Konstig Hållning

Hetla

Trådstartare
Hej jag har varit jätte farcinerad av Western i flera år nu och ska börja min första termin i westernridning i höst, Yippey :banana:

Iallafall så undrar jag över en sak, när man tittar på reining på hög nivå
ser det ut som om hästarna trycker bakbenen och rumpan ner och
under sig, ni fattar säkert va jag menar? Varför ska hästarna gå så? :eek:
de ser ju grymt obekvämt ut, men de kanske det inte är?

Sv: Konstig Hållning

Samling menar du??? En samlad häst har bakbenen väl under sig för att kunna bära mer vikt där än på frambenen.

Samling sitter inte i huvudets position som många verkar tro, utan bakbensaktivitetet och ryggen. :)

Sant. Ekipaget med Shawn Flarida är något jag hellre ser, än en stroppig dressyrryttare (:o Sorry..). Jag irriterar mig mer över hur hårt dressyrryttaren håller tyglarna.. :crazy:

Jooh, men kolla på klippen

här e från Western, kolla på rumpan på 0.55 typ när hästen galopperar:
http://www.youtube.com/watch?v=od8lj_FOkh8&feature=related
för mig ser de där inte ut som en samlig, ser mest ut som om hästen ska bocka

och jämnför här- :
http://www.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw

där är det inga nertryckta rumpor..

De filmerna du visar är för det första en otrolig skillnad på tempo, en westernhäst i reining rids i FULLT tempo och quarterhästarnas bakdelar är skapta för att trycka på ordentligt i full fart, bakbenen kommer längre fram under magen på hästen eftersom tempot är så högt och dessa hästar är skapta för galopp i högt tempo. Dessutom är quarterhästar och europeiska halvblod två helt olika typer av hästar med två helt olika byggning. Så naturligtvis så ser rörelsemönstret annorlunda ut.

De filmerna du visar är för det första en otrolig skillnad på tempo, en westernhäst i reining rids i FULLT tempo och quarterhästarnas bakdelar är skapta för att trycka på ordentligt i full fart, bakbenen kommer längre fram under magen på hästen eftersom tempot är så högt och dessa hästar är skapta för galopp i högt tempo. Dessutom är quarterhästar och europeiska halvblod två helt olika typer av hästar med två helt olika byggning. Så naturligtvis så ser rörelsemönstret annorlunda ut.

:bow::bow::bow:

Till TS

Man ser det tydligt även om man tar en uppställd bild på en reining häst och ett halvblod.

Bild på min pålle, visst nu är han en appaloosa men han är reining avlad och har mycket quarter i sig, Så här står han naturligt, och vid skoning har han även hoppat fram med bakbenen nästan till frambenen utan problem :p
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19640000-19649999/640x480/19642612.jpg?0

Sen ett halvblod, man ser tydlig skilland på länd och haser. Vilket gör det mesta med att halvblodet inte tippar in rumpan som quarterhästen gjorde.
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_1/21440000-21449999/640x480/21448605.jpg?0

Du sa vad jag tänkte så fort jag såg filmerna :bump:
Så sant att hästar avlade för olika ändamål givetvis rör sig annorlunda. Jag skulle vilja se dressyrhästen i full galopp på en reiningvolt och se om ryttaren sitter kvar :D

*Kl
Kan börja med att hålla med de föregående talarna vad gäller hästarnas typ och att de är avlade för olika ändamål.

Det jag däremot tycker är tråkigt är att många (inte alla, dock många) hästmänniskor klagar på varandra över ridstilarna/grenarna så j*kla mycket. Det sparkas med sporrar och det rycks i bett och hästen är för lite samlad med slappa hängande tyglar eller så "drar" de ihop hästarna och usch fy vad synd det är om alla dessa hästar...:eek:

Allt detta tjat och gnäll på varandra bottnar till allra största del i OKUNSKAP! Fråga och visa intresse istället för att påstå saker du egentligen inte vet varför.

Våra mål är helt olika. En Dressyrhäst som skall göra galopppiruetter, passager och piaffer etc. MÅSTE ha stöd i form av handen för att klara av detta. (Obs, stöd är INTE lika med hårda tag,sågningar m.m.) En Westernhäst däremot har inte arbetsuppgifter som kräver detta stöd i handen och kan därför tränas till att vara kvar i som form och samling på en lösare tygel och ändå klara sin uppgift.

En bra dressyrryttare som använder sporren för små fina kommandon tycker inte jag är fel (ex. killen på filmen som faktiskt rider på hög nivå!). Likt en westernryttare som har sin häst väl samlad och därefter släpper ut tygeln - helt ok och en fröjd att se.

Dålig ridning finns överallt.:idea:
Likaså Bra, Fin, Harmonisk och Mjuk ridning vilket är en fröjd att se, oavsett ryttarens val av inriktning!!

//Erik som trots enbart westerntävlande ändå har ett (litet) ben hos dressyren.:eek::D;)

Jag tycker det är lika roligt att se bra ridning oavsett disciplin! Att sedan hästar av olika raser och byggnad rör sig olika är väl inte konstigt? Ingen förväntar sig väl "schwedengang" av en islandshäst, eller?

:bow:
exactly!

förstår inte heller detta skitsnack om dressyr/hoppning/whatever...

Det finns en del i dressyren som vi westernryttare kan ta efter och tvärtom. Alltid finns det ngt att lära..
:p

Jag tycker det är lika roligt att se bra ridning oavsett disciplin! Att sedan hästar av olika raser och byggnad rör sig olika är väl inte konstigt? Ingen förväntar sig väl "schwedengang" av en islandshäst, eller?

Men det är ju det jag försöker säga, att hästarna är olika byggda, har olika arbetsuppgifter och därmed också rör sig olika. Vi menar samma men formulerar oss nog olika eller så missförstår vi varandra.

:bow:
exactly!

förstår inte heller detta skitsnack om dressyr/hoppning/whatever...

Det finns en del i dressyren som vi westernryttare kan ta efter och tvärtom. Alltid finns det ngt att lära..
:p

:d:love::banana::bow:
Äntligen är det någon som håller med mig i detta. Allt behöver inte vara svart eller vitt även om man tävlar i olika dicipliner.
TACK !

Jooh, men kolla på klippen

här e från Western, kolla på rumpan på 0.55 typ när hästen galopperar:
http://www.youtube.com/watch?v=od8lj_FOkh8&feature=related
för mig ser de där inte ut som en samlig, ser mest ut som om hästen ska bocka

och jämnför här- :
http://www.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw

där är det inga nertryckta rumpor..

Först vill jag bara tacka dig för länken till Shwn Flaridas ritt!:d Jag fick gåshud på hela kroppen, vilken ritt! Kul att du länkade till någonting riktigt bra, inte något halvdant, det blev lättare att svara på det viset. Bättre än så blir det inte, med en av dom (om inte DEN) absolut bästa reiningryttarna i världen!
Kan bara hålla med de föregående inläggen, hästarna är byggda på helt olika sätt, och samlar sig på ett sätt för att det skall passa till uppgiften helt enkelt. Hur får man ett djupt sliding stopp om man samlar hästen som en dressyrhäst?
Dressyrhästen å andra sidan samlas på ett sätt för att klara sin uppgift. Vi strävar efter olika saker, det betyder inte att det ena eller andra måste vara fel :).

Alla dicipliner strävar efter en mjukhet och lätt hand, så är det bra, är det en fröjd att se oavsett om det gäller islandshästar, quarterhästar, halvblod - you name it!

haha, äntligen, nu är vi två! :D

Jag som är westernryttare sitter och rider centrerat *vissel* och vi tränar öppna, sluta, skänkelvikning, haha xD

Jag tycker inte man ska bli blind bara för att man rider t.ex. western, alla rörelser har ju kommit fram för att dom på något sätt gynnar hästen, dess smidighet, muskulatur och kortfattat, dens välmående..

hoppas ni förstår, jag är trött..

haha, äntligen, nu är vi två! :D

Jag som är westernryttare sitter och rider centrerat *vissel* och vi tränar öppna, sluta, skänkelvikning, haha xD

Jag tycker inte man ska bli blind bara för att man rider t.ex. western, alla rörelser har ju kommit fram för att dom på något sätt gynnar hästen, dess smidighet, muskulatur och kortfattat, dens välmående..

hoppas ni förstår, jag är trött..

Ursäkta mig, jag är också trött... men jag förstår inte riktigt....

Är det någon som har påstått att man inte ska rida "centrerat", öppnor, slutor, skänkelvikning osv inom western. Alla jag känner som rider western rider så. Det är liksom grunläggande inom western precis som inom vilken ridgren som helst.... titta på vilken träningsfilm som helst så kommer tränaren att gå igenom detta.
En del lägger större vikt vid sitsen än andra, precis som inom den "klassiska engelskridningen.

Att man sedan inte rent fysiskt kan sitta i lodrät sits hela tiden till exempel när man rider cutting, sliding stops, spin, i snabb ökning av farten osv är en helt annan sak. Men även dessa ryttare kan jag garantera rider öppna o sluta hemma. :laugh:

Vänder mig mot uppfattningen att westernryttare på något hoppar över alla de grundläggande träningsmomenten eller inte lägger lika stor vikt vid en korrekt sits vilket det verkar som att vissa tror.

Godnatt! :cool:

*Kl
Kan börja med att hålla med de föregående talarna vad gäller hästarnas typ och att de är avlade för olika ändamål.

Det jag däremot tycker är tråkigt är att många (inte alla, dock många) hästmänniskor klagar på varandra över ridstilarna/grenarna så j*kla mycket. Det sparkas med sporrar och det rycks i bett och hästen är för lite samlad med slappa hängande tyglar eller så "drar" de ihop hästarna och usch fy vad synd det är om alla dessa hästar...:eek:

Allt detta tjat och gnäll på varandra bottnar till allra största del i OKUNSKAP! Fråga och visa intresse istället för att påstå saker du egentligen inte vet varför.

Våra mål är helt olika. En Dressyrhäst som skall göra galopppiruetter, passager och piaffer etc. MÅSTE ha stöd i form av handen för att klara av detta. (Obs, stöd är INTE lika med hårda tag,sågningar m.m.) En Westernhäst däremot har inte arbetsuppgifter som kräver detta stöd i handen och kan därför tränas till att vara kvar i som form och samling på en lösare tygel och ändå klara sin uppgift.

En bra dressyrryttare som använder sporren för små fina kommandon tycker inte jag är fel (ex. killen på filmen som faktiskt rider på hög nivå!). Likt en westernryttare som har sin häst väl samlad och därefter släpper ut tygeln - helt ok och en fröjd att se.

Dålig ridning finns överallt.:idea:
Likaså Bra, Fin, Harmonisk och Mjuk ridning vilket är en fröjd att se, oavsett ryttarens val av inriktning!!

//Erik som trots enbart westerntävlande ändå har ett (litet) ben hos dressyren.:eek::D;)

ibland blir jag lite halvkär i dig! :) ..du låter som mig en bra dag när min hjärna funkar.. Suveränt sant skrivet..!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 758
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 319
Senast: Happimess
·
Träning Hej har lite undringar om någon har tips på hur jag ska få min häst att galoppera lättare. Hon går super fint i höger varv och svänger...
Svar
8
· Visningar
950
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka