konstig efter valpning

Sv: konstig efter valpning

dom på apoteket hjälpte mig att välja. tyvärr så har jag inte märkt nåt än men det kanske tar längre tid än så...fy va jag älskar min vovve hon måste bli bra, kanske om hon fick komma härifrån ett tag där inte valparna finns, eller vad tror ni jag vet ju heller ingen som vill ta sig an en galen hund....åh min ängel bli som förr jag ska ALDRIG ta valpar på henne igen om hon blir bra det kan jag lova!!!

Du väger väl valparna varje dag så att du ser att de går upp? Har extramamman åtta valpar totalt nu? Hur många hade hon från början? Hur många dagars åldersklillnad är det mellan valparna?
Har du tur så får tiken så mycket mjölk att hon klarar ge di helt åt alla valpar.
Om det är kalk det brister på så borde du sett skillnad tycker jag.
Svårt att ge tips när man inte varit med om det själv, men det är nog inte så stor vits att tvinga på henne valparna. Och att flytta bort ett tag skulle kunna vara bra för henne, och slippa valparna menar jag. Å andra sidan kanske hon inte alls mår bättre av att flytta iväg från dig och sitt trygga hem.
Usch, lider med dig!!!!

ja jag väger valparna och jag har köpt tillägg och flaska det skiljer bara en dag på den andra tiken valpar

tiken som är konstig var jätte bra i morse men så fort hon fick doft på valparna så började hon morra och gläffsa igen, i natt har hon legat i sängen med min son och gosat och varit jätte go. jag tror att hon skulle vara härifrån ett tag...men vem tar en galen tik i 8v.?????

Då borde det inte vara några problem för tiken att dia alla valpar.
Lycka till och håll oss uppdaterade hur det går med din tik. Det låter ju som någon form av förlossningspsykos. Kan människor få det så varför inte hundar? Vet ett sto som bara hatade sitt föl de första dygnen.

Hästar som beter sig så kan man ju ge hormoner (östrogen? ) men det borde ju vet vetat om isåfall....

ja vetrinären sa att de var jätte vanligt bland hästar men dom blev bättre så fort dom fick en hormon spruta...men de blev inte nova.

Har väldig svårt att tro att en veterinär inte skulle tänka på eklampsi dvs kalkbrist om en tik beter sig underligt och flåsar extra mycket efter en förlossning.

Du missförstod nog.

Har haft ett liknande problem med en tik som hade ovanligt kraftiga eftervärkar.
Hon for runt i rummet och flåsade och bäddade och var alldeles överstressad.
Morrade åt valparna.
Hon hade uppenbarligen så ont att hon inte orkade med valparna.
Vi satt hos henne och såg till att valparna diade så att hon inte fick mjölkstockning och efter ett dygns oavbrutet vaktande accepterade hon valparna och fungerade helt utmärkt sedan.

Förmodligen hade smärtorna givit med sig.

Vet ju inte storleken på din tik men jag föder upp en småvuxen ras som är lätt att hantera.

Jag tror dock att det är väldigt viktigt att flockledaren dvs matte/husse hanterar valparna från allra första början. Det är klart att främmande personer, stoj och bråk ska undvikas om det rör sig om en känslig tik men hon ska inte lämnas "i fred" av sin flockledare.

Då blir hon ju på ett vis utstött och det kan ju inte kännas bra om man känner sig ängslig och osäker.

Själv sitter jag ofta bredvid valplådan och pratar berömmande med mina tikar - trygga eller otrygga.

Vore intresssant att veta hur tiken är när hon inte har valpar.
Hur hon reagerar vid upphetsande situationer osv.

I alla fall tur att du har en annan tik och lycka till.

Har väldig svårt att tro att en veterinär inte skulle tänka på eklampsi dvs kalkbrist om en tik beter sig underligt och flåsar extra mycket efter en förlossning.

Du missförstod nog.

Har haft ett liknande problem med en tik som hade ovanligt kraftiga eftervärkar.
Hon for runt i rummet och flåsade och bäddade och var alldeles överstressad.
Morrade åt valparna.
Hon hade uppenbarligen så ont att hon inte orkade med valparna.
Vi satt hos henne och såg till att valparna diade så att hon inte fick mjölkstockning och efter ett dygns oavbrutet vaktande accepterade hon valparna och fungerade helt utmärkt sedan.

Förmodligen hade smärtorna givit med sig.

Men det är ju lättare för mig som föder upp en småvuxen ras som är lätt att hantera.

Jag tror dock att det är väldigt viktigt att flockledaren dvs matte/husse hanterar valparna från allra första början. Det är klart att främmande personer, stoj och bråk ska undvikas om det rör sig om en känslig tik men hon ska inte lämnas "i fred" av sin flockledare.

Då blir hon ju på ett vis utstött och det kan ju inte kännas bra om man känner sig ängslig och osäker.

Själv sitter jag ofta bredvid valplådan och pratar berömmande med mina tikar - trygga eller otrygga.

Vore intresssant att veta hur tiken är när hon inte har valpar.
Hur hon reagerar vid upphetsande situationer osv.

I alla fall tur att du har en annan tik och lycka till.

Jag har själv haft en tik med rejäl kalkbrist där vetrinärerna (ja det var flera-djursjukhus!) stod helt handfallna. Det var istället vår uppfödare som tipsade m vad det kunde bero på. Efter att gett henne Calcium Sandos blev hon bra. Så vist kan vetrinärer missa!!! Och jag har ju även skrivit att det är värt att prova men att det inte låter som kalkbrist i detta fall.

Och det där med att hantera valparna och inte lämna tiken ifred-ja alla blir ju salig på sin tro! Jag har tretton siberian husky som lever i flock och jag kan lova dig att ingen av mina tikar skulle acceptera att någon annan hund kom fram till valparna under den första tiden, hur mycket högre i rang de än skulle vara. Visst är jag flockledare men det finns ingen anledning alls att hålla på med valparna mer än nödvändigt de första tio dagarna. Tiken blir inte utstött för det.
Vet däremot många fall där tiken till slut inte velat ligga i lådan med valparna, säkert just på grund av att varenda kotte ska gulla med valparna (som ju inte får ut något av gullandet den första tiden)

Det beror på att hon har kalkbrist...För när våran amstaff fick valpar så dan efter så börja hon morra åt bebbarna..så gav vi henne kalk..och allt vart bra igen!!så vi börjar ge kalk nån vecka innan tiken ska få bebisar...så då morrar hon inte..:)

ja undrar om du gav dina valpar nåt som hette Kalcipos? Tablettform? Isåfall vilken styrka och hur många gav du om dagen?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Annique
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 581
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min gamla tik har en öroninflammation som vi inte får bukt med. I förrgår var hon hos veterinären och fick örat ordentligt rengjort...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: soom
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 820
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka