Sv: Konstig färgförändring på föl!
nej nej nej, jag börjar nästan gråta (jag förstod det skulle hända, men var ändå inte smart nog att spara varje minut eller så). Hade skrivit ett suuuuperlångt inlägg om gult hos svenska linjer av kallblodstravare från ledning av Holm Didos men så låste sej IE när jag skulle skicka det och allt jag skrev var borta.....!!! Bahhhhh......
Nåväl, jag fortsätter här och tar delen om Holm Didos någon annan dag - jag har ingen lust att sitta och leta på alla avkommor en gång till och skriva ner vilka som var intressanta samt linjerna både bakåt och framåt från Holm Didos....
Går till nästa linje av gult i "gamla svenska linjer" som JAG tycker är intressant. Börjar där med Isaflickan rgistrerad som isabell född 1969 - vars mors heter Isa Vinn och är registrerad som isabell samt hennes mor Irene som är registrerad som gulbrun.
Irene är
e Iran som är registrerad som brun
u Stella som är registrerad som ljusbrun (har dock med två andra hingstar lämnat "bruna" avkommor så jag tror inte det gula kommer från henne)
Således blir jag nyfiken på
Iran som har idel "uppgift saknas" i sin stam.
Kikar man vidare på avkommorna blir man tämligen övertygad om att det finns något "blekt" i honom - men ibland är jag faktiskt lur på om det inte är så att både black och gult ligger där. (mest med tanke på de musgrå/musblacka som dyker upp - och den häst som väckte min misstanke från första början, Isaflickans avkomma Isa G. som är registrerad som musblack 1983)
Iran var född 1932 och fick 18 svenskfödda avkommor (
http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaAvkommor&hestId=73537). Bland avkommorna;
Börjar med
Irene först då. Hon var registrerad som gulbrun, fick 7 avkommor - bland dessa;
*
Tirene -registrerad som gulblack
*
Isvinn -registrerad som isabell
*
Irella -registrerad som musgrå, har en avkomma som är registrerad som mörkbrun som i sin tur lämnat mörkbrun avkomma
*
Irre -registrerad som gråsvart
Irene har en stoavkomma som lämnat efter sej en hel del "färg";
*
Isa Vinn -registrerad som isabell. Isa Vinn har i sin tur 6 avkommor;
Vita Vind -registrerad som isabell. Vita Vind har tre avkommor varav
Steggvit är registrerad som "musgrå".
Isatösen är registrerad som svartbrun och inget tyder på något annat förutom avkomman Isfot som är registrerad som musgrå. 7 avkommor till utan misstanke om "gult"/"färg".
Isaflickan är registrerad som gulblack. Har i sin tur lämnat 4 avkommor däribland; Isa G. -reg som musblack, Isajäntan -reg som isabell, ingen av dem några avkommor.
Isgutt är registrerad som isabell.
Skarpisa är registrerad som gråblack.
Fler Iran-avkommor;
Gulluette -registrerad som brun, men det är intressant att följa linjen ändå (troligtvis är hon nog snarare gulbrun). Gulluette har en avkomma,
Silvermona som är registrerad som gulblack. Silvermona har 6 avkommor;
*
Stjärnbausa -reg som brun, avkommor i sin tur där man inte hittar några "gula"
*
Silverflicka -reg som "musgrå". Silverflicka har i sin tur 5 avkommor, bland annat
Stjärnfreja f 82 och registrerad som brun som tillsammans med "icke-gul" hingst har lämnat
Minibrage f 90 som är registrerad som isabell. Silverflicka är även mor till
Frejlis som är registrerad som "grå".
*
Silvergadd -reg som gulblack
*
Monvinn -reg som isabell
Iressa - registrerad som gråbrun. Iressa har 6 avkommor, däribland;
*
Irid - registrerad som
albino (!) efter Holm Didos
*
Jussi - registrerad som musblack
*
Paris - registrerad som isabell
*
Dirja - registrerad som gråbrun, har två avkommor som båda är registrerade som bruna, linjen tar slut där
Lugna - reg som brun, lämnat Blågull-reg som black
Lite intressant är det att se isabeller och "musblackar/gråblack/gråbrun/musgrå" bland avkommor - knepigt?
Tydligt är att gulblack verkar ha använts på "gulbruna" dock.
FINNS black i rasen?
När man kikar på Holm Didos och färgen bakåt på honom är man fundersam runt black också - men bara fundersam....
Nu ska jag pallra mej isäng men detta skulle lätt kunna hålla mej uppe hela natten - mycket intressant...!!