Konstig Hållning

Sv: Konstig Hållning

Jag gissar att du syftade på mitt uttalande, Erik. Och visst håller jag med dig!
När jag skrev detta (eller ja, kanske fortfarande), var jag lite småsur över de flesta dressyrryttarna i min närhet, där allt för få är mjuka i handen. Är en del som fått skavsår efter bettet p.g.a detta eviga slitande och dragande, så jag var tvungen att muttra lite. :o
Självklart menar jag inte att alla dressyrryttare rider på samma sätt som dom i mina trakter!

delvis dig men överlag tycker jag att det är hack lite hit och dit.

Men sen kan man ju tänka på att de flesta av oss som rider western faktiskt red engelskt i från början och bytte sen av nån orsak. Medans de som rider engelskt oftast inte vet hur man rider western.
Jag bytte till western av orsaken att jag tyckte ridsättet var lättare att förstå för både häst och ryttare, jämfört mot den engelska ridningen (som jag fått lära mig på ridskolan, vilket var mest håll emot - skänkla på). :grin:

;)
Men sen kan man ju tänka på att de flesta av oss som rider western faktiskt red engelskt i från början och bytte sen av nån orsak. Medans de som rider engelskt oftast inte vet hur man rider western.
Jag bytte till western av orsaken att jag tyckte ridsättet var lättare att förstå för både häst och ryttare, jämfört mot den engelska ridningen (som jag fått lära mig på ridskolan, vilket var mest håll emot - skänkla på). :grin:

det har du delvis rätt i, MEN ridskolan kan inte jämföras med tränings/tävlings ridning i western. BRA dressyr är inte enbart håll och skänka på...
titta på en westernridskola och jämför med din gamla skola . Allt är nog inte så fint eller lättförtåeligt mot hästen på westernridskolan heller.:D
Men det finns ju en orsak till varför jag rider western också ... Och jag gillar absolut inte engelskt folk som hackar på oss heller. Tro mig, jag har tillbringat tre år på naturbruksgymnasium med enkelspåriga "dressyrtanter" ;)

DET var tappert gjort, är du "färdig" nu?

*mina tankar far hastigt i väg till Beppes godnattstund :o*

haha, tack ! Kan ju säga att vi haft våra diskutioner om både det ena och det andra vad gäller både hantering och ridning.
Ja, blev fördig för en och en halv vecka sedan :D Skönt.
Beppes godnattstund, varför det ?

biteme_oops.gif

Nej nej nej...:rofl:...tyckte tråden tog en underbar vändning:bow:...var nog jag som skulle sagt
biteme_oops.gif
...
new_lol.gif

Tror vi får berätta för Erik om Beppe och Sigrid :cool:

Hihi snacka om trådkapning.......OOOps!

Jag tycker inte heller om engelsk ridning längre. Jag gick på ridskolan
och red väldigt avancerat. Men jag såg ingen mening med det hela.
Sita och spänna upp tyglarna och försöka få hästen att göra saker
som bara är komplicerat och svårfattat, jag visste inte ens namnet
på sakerna vi höll på med typ 'öppna i stängda delen på volt, blabla'
så nu sitter jag och rider på en islandshäst i grimma och grimskaft
och funderar på vad det är jag vill fotrsätta med.

filmerna var ju vara 2 stycken förslag, eftersom hon sa samling.
jag vet ju inget om western och frågade bara liksom.

Är du säker på det? alla säger att han är så ung......:grin:

anledningen till att hästen skjuter under sig rumpan så i western är för att de ska kunna göra väldigt snabba vändningar, stanna tvärt etc.
Tänk på vad de används till, att fånga in halvvilda djur. De måste kunna bromsa på nolltid och sen har styrka i bakben att hålla emot. De springer helt enkelt runt helt förbereda hela tiden

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 758
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 319
Senast: Happimess
·
Träning Hej har lite undringar om någon har tips på hur jag ska få min häst att galoppera lättare. Hon går super fint i höger varv och svänger...
Svar
8
· Visningar
950
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka