nedsaktningar. Halten är sned, en av galoppiruetterna är Ingen piruett utan en väldigt liten galoppvolt.

Ryttaren arbetar På tok för mycket med händerna för att rida på kandar, upplever Absolut inte att hästen är tillräckligt samlad för den höga formen utan verkar titt som tätt tappa bakkärran.. den har Ingen framåtbjudning att tala om i majoritet (förutom ökningarna) och jag skulle Absolut vilja se MER steg bak.. En Outstandig häst, Absolut! Riktigtriktigt Fin... MEN... hon är inte stark nog för att Verkligen bibehålla samling, balans och bärighet i en så pass hög form... Och jag skulle Gladeligen se Betydligt Mindre svanspiskande.

om nackknyck kallas samling så vill inte jag vara med mer. (Läs f.ö. min blogg gällande "Nu säger jag upp mig" där jag en gång för alla avsade mig dressyrandet.)
Får huvudvärk bara av att se dressyr ibland..piruetter..1 m volt på bakärran skulle man kalla den.. hästen har 1,5 meters luftrum mellan itrampet till framdelen från bakbenen. Som min man säger - alldrig att jag sätter mig på läktarn på en dressyr tävling..en fjollsport:cool:

Jag och Lewlan har en tendens att studera dressyrfilmer, ibland svär vi låååånga ramsor över saker och ting.. och ibland berömmer vi - men, hemskt men sant, oftast blir det svordommar.

..och till och från får man lust att tävla dressyr...

Tycker det är Väldigt synd att det är så mkt som tappats i dressyrarnas kvalité faktiskt.

Jag och Lewlan har en tendens att studera dressyrfilmer, ibland svär vi låååånga ramsor över saker och ting.. och ibland berömmer vi - men, hemskt men sant, oftast blir det svordommar.

..och till och från får man lust att tävla dressyr...

Tycker det är Väldigt synd att det är så mkt som tappats i dressyrarnas kvalité faktiskt.

o ja... jag saknar dressyren - men ju mer man tittar på tv/nätet desto mer skäms man... plus att jag tydligen inte ridit dressyr som resten av världen då jag är väldigt mycket överrens med bew och andra westernryttare gällande form, samling, bärighet, ryttarens sits osv. Jag mår nästan illa när man ser ihopkorvade hästar på kandar med hårda händer som bråkar med den.. nej fram för enhandsfattning, vikthjälper, en låg form och naturlig balans!!

Sant. Ekipaget med Shawn Flarida är något jag hellre ser, än en stroppig dressyrryttare (:o Sorry..). Jag irriterar mig mer över hur hårt dressyrryttaren håller tyglarna.. :crazy:

Jag blir så fruktansvärt irriterad på sånna här komentarer!

Här sitter man själv och facsineras över hur lika olika ridstilar faktiskt kan vara, medans vissa tydligen föredrar att se olikheterna och klanka ner på dom andra. Jag tycker båda hästarna ser väldigt tillfreds och mjuka ut.

Det är ju som att klanka ner på att westernryttarna rider med jätte skarpa bett utan kontakt och sedan rycker när dom ska stanna.. nu vet jag att detta är ett helt felaktigt och absurt påstående, jag vill bara visa på att man kan hitta saker (ofta felaktiga) att klanka ner på inom alla grenar.

Själv har jag en enorm respekt för (mer eller mindre) alla ryttare vi har på elitnivå, ovasett ridstil...

visst blir man... alldeles Överlycklig?

...någon mer än jag som börjar bli en Aning trött på "westernryttarna och deras skarpa bett! Givetvis stoppar dom hårt med dom där tortyrredskapen i munnen!"

:cool:
apapap..ingen god ryttare stoppar sin häst med bettet o får gapande mun på hästen,, det gjör bara den dåliga ryttaren:cool:
inget som ska prioriteras,, gillas inte ens av domarna.

Senast ändrad av en moderator:

apapap..ingen god ryttare stoppar sin häst med bettet o får gapande mun på hästen,, det gjör bara den dåliga ryttaren:cool:
inget som ska prioriteras,,inte ens av domarna.

..Iiiiironi... Brutal och våldsverkande Ironi.

Pegasus;

Ridstilarna skiljer sig Markant på vissa plan, och är Förbaskat lika på andra faktiskt..

En kass ryttare är en Kass ryttare. Hårda händer är Hårda händer - den overall existerande skillnaden där är att hårda händer slipper man inte unnan med när man helt plötsligt Ska rida på skänkelbett, enhandsfattning och lös tygel.. däremot kommer man undan med det oavsett nivå inom den klassiska. Därav de lätt syrliga kommentarerna serru ;)

Att som westernryttare där man hela tiden strävar efter att enbart arbeta med vikt, skänkel och neckreining blir man en Aning irriterad på den allmänna attityden mot "oss" faktiskt ;)

Precis som "vi" dressyrryttare retar oss till Vansinne eftersom westernfolk Uppenbarligen bara har tattiga travare och skarpa bett.. och har dom inte det så har dom några j*vla broilerhästar som man klan gå in och dissa hursomhelst och det får dom där Attans Westernryttarna faktiskt tåla eftersom dom inte har Riktiga hästar utan en belgian blue variant som bara duger till att gå som en dammsugare och som Lär gå sönder pga sin överbyggda bakdel innan de fyllt fem.. ;)

Återigen; humor.. allihopa.. Hahaha.. ni vet ;)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 758
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 319
Senast: Happimess
·
Träning Hej har lite undringar om någon har tips på hur jag ska få min häst att galoppera lättare. Hon går super fint i höger varv och svänger...
Svar
8
· Visningar
950
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka