Konstig beteende, hjälp mej!!

L

linabergmer

Hello!

Det är så att jag har ett problem med min häst, när jag ska sitta upp vill hon inte så still, när jag väl kommer upp så bråkar hon lite typ kan ibland stegra sej eller springa lite. När hon lugnat ner sej efter någon minut går allt jätte bra hela ridturen. Om jag när jag kommer tillbaka hoppa av och hoppar upp igen så gör hon inget står som en gud.

Jag undrar om ni vet vad detta kan bero på?

Hästens tänder, rygg och sadel är kollad och det är inget fel på.

Tack på för hand!!

Sv: Konstig beteende, hjälp mej!!

Prova att ha en pall som du kliver upp på henne från istället. Led henne också några steg framåt innan du börjar sitta upp. Har haft ett par hästar som har betett sig liknande just i uppsittnings ögonblicket, kan vara någon nerv som kläms, vet inte exakt anledning, men det har hjälpt att framför allt låta hästen gå några steg innan du sitter upp. Använder du en pall så blir det inte heller så tungt och "klängigt" i uppsittnings ögonblicket och du kan sätta dig väldigt mjukt på hästen. be att någon håller henne i början så du får henne intill och helt orädd för pallen, så den inte blir ytterligare ett stress moment. Lycka till

Kan det vara så att hon har en släng av sadeltvång?
Prova att spänna gjorden mjukt och i 3 eller fler omgångar och gå ett par steg mellan dessa.
Gå också dessa steg efter sista dragningen innan du sitter upp, så brukar ev spänningar släppa och hon förknippar inte obehaget med att du sitter upp.
Inte särskilt jobbigt samtidigt som du eliminerar möjligheten att det gör ont av sadelgjorden. :idea:

Lycka till!

hej, om de är så att din häst är ung så kan de hela bero på att hon vill skutta iväg eller så för att hon helt enkelt tappar balansen när du sitter upp. När hästen står helt avslappnad så ligger hästens balans och vikt mest på framdelen och när du sitter upp så rubbas detta, och om hon då är ovan och ung så kan de bero på att hon inte har lärt sig att ställa om sig när någon är på väg att sitta upp. Detta är inget ovanligt problem. Jag har själv en ung islandshäst på 4 år som reagerar på likande sätt. men de är bara att ha tålamod och alltid få hästen att stå stilla när du väl kommit upp. De är alltså viktigt att få hästen att stanna upp när du är färdig med uppsittningen, och de är du som ska tala om när de är dags att gå igen!
Lycka till

Hej och tack för svaren.

Jag brukar alltid spänna hålen till sadeljorden lite i taget.
Har även testat nu att min kompis håller i henne när jag går upp och då står hon still. vET INTE VAD JAG SKA GÖRA ÅT DET, MÅSTE JU KUNNA FÅ HÄSTEN ATT ST STILL UTAN ATT NÅN HÅLLER I HENNE.

Inga mer tips?? Jag är tacksam för alla ideer!!

linabergmer skrev:
Hello!

Det är så att jag har ett problem med min häst, när jag ska sitta upp vill hon inte så still, när jag väl kommer upp så bråkar hon lite typ kan ibland stegra sej eller springa lite. När hon lugnat ner sej efter någon minut går allt jätte bra hela ridturen. Om jag när jag kommer tillbaka hoppa av och hoppar upp igen så gör hon inget står som en gud.

Jag undrar om ni vet vad detta kan bero på?

Hästens tänder, rygg och sadel är kollad och det är inget fel på.

Tack på för hand!!

Din häst tillhör antagligen den piggare sorten, eller hur? Jag har haft en och annan islänning med mycket vilja som inte heller vill stå still och som gärna drar iväg i tölt så fort man kommit upp. Dett hela är ett rent ofog och måste tränas bort.

Nu vet jag inte hur du sitter upp på din häst men för att sitta upp med kontroll krävs det att man lämnar den gamla farliga läran om att ha ryggen mot hästens huvud och hoppa runt på ett ben. Det är livsfarligt och många olyckor har skett då hästen rusar framåt och ryttaren faller baklänges utan möjlighet att stoppa hästen. Inte sällan fastnar dessutom vederbörande i stigbygeln med svåra ljumsksträckningar eller ännu värre som följd.

För en säker uppsittning måste du stå vänd framåt och fatta tyglarna som om du red. Håll inte hårt i munnen utan var lös i handen och lugn. Du skall dra dig upp i sadel och man utan att dra hästen i munnen men det är viktigt att du håller tyglarna som om du red. Prata lugnande med så mörk och bestämd stämma du kan och säg "Hoooo" långsamt. Om hästen gör det minsta ansats att flytta på sig så stannar du på backen, gör en bestämd förhållning och upprepar "hoooo" Vrider den sig ifrån dig, korrigerar du med ett tygeltag med höger hand.

Kom ihåg att en tillrättavisning skal komma blixtsnabbt och bara vara en sekund! Inte mer! Upprepa hellre lugnt, bestämt och metodiskt samma tillrättavisning. Men så fort häsyten lyder, var stilla och lugn! Skillnaden mellan enn bra och dålig ryttare är förmågan att ge korrigering/tillrättavisning och beröm i exakt rätt ögonblick. Det innebär att du en sekunden tillrättavisar hästen men i nästa när den svarar och gör rätt berömmer och ger hästen känslan av behagligt lugn och att den är duktig och omtyckt. Du måste ha känslan med dig så du måste också kunna kontrollera dig själv för att det skall fungera.

Sedan är det bara att konsekvent upprepa detta tills hästen står still och bråkar den så tillrättavisa den bestämt, gärna med ett skarpt "Hördu! men återgå till lugn röst och kanske en klapp så fort denstår still och du skall försöka igen att sitta upp. Du måste ha tålamod och låta det ta tid. Hästen blir säkert frustrerad över att inte komma iväg men märker också att det gör den inte så länge den fjantar!

OBS! Var konsekvent och sitt aldrig upp utan att den står still. Sitt upp långsamt så du häver dig upp. Ge hästen tid att försöka rusa och var beredd att hela tiden ta ner det ena benet och stopa hästen från marken. Den SKALL stå still när du sitter upp! Var gärna i en inhägnad och träna eller ett ridhus för att träna. Beröm den med lugnande "Bra!" så länge den står still och bestämt "Nej!" kombinerat med förhållning så fort du känner en antydan till rörelse. Se till att inte vara stressad och låt det ta tid. Är inte hästen alldeles bakom så lär den sig snabbt vad du vill.

Samma sak när du kommit upp. Prata och beröm lugnt och fint och utan att dra i tygeln när du komit upp. Men så fort den gör något så tillrättavisa på samma sätt. Försöker den stegra sig, vrid huvudet så mycket du kan åt den sida som är lättast att böja och du kan göra samma sak om den vill rusa. Håll dig lugn och koncentrerad utan att göra mer än så. Låt den gå runt i snäv cirkel till den stannar, släpp först då efter på böjningen och prata lugnande " Bra!" Ge dig inte. Stressa inte upp hästen med skänklar, spö, gap och skrik. Håll dig lugn med bestämda, lugna tillrättavisningar. Jag lovar, det funkar om inte hästen är alldeles nipprig!

Min egen mycket heta islänningar (som ett tävlingstränat fullblod att rida) försökte sig på det här några ggr, men insåg snart att det var bra mycket lugnare, behagligare och vi kom snabbare iväg om hon stod still tills jag sade till. Jätteviktigt är den lugna handen utan tryck i munnen så länge hästen står still. Om du i förebyggande syfte sitter upp med en spänd tygel och drar hästen i munnen, då stressar du den och då får du det aldrig att fungera.

Lycka till!

:bump: :bump: :bump: Anette

Senast ändrad av en moderator:

Tack anette, mycket bra svar, jag ska testa detta, det får ta den tid det tar, men jag tänkte börja nu i några veckor att min kompis håller hästen när jag går upp så får vi se om det kan leda någon vart och sen börja med ditt program!

linabergmer skrev:
Tack anette, mycket bra svar, jag ska testa detta, det får ta den tid det tar, men jag tänkte börja nu i några veckor att min kompis håller hästen när jag går upp så får vi se om det kan leda någon vart och sen börja med ditt program!

Gör så och kom ihåg att ditt lugn måste komma inifrån. 10 djupa andetag för att själv bli lugn är alltid bra att ta till när hästen stressar upp sig. Och tänk positivt att det här klarar du med tid och tålamod. Jag tror att du grejar det på bara ett par ggr men fortsätt ändå att prata positivt och lugnande varje gång du sitter upp och kasta dig alsrig upp för att hinna innan den börjar konstra utan lär hästen acceptera en lugn och långsam uppsittning där den hela tiden är med på allt du gör. Rösten är och din lugna andning gör underverk i sig!

Jätteglad om jag kan vara till hjälp! Lycka till! Du klarar det!

Jag har lite samma problem med min häst. Han vill ibland snurra runt när jag ska upp. Jag gör så att jagtvingar honom att gå runt mig en stund, när jag sedan försöker igen står han oftast stilla... eller så upprepar vi proceduren tills han står stilla....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 819
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 790
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar