Konsten att skriva ett inlägg

Jag skulle säga att koncist snarare är motsatsen till hur du skriver. ;) Du sätter sällan punkt utan gödslar med ... - alltså tre punkter. Och det signalerar oavslutade tankegångar, osäkerhet eller vaghet, vilket är allt annat än koncist.

Obs - detta är inte sagt som kritik, man måste inte vara koncis. :)
Klart det är kritik. Du talar ju om hur en viss person gör :laugh:

Jag kan avsluta med tre punkter om jag t ex skriver; igår var jag på stan halva dagen så du kan ju tänka dig hur jag mår idag... Dvs. om den personen jag pratar med vet om att jag mår piss efter en sådan utflykt så behöver jag ju inte berätta det varje gång utan det är underförstått. Det är så jag har lärt mig att man ska använda de tre punkterna, som att något är underförstått, men jag kanske har lärt mig helt fel? I vilket fall så försöker jag undvika att skriva det på sådana ställen som buke eftersom väldigt lite är underförstått på ett forum.

Kort och koncist är en skön konst.

Där tycker jag både ja och nej. :D

Visserligen är det jätteskönt med poster som inte är "Min bästis som jag känt sen vi var fem år fyller år i morgon och jag tänkte bjuda hem henne på middag på lördag eftersom jag ändå är ledig då, hon är dock glutenintolerant så jag undrar hur man gör en smarrig tårta utan att använda mjöl". Det räcker ju att börja tråden med " Hur gör jag en glutenfri tårta?"

Men ändå kan jag störa mig lite på folk som aldrig skriver annat än enradare istället för att argumentera. I synnerhet om de startar trådar i brännbara ämnen och sedan inte argumenterar.

Jag föredrar det skriva ordet! Förstår inte alls detta problematiserande av skriftlig kommunikation. Det är den enklaste och rakaste kommunikationsformen många gånger tycker jag.

Tycker själv att jag uttrycker mig allra bäst i skrift. Text känns som mitt naturliga element. Jag uttrycker mig tydligare och mindre återhållsamt och tänker lättare. Och det som är "sagt" finns kvar, man kan gå tillbaka och "höra" det igen istället för att lita på sitt minne.

Detta då i jämförelse med min verbala kommunikation. :angel:

Jag föredrar det skriva ordet! Förstår inte alls detta problematiserande av skriftlig kommunikation. Det är den enklaste och rakaste kommunikationsformen många gånger tycker jag.

Tycker själv att jag uttrycker mig allra bäst i skrift. Text känns som mitt naturliga element. Jag uttrycker mig tydligare och mindre återhållsamt och tänker lättare. Och det som är "sagt" finns kvar, man kan gå tillbaka och "höra" det igen istället för att lita på sitt minne.

Och dessutom kan man både förhandsgranska och redigera ;)

Ja, jag håller med dig om det. Ibland kan man ju till och med avslöja sig inför sig själv, genom att reflektera över vilka ord man spontant använde för att beskriva något.
Håller med. Jag tycker att många tar för lätt på text. "Det är bara text" typ. Som om bluddret som forsar ur käften skulle vara mer värt? Jag tror att det har att göra med att bluddret försvinner iväg i drygt 300 m/s och då är det lätt att bluddra vidare, medan texten ju står där den står och är svårare att snacka bort. ;)

Håller med, jag är likadan. Kanske främst för att jag är en tänkare, 150 tankar i huvudet på samma gång och det är väldigt mycket lättare att reda ut allt om jag ska få ned det i skrift än om jag ska försöka få fram det i ord på ett vettigt sätt under "tidspress" (det funkar ju liksom inte att stå och tänka i 10 minuter innan man talar).

Sen händer det väl att jag är för snabb i skrift också, så det är ju inte alltid det blir bra heller, men i regel bättre.

@Hedinn, jag är också så. Känner mig ofta lite pressad i verbala diskussioner. Som att jag inte hinner tänka i den takt jag vill.

Generellt är jag analytisk av mig och ser lätt olika bottnar i texter. Det gör kanske att jag blir en sådan som många tycker hänger upp sig på formuleringar och gör elaka tolkningar. Men jag ser det jag ser liksom. Jag betraktar texten för vad den är i mina ögon. Måhända för skarpt i andras ögon ibland.

@Trani Det slår mig att du oftast är lätt att förstå även när du skriver om sånt som är komplicerat. Förmodligen ett tecken på att du är noggrann med ditt budskap när du skriver.

Jag älskar att gödsla med tre punkter, det representerar exakt hur jag tänker, och pratar i verkligheten med för den delen. Jag ogillar absoluta sanningar, så för mig består dom tre punkterna ofta i ett outtalat "eller? jag kan tänka mig att ändra åsikt om du kan argumentera för din sak". Det kan också representera att det finns en fortsättning men jag tänker inte skriva ut den, antingen för att det känns olämpligt/ohyfsat att bli så specifik, eller för att det finns en fortsättning men den är för vagt formulerad i mitt eget huvud, så det är ingen vits att sätta den på pränt...

;)

Jag är precis likadan. Jag använder ofta några punkter. För mig är det nog för att jag funderar samtidigt som jag skriver och att jag inte är absolut säker på det och altlså funderar högt. Men jag har förstått att folk kan störa sig på det.

@niphredil jag gillar väldigt mycket hur du uttrycker dig! Inklusive svordomarna.

Jag gillar också hur hon uttrycker sig! Niphredil är orädd, jag uppskattar det. Blyga violer gör mig mest nervös.
Men fan vad ni är fina! Tack så jättemycket bägge två! Tillsammans med några till är ni mina bukegudar så det värmer verkligen :).

@Trani Det slår mig att du oftast är lätt att förstå även när du skriver om sånt som är komplicerat. Förmodligen ett tecken på att du är noggrann med ditt budskap när du skriver.
Håller verkligen med!

Liknande trådar

D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 473
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?
  • Just nu funderar jag på... Del 3