Konstig färgförändring på föl!

Sv: Konstig färgförändring på föl!

Ja som jag skrev...fritt översatt...dvs så som jag tolkar hur han menar.

Jag tolkar det så...hm egentligen skulle jag be min bekant i USA som sysslar med paintavel läsa artikeln och be henne säga hur hon tolkar denna text.(bara för skojs skull hur en inbiten amerikanare läser och tolkar den...eftersom de gärna skriver som de pratar).

Jag tycker att läser man övriga artiklar om färgerna så är det bara "genetiskt upplägg" som gäller.Men jag kan ju ha fel...visst kan det vara så som du läser det...men hur får man då ihop det att de hävdar att de tidigare studierna på de finska hästarna skulle vara felaktiga?Det är den biten jag inte riktigt fattar.

"Jag tycker att läser man övriga artiklar om färgerna så är det bara "genetiskt upplägg" som gäller.Men jag kan ju ha fel...visst kan det vara så som du läser det...men hur får man då ihop det att de hävdar att de tidigare studierna på de finska hästarna skulle vara felaktiga?Det är den biten jag inte riktigt fattar."

Det är just det de inte gör :devil:. Det är det jag menar.

Efter visst sökande via US Davies hemsida och APHA:s hemsida hittade jag tillslut artikeln i sin helhet. Den fanns under titeln The Genetic Eguation där samtliga skäckmönster i rasen tas upp.

Jag hittar ingen direkt koppling till UC Davies faktiskt ? Sponenberg tycks vara upphovsman till artikeln. Det förefaller som om det är en uppdaterad version av en artikelserie i The Paint Horse som han själv skrev 1994.

Tyvärr är ju detta en mycket populärt hållen artikel och författaren redovisar inga källor. Vad han avser med "Recent evidence" är därför inte klart

I artikeln kan man vidare läsa att inga homozygota splashar har dokumenterats. Nähä, hur kan han veta det? Det finns väl ingen gentest? Oavsett om författaren har rätt, så har den vedertagna teorin fram till alldeles nyligen varit att alla skäckade splashar är just homozygota. Så hur vet man plötsligt att så inte är fallet?

Men någonting måste det ju ligga bakom det här, så nu får jag väl börja leta efter en bättre källa för att kunna reda ut vad som är recent evidence...

Det står också att många splashar är döva. Detta känns lite underligt då det förefaller vara så vanligt i en ras som kallblodstravaren. Funkar det med döva travare?

Nåväl, på jakt efter recent evidence! :)

Indy

IndianaJones skrev:
Sen håller jag naturligtvis med att det finns mycket att diskutera med anlaget. Att något är "skumt" eftersom man ibland kan se heterozygoterna verkar det ju som. Är dessa egentligen minimalt tecknade homozygoter, eller spelar ett annat anlag in? Eller är nedärvningen annorlunda? Det finns mycket att diskutera, men som jag tolkar texten tycker jag inte att hans argument just där är övertygande.

Indy
Precis som med gulanlaget som kan ses i heterozygot form så kan splashed white också ses ibland. Man kan i alla fall göra en ganska säker gissning. Precis som med gulsvarta och musblacka med gulanlag kan spashed white vara svårt att se i en del fall.

Svarta hästar har alltid mindre och färre tecken än en fuxig vad det gäller vanliga tecken så det hänger också på vad de har för genotyp.

En tidig travare som spred gul-genen var Holm-Didos 1044. Hans mor Holm-Dido I 3442 var isabell och kom från Holms säteri i Västernorrland. Jag undrar om inte jag har sett någon isabell kallblodstravare som kan härledas från honom?

IngerG skrev:
Moro at de framleis har den blakke fargen i nordsvensken. Synes dei burde hente blakk nordsvensk inn att i dølen. For i dølehesten er den fargen diverre gått tapt. (Men vi har jo blå døl, då! Dei er flotte…!!!) :) :)

Er det nokon som kan fortelle kor den blakke fargen kjem frå i nordsvensken? Det er jo eit dominant gen, som fylgjer generasjonane. Hadde vore moro å vite kven som ligger i botnen for dei nolevande blakke nordsvenskane!
Blackfärgen har tre upprinnelser inom nordsvensken, Element 1452, Kjerrvin 1585 och mödernet till Ene-Blacken 1923. Mer om Ene-Blackens möderne kan du läsa här under "hingstar" hittar du Ene-Blacken och på hans sida går det att klicka sig till hans mödernes stostam.

Japp leta på Indy!! :bow: Jag är så tacksam för minsta lilla som kan reda upp den här röran med varför de poängterar efter eget tycka och tänkande. ;) Man vill ju veta om de nu uttrycker sej ha "nya bevis"-fram med bevisen då liksom!Detta gör mej helt tossig! :devil:

Inga svar från UC Davies än dock...jag väntar med spänning :) ...hoppas de svarar bara så jag inte hamnar bland skräpposten bara. :crazy:

Jag letar! Med :devil: ligt begränsad (läs: ingen) framgång än så länge. Men skam den som ger sig!

Men - hela gänget - OM nu splash nedärvdes enligt någon form av dominant mönster, vilket det verkar som om Sponenberg föreslår, då måste det väl ändå vara mer troligt att det funkar som gulanlaget? Vilket Atle också jämför med? Att det skulle funka som roan, vara letalt i dubbel uppsättning, låter väl räääätt konstigt?

Eller vad säger ni?

Indy - tillbaka till grävandet!

Eg fant ei side:
http://colormorgans.tripod.com/othercolors.htm
Dei som har laget denne sida meiner at spl-anlegget er dominant, men at det er slik som gulanlegget. Altså at du fyrst med dobbel dose av anlegget får ein flekket hest.
Dei heterozygote hestane det er bilde av på denne sida er jo ikkje ulike heterozygote kaldblods.
Men kor det som står på sida er tatt frå, og om det er resultat av gentesting, eller berre resultat av noko folk trur, ja DET veit eg ikkje. Finner ingen kjelder... :cry:

Ja det var alltså bara homozygot+homozygot som jag menade skulle vara utslagsgivande som roan gällande aborterade/resorberade foster.I detta fall antar jag att man menar att de med mkt stora vita tecken skulle vara homozygota?Någonstans i detta finns anledningen till varför kombinationerna med splashed/splashed gett resorberade foster.

Heterozygot+heterozygot skulle vara dem med minimala tecken enligt vad jag har förstått på beskrivningen ??(tyvärr är jag värdelös på norska)...åtminstone uppfattade jag det så??

Inte för jag fattar riktigt hur det hänger ihop med själva yttrandet i att det mer vita på hästen skulle betyda att den är homozygot...när det gäller tex tobianos har ju teckningen inget som helst med det homozygota anlaget att göra.Eller har jag fattat Inger fel-som sagt värdelös på norska språket...tyvärr....önskar jag vore bättre på det.

Vad menar du med samma sak som gulanlaget?...eller är det något specifikt du menar?

Hade jag gjort någon jämförelse hade jag sagt tobianoanlaget.Faktum är att tobianoanlaget oftare spökar så att tobiano+tobiano resulterar i ett vitare föl än en kombination tobiano+enfärgad skulle göra.Därför är tobiano+enfärgat mer önskvärt för att få en mer eftertraktad avkomma rent teckningsmässigt.(nu slår det ju inte alltid så...men det är vanligare att det blir så).

*lånar egen knapp*

Ja men då stämmer det ju så långt;(under förutsättning att det är baserat på fakta-vilket vi INTE vet än)

Splash white is an incomplete dominant

What this means is that heterozygous splashes have less white than homozygous splashes- the gene has an additive effect when there are two of them present.

Men där står inget om effekten angående homozygot+homozygot och aborterade foster...sablar också.

Splash has been researched and has it has been determined that Splash is controled by an incomplete dominant. Meaning the physical expression will be different depending on the dosage of the gene. Heterozygous Splashed Whites have only one copy of the gene and will have minimal markings that do not extend as far up onto the body as with a homozygous individual.

fanns på denna länken;
http://www.equinecolor.com/splash.html

Hur skiljer sig en homozygot med två heterozygota föräldrar jämfört med en homozygot från två homozygota föräldrar? Genuppsättningen ser ju likadan ut rörande spl-genen.

Sponenberg (eller vem det nu är) skriver i artiken från APHA:s sida:

"No homozygous splashed white horses have ever been documented, leading to the suspicion that this is yet another gene that cannot exist in homozygous form."

Det tolkar jag som att han menar att splash inte finns i homozygot form, precis som roan.

Anledningen till resorberade föl i parningar mellan homozygoter? Hur många talar vi om?

Jag har förstått Inger så att heterozygota splash (oavsett föräldrarnas genuppsättning) ibland kan "ses" genom att de har stora, vita tecken. Exempelvis Safir, fuxstoet jag länkade till.

Hur mycket hästarna är tecknade kan skilja.

De homozygota är de som blir riktiga skäckar.

Det jag menar med gulanlaget är att OM splash nedärvs dominant så tror jag mer på en ofullständig dominant nedärvning som gulanlaget eller tigeranlaget. Dessa syns i heterozygot form, men visar inte sin fulla utbredning förrän i homozygot form.

Indy

Jepp, akkurat det eg meiner, Indy!
Med ein heterozygot splashed meiner eg ein hest med to ulike alleler på spl-locus.
Altså Spl spl. Og ein slik hest har ofte store teikningar. Men ikkje bukflekker/skäckteikning.
For at ein hest skal vere homozygot splashed white (ein ekte bukskäck!) må den ha to like alleler på spl-locus. Vi det viser seg at dette er eit recessivt gen, må den vere spl spl.
Og viss det skulle vere eit "incomplete dominant" gen må hesten ha Spl Spl.

Uansett kan eg ikkje forstå at det skulle vere nokon forskjell på den homozygoten som har mor homozygot og far homozygot, enn den som har begge foreldre som heterozygoter.
Einig med deg der Indy! :)

Samenlikninga med gulanlegget (cremellogenet) er berre for å vise til eit annet gen som også er ulikt i heterozygot og homozygot form.

Ursäkta mej det är jag som tänkt fel.Jag fick för mej att roan kunde vara homozygot men det är ju inte fallet...det är ju roan+roan=homozygot uppsättning av roan gener som ej funkar=resorberat foster.Så jag har tänkt fel hela vägen där.

Däremot kan man fundera på om det finns någon liknelse med overons homozygota uppsättning som leder till leathal white?Dvs istället för ett leathal föl så leder det till ett resorberat foster.Läste någonstans att det kunde troligtvis sammanbindas med dövheten....kan det vara så att alla splashed whites inte alls är döva...men om man betäcker ett dövt sto med en döv hingst att det blir någon slags genetisk utslagseffekt?

Det stod om dövheten att dessa hästar lätt kunde misstas för att vara hörande då de vippade mkt på öronen och var uppmärksamma...men detta hänvisades till i min bok att det handlade om att hästarna hade utvecklat ett annat sinne via känsel för vibrationer i marken bland annat.

Frågan är - är alla döva - eller bara en del?Boken säger " Deafness associated characteristic"...men säger egentligen ingenting om hur vanligt förekommande dövheten är mer än att det är vanligt-men det betyder ju inte att alla är det-väl?

*svarar er bägge*

Rätt underligt...har ni tänkt på att en splash är det enda som i färgväg blir snyggare i homozygot form än tex en homozygot cremello eller knabstrup....som inte är speciellt önskvärda hos folk-fast att de egentligen är de säkra avelskorten om man nu ska kalla det så.

Antal resorberingar...3 försök=3 resorberingar på 3 olika tillfällen-alla foster aborterades runt 3 månaders ålder på ett och samma sto....hon var alltså konstaterat dräktig innan.Hade haft föl både innan och efter försöket gjordes...men detta funkade.

Sedan har vi då russstoet på Gotland som heter Piaff som var betäckt med Yes...resorberade...betäckt igen-men jag har inte hört något ifrån ägaren där om hur det går med dräktigheten.Detta hade varit intressant att få veta.

Sedan har jag sett ett fall till på ett annat sto som var splashed white som var till salu just för att hon inte kunde bli dräktig med deras splash hingst(paint)...men där stod inget om dräktighetskontroller etc.Stoet såldes däremot ombetäckt och dräktig med qurterhingst-där hon då hade tagit sej på första språnget...deras egna hade de försökt med i 4 år stod det.

Visst kan det vara tillfälligheter...men men...gör det er inte lite nyfikna?

IndianaJones skrev:
Det står också att många splashar är döva. Detta känns lite underligt då det förefaller vara så vanligt i en ras som kallblodstravaren. Funkar det med döva travare?

Jag bara spånar men ärligt talat så har tanken slagit mej ibland när jag hör folk prata om sina "splashiga" hästar.

Knyttet nämner här ovanför Pål Best som anledning till att många av "de blåögda" är "knepiga" - men jag är inte så säker på detta.
Jag har visserligen själv bara träffat hästar med Pål Best i stamtavlan med blåa ögon (förutom ovannämnda Marine Pilen efter Marine Svarten - återkommer till honom längre ner!) - men alla har varit rätt konstiga. Väldigt skvättna och "markrädda" - den Pål Lunar-avkomma jag jobbade med tidigare (ganska splashig, hade lykta, ett blått öga plus 4 vita låga strumpor) var den mest skvättna kallblodstravare jag träffat, emellanåt var han rädd för sin egen skugga och enligt ägaren så var han i början så rädd att han satt som ett frimärke i stallväggen så fort han såg någon i stallet. Den hästen hann springa in 150 000 innan han var så sönderstressad att det inte gick att ha honom på travet längre...
Har hört samma om många "blåögda" - men då har Pål Best varit en gemensam nämnare dem emellan och det verkar helt enkelt som att Pål Best har lämnat lite konstigt psyke.... (de är inte direkt "hårda" utan snarare väldigt "mjuka" - har lätt för att bli skrämda och rädda och skvättna av sej)
Men likförbaskat har jag funderat kring kopplingen spl och denna dövhet som nämns emellanåt - och hur dessa "spl"-kbltravare verkar lite "knäppa"? Kanske beror deras skvättenhet på att de är döva...?

Mest reagerade jag när jag fick höra att den Pokervira jag nämnt tidigare i tråden - som inte har någon Pål Best alls bakom, att hon också var en sådan som är lite allmänt "opålitligt", markrädd och inte vill lämna gården, skvätten och "fjoskig".

Alltså de beter sej så annorlunda motför hur kallblodstravare i allmänhet brukar bete sej - så tanken har slagit mej...
Men den Pål Lunar-avkomma jag jobbade med upplevde jag i och för sej som att han var väldigt ljudkänslig också - så egentligen vet jag ej om det stämmer (men det är ju svårt som människa att uppfatta om en häst är ljudkänslig eller reagerar på andra saker)....?

Och ja, detta med att de hinner springa in en nätt summa innan de är "sönderstressade" verkar inte heller ovanligt bland dessa "blåögda" (= de som verkar bära på spl-gen).... Ska jag spåna kan det väl kanske vara så att dövhet kanske inte är helt till nackdel som travare....? kanske är det tvärtom en fördel? Fast att det inte riktigt fungerar i längden....?

Bara en tanke som jag filurat på! Helt ovetenskapligt....

Men jag har ju träffat en Marine Svarten-avkomma med lykta och blå ögon och han tyckte jag verkade ha ett ovanligt stabilt psyke och han var definitivt inte döv (vad jag kunde märka) :p.

--- Förresten mycket intressant det ni skriver om "otillräckligt dominant" angående färgen (att anlaget skulle bete sej ungefär som gulanlaget), det känns som om det är något som jag skulle kunna svälja - med tanke på att det nästan verkar som om man kan "se" när en häst är heterozygot för spl om man kollar i stammarna. Jag hittar ingenstans (när jag kikar stammar och nedärvning) där en heterozygot verkar vara helt utan tecken faktiskt...? (alltid verkar något tecken finnas - om än att det sträcker sej till typ "stjärn, strimma, vit fläck på nosen".... De som inte har några tecken alls eller bara stjärnämne tex verkar heller inte bära vidare anlaget - har inga avkommor som får mer tecken så att säga *lite svamlig ikväll, hoppas ni förstår*)

Det skulle ju definitivt förklara varför det verkar som om det behövs två hästar som synes bära anlaget, för att det ska bli en "skäck" av avkomman - Thulissa ÄR enklaste exemplet i och med att hon har färgen både på fars och mors sida (Thuli Elden och Pål Best).
Men också den Kulör som nämndes tidigare i tråden?
Alltså att det ska fungera som gulanlaget - för att det ska bli en pärlvit/gulvit/sotvit så måste båda föräldrarna bära det gula... För att det ska bli en skäck så måste båda föräldrarna ha "tecknen" som heterozygoter?

Men då blir det intressant att följa Thulissa, det kanske inte är en sån dum idé att betäcka henne med PRE´n (förutom att han ju är skimmel - en skimmelgen ovanpå det skäckiga känns ju tråkigt, varför avla fram skäckar som ändå blir helt vita till slut ;) ) - om det är så att färgen är dominant på samma sätt som det gula och Thulissa är att jämföra med en pärlvit/gulvit/sotvit så bör alltså 100% av hennes avkommor med hingst utan anlaget bli "heterozygoter" på ett synligt sätt. (att jämföra med gulvit med fux som alltid blir isabell - hur man än gör :) )
Det svåra är ju då att heterozygoterna verkar kunna få ganska "lite" tecken också???

Fast det kan ju ha med EE-delen att göra, som IngerG skriver om. Men jag vet ej om jag hänger med - är det så att den som är EE verkar få mer vitt än de som är Ee eller ee? Eller var det tvärtom? Påverkar detta bara spl-gen i heterozygot "form" eller spl-gen i homozygot "form" också?

Tja, mycket intressant!!

(indy - vet du om Thulissa ÄR betäckt med A?)

Senast ändrad:

För att citera boken lite kort;

They feel vibrations through the ground.One can fire a shutgun alongside a sleeping splashed white and the horse will not hear, yet you can drop a heavy brick and the horse will wake up.The horses also have a narrower set of the ears and very broad foreheads.

*lånar egen knapp*

Svar från UC Davies i USA;

Dear Anneli,

While the splashed white pattern is not as well characterized as some of the
other "paint" patterns in horses, it does appear to be inherited as a
dominant trait. When we look at a splashed white stallion mated to many
non-splashed mares, approximately 50% of the offspring born are splashed
white. This is consistent with a dominant trait. If splashed white were
recessive, we would expect to see almost no splashed white offspring, if
any.

Many of the white spotting patterns in horses are sometimes incorrectly
assumed to be recessive (such as frame overo, which was thought to be
recessive for many years), because white spotting sometimes does not show up
on the horse very well. So a horse can technically be splashed white, but
perhaps show no more than some very high white socks. This can make it
appear as though two non-splashed horses are producing a splashed white foal
(something that traditionally only happens with recessive alleles), when in
reality one or more of the parents is a splashed white and simply is not
displaying much spotting.

I hope this answers your question.

Leah S. Brault
Veterinary Genetics Laboratory
University of California, Davis
(530) 754-9526

nej nej nej, jag börjar nästan gråta (jag förstod det skulle hända, men var ändå inte smart nog att spara varje minut eller så). Hade skrivit ett suuuuperlångt inlägg om gult hos svenska linjer av kallblodstravare från ledning av Holm Didos men så låste sej IE när jag skulle skicka det och allt jag skrev var borta.....!!! Bahhhhh......

Nåväl, jag fortsätter här och tar delen om Holm Didos någon annan dag - jag har ingen lust att sitta och leta på alla avkommor en gång till och skriva ner vilka som var intressanta samt linjerna både bakåt och framåt från Holm Didos....

Går till nästa linje av gult i "gamla svenska linjer" som JAG tycker är intressant. Börjar där med Isaflickan rgistrerad som isabell född 1969 - vars mors heter Isa Vinn och är registrerad som isabell samt hennes mor Irene som är registrerad som gulbrun.
Irene är
e Iran som är registrerad som brun
u Stella som är registrerad som ljusbrun (har dock med två andra hingstar lämnat "bruna" avkommor så jag tror inte det gula kommer från henne)

Således blir jag nyfiken på Iran som har idel "uppgift saknas" i sin stam.
Kikar man vidare på avkommorna blir man tämligen övertygad om att det finns något "blekt" i honom - men ibland är jag faktiskt lur på om det inte är så att både black och gult ligger där. (mest med tanke på de musgrå/musblacka som dyker upp - och den häst som väckte min misstanke från första början, Isaflickans avkomma Isa G. som är registrerad som musblack 1983)

Iran var född 1932 och fick 18 svenskfödda avkommor (http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaAvkommor&hestId=73537). Bland avkommorna;

Börjar med Irene först då. Hon var registrerad som gulbrun, fick 7 avkommor - bland dessa;
* Tirene -registrerad som gulblack
* Isvinn -registrerad som isabell
* Irella -registrerad som musgrå, har en avkomma som är registrerad som mörkbrun som i sin tur lämnat mörkbrun avkomma
* Irre -registrerad som gråsvart
Irene har en stoavkomma som lämnat efter sej en hel del "färg";
* Isa Vinn -registrerad som isabell. Isa Vinn har i sin tur 6 avkommor;
Vita Vind -registrerad som isabell. Vita Vind har tre avkommor varav Steggvit är registrerad som "musgrå".
Isatösen är registrerad som svartbrun och inget tyder på något annat förutom avkomman Isfot som är registrerad som musgrå. 7 avkommor till utan misstanke om "gult"/"färg".
Isaflickan är registrerad som gulblack. Har i sin tur lämnat 4 avkommor däribland; Isa G. -reg som musblack, Isajäntan -reg som isabell, ingen av dem några avkommor.
Isgutt är registrerad som isabell.
Skarpisa är registrerad som gråblack.

Fler Iran-avkommor;
Gulluette -registrerad som brun, men det är intressant att följa linjen ändå (troligtvis är hon nog snarare gulbrun). Gulluette har en avkomma, Silvermona som är registrerad som gulblack. Silvermona har 6 avkommor;
* Stjärnbausa -reg som brun, avkommor i sin tur där man inte hittar några "gula"
* Silverflicka -reg som "musgrå". Silverflicka har i sin tur 5 avkommor, bland annat Stjärnfreja f 82 och registrerad som brun som tillsammans med "icke-gul" hingst har lämnat Minibrage f 90 som är registrerad som isabell. Silverflicka är även mor till Frejlis som är registrerad som "grå".
* Silvergadd -reg som gulblack
* Monvinn -reg som isabell

Iressa - registrerad som gråbrun. Iressa har 6 avkommor, däribland;
* Irid - registrerad som albino (!) efter Holm Didos
* Jussi - registrerad som musblack
* Paris - registrerad som isabell
* Dirja - registrerad som gråbrun, har två avkommor som båda är registrerade som bruna, linjen tar slut där

Lugna - reg som brun, lämnat Blågull-reg som black

Lite intressant är det att se isabeller och "musblackar/gråblack/gråbrun/musgrå" bland avkommor - knepigt?
Tydligt är att gulblack verkar ha använts på "gulbruna" dock.
FINNS black i rasen?

När man kikar på Holm Didos och färgen bakåt på honom är man fundersam runt black också - men bara fundersam....

Nu ska jag pallra mej isäng men detta skulle lätt kunna hålla mej uppe hela natten - mycket intressant...!!

Fast det intressanta vore ju ifall de hade något på lurt om det som skrivs i tråden - att splashed beter sej ungefär som gulanlagen, att det är "incomplete dominant" i heterozygot form, först i homozygot form så visar sej färgen "helt"?

Samt hur lite tecken en splashed kan ha egentligen - jag tycker mej se att det nästan kan sträcka sej till inget vitt alls på benen men en stjärn-strimma-snopp på huvudet....??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka