Sv: Konstig färgförändring på föl!
Ja, eg kan og gå med på at splashed white-genet kanskje KAN vere ufullstendig dominant.
Men i så fall kan det jo av og til vise seg i temmeleg minimale formar, då.
Ta for eksempel foreldrene til denne Ragge Viking som evis viste til. Dei er jo oppgitt som uten avteikn. No kan dei jo likevel ha noko bittelite (kvite hår i panna, ein lys stripe i ein hov el). Eller dei kan ha blitt fødd med lys hov/stripe i hoven, som har blitt mørk når hoven har vokse ut. (Dette har eg sett på fjordhest).
Eit annen eksempel er jo følet Ariel (russ) på Carola Guldhag si heimeside. Følet har tydeleg spl-homozygot far (Allgunnens Yes). Mor er vel utan teikn. (Antakelegvis utan spl).
Følet må vere spl-heterozygot, men har berre noko lite kvitt på ein hov og litt sånt.
Her kan ein jo mistenke mora for å vere EE, ho er brun. Eg har temmeleg stor tru på at dobbelt gen for eumelanin (svart) gir mindre kvitt på hesten. (Akkurat no virka ikkje sida til CG, så eg fekk ikkje sjekka andre avkom eller fargen på foreldrene til den der brune hoppa...)
Eg fann og ein heilt svart hingst (arabar, trur eg? Eller kanskje fullblod) ein plass som hadde gitt spl-avkom. Om denne kan ha kvitt nokon plass veit eg ikkje. Kanskje er han dominantsvart (ED). Den fargen meiner eg at skal finnes hos arabar. Og kanskje dominantsvart-genet overskygger kvitt enno meir enn E??
Når det gjelder rasar som russ, islandshest og kaldblods, så ser det ut til å vere slik at har dei bukflekk av noko slag, då er dei homozygote for splash. Det ser ein på stamtavlar osv.
Viss eg leser på nettet om splashed hos andre rasar, som paint, arabar, fullblod, morgan osv, så står det også nemnt at heterozygotane kan ha bukflekk. Men at dei har mindre kvitt enn homozygotane. Men dette kan ha andre forklaringar, for eksempel noko eg fann på eit forum i går…:
http://www.equinecolor.com/forum/viewtopic.php?t=401&postdays=0&postorder=asc&start=0
Sjå for eksempel innleggene til ei som kaller seg Leslie, ho verka for å ha litt peiling. (side 2 og 3 i debatten). Ho meinte at i mange raser finst jo både splashed OG sabino. Og då kunne ein lett få hestar med ”ekstreme” teikningar.
Det kan hende at dei hestane som er observert og oppgitt som heterozygoter med bukflekk OGSÅ har sabino-gener. Og at det er sabino-genene som i dei tilfellene gir bukflekker.
For innan våre nordiske rasar ser det jo ut til at spl må vere til stades i dobbel dose (homozygot) for at hesten skal ha bukflekker.
Elles er det mange spørsmål rundt spl-fargen.
Kanskje kan det vere slik som crazy meiner, at homozygot x homozygot kan vere letalt (dødeleg), og gi aborter.
Eg trur i så fall ikkje at det er genet i seg sjølv som er dødeleg, men heller at det er noko med at hestar som er ”for kvite” kan ha problem med å leve.
Anne Pfaff Ussing skriver ein del om dette i boka si ”Hestens Farver” (dansk).
Sitat frå boka: ”Avles der utelukkende på heste med meget hvidt vil der, i hvert fald i teorien, efterhånden opstå en helt hvid hest. Et sådant hvidt føl vil dog næppe være levedyktig.”
Og vidare ein annen plass i boka: ”Heste kan tilsyneladende ikke tåle at være helt farveløse. Det skyldes næppe at de ikke kan leve uden pigment, men snarere at de mutationer der gør at der ikke dannes pigment, også medfører andre forandringer i neuralkammen – den del av fosteret som bliver til rygraden, og hvor også nervesystemet dannes. Ægte albinoer (genotypen cc) med hvidt hårlag, kødfarvet hud og røde øjne, eksisterer slet ikke hos hesten. Og andre gener som giver helt farveløse føl, er letale (dødbringende) i dobbelt dosis. …..”
Det er jo tydeleg at homozygot x homozygot splashed KAN gi levedyktige føl. Det er jo russfølet Ajax eit levande bevis på! Men mora, Piaff, er jo ein nokså minimalt teikna homozygot.
Kanskje er det slik at viss ein parer to homozygoter med meir kvitt (som Yes og Nanna), så kan følet bli så kvitt at det også har andre defekter, og døyr på fosterstadiet?
Vanskeleg å vite.
Elles finnes det vel og andre ”lyse” gen som kan gi problem. Både ovaro og roan er dødeleg i homozygot form.
Er det nokon som har opplevd ”rare ting” med cremello-genet?
Eg veit om nokon som har ei ulsblakk (det er vel det de kaller ”hvitblack”) fjordingshoppe. Denne hoppa har også spesielle ”gule” auge.
Hoppa har vore bedekket stort sett kvart år i mange år no. Men ofte aborterer ho. Dei føla ho har båret fram og født, har alle vore brunblakke…. Eg lurer rett og slett på om dei føla ho mister er ulsblakke, og at denne hoppa av ein eller annen grunn ikkje greier å bære fram føl med cremello-gen. (Ho burde jo i teorien få 50% føl med cremellogen).
Når det gjelder det med døvheten, så er jo det og eit spennande spørsmål. Eg har kjent eit par kaldblods med glasauge og store kvite teikningar i fjeset. Men eg har ikkje kjent dei godt nok til å seie noko om hørselen.
Korleis er dette med andre dyr? Vi driver med kyr, og i går fekk vi ein kalv som har Hereford-far. Elles er det ”vanlege” norsk rødt fe (NRF) kyr vi driver med. (Tilsvarar vel svensk rød boskap, SRB, trur eg). Kalven vi fekk var svart med kvitt hovud. (Likna litt på ein splashed white, he he). Men han verka forferdeleg lettskremt og nervøs i forhold til dei kalvane vi vanlegvis får! Kan det vere noko med hørselen der og??