Konsten att skriva ett inlägg

.
Jag älskar att gödsla med tre punkter, det representerar exakt hur jag tänker, och pratar i verkligheten med för den delen. Jag ogillar absoluta sanningar, så för mig består dom tre punkterna ofta i ett outtalat "eller? jag kan tänka mig att ändra åsikt om du kan argumentera för din sak". Det kan också representera att det finns en fortsättning men jag tänker inte skriva ut den, antingen för att det känns olämpligt/ohyfsat att bli så specifik, eller för att det finns en fortsättning men den är för vagt formulerad i mitt eget huvud, så det är ingen vits att sätta den på pränt...

;)

Jag använder faktiskt också tre punkter lite mer på nätet än jag skulle göra någon annanstans. Ungefär så som du - jag vill markera att jag inte tycker att det jag just skrev är en absolut sanning. Intrycket blir lite mjukare.

Däremot tycker jag det är galet jobbigt med folk som använder tre punkter efter VARJE mening, det låter bara som löst tankebludder utan slut.

Vad märkligt! Inlägget ovan som du just postade mandalaki, fick jag notis om att du citerat ett inlägg av mig. Fast det var skiesabove du citerat?

Även om jag håller med dig så kan jag också irritera mig på något som närmast är motsatsen: någon hävdar i inlägg efter inlägg att hen "inte menade så" eller att de som argumenterar emot "märker ord".

Själv är jag helt övertygad om ens spontana ordval betyder något och att man därför inte kan ta avstånd från det så fort man får kritik.

Jo, det kan jag visserligen också irritera mig på. Men inte alltför sällan är det resultatet av att den som hamnar där tidigare har fått svar som "Så du menar att *infoga valfri absurditet*? :eek: Hur tänkte du nu? :banghead:" trots att man vid en välvillig läsning kan förstå att så inte riktigt är så illa, utan att inlägget bara är mer eller mindre ogenomtänkt eller resultatet av att användaren inte har förmågan uttrycka sitt budskap i skrift. Det är ju som gjort för att denne ska hamna i försvarsställning.

Jo, det kan jag visserligen också irritera mig på. Men inte alltför sällan är det resultatet av att den som hamnar där tidigare har fått svar som "Så du menar att *infoga valfri absurditet*? :eek: Hur tänkte du nu? :banghead:"

"Så du menar alltså"-inlägg har jag nästan helt slutat att besvara. De innebär nästan alltid en så total vantolkning av mina inlägg att det inte är någon idé att fortsätta. "Så du menar alltså" är dålig debatteknik (som jag säkert själv använt även om jag tycker det är fult).

Jag skulle säga att koncist snarare är motsatsen till hur du skriver. ;) Du sätter sällan punkt utan gödslar med ... - alltså tre punkter. Och det signalerar oavslutade tankegångar, osäkerhet eller vaghet, vilket är allt annat än koncist.

Obs - detta är inte sagt som kritik, man måste inte vara koncis. :)
.

Jag använder faktiskt också tre punkter lite mer på nätet än jag skulle göra någon annanstans. Ungefär så som du - jag vill markera att jag inte tycker att det jag just skrev är en absolut sanning. Intrycket blir lite mjukare.

Däremot tycker jag det är galet jobbigt med folk som använder tre punkter efter VARJE mening, det låter bara som löst tankebludder utan slut.

Vem gör det varje mening då ? Överreagerar du inte lite nu ?
Jag gör visst punkter eller radbyte annars, däremot börjar jag inte alltid med stor bokstav bara för jag vet att en del stör sig på det och jag blir nog förstådd ändå :)

Man måste inte vara som alla andra , iallafall inte här på buke har det väl knappast nån större betydelse

Fast du kanske inte menade mig men jag vet att en del stör sig på mina punkter eftersom jag fått det kastat i ansiktet några ggr, men det gör inte att jag måste lyda vad andra tycker .

"Så du menar alltså"-inlägg har jag nästan helt slutat att besvara. De innebär nästan alltid en så total vantolkning av mina inlägg att det inte är någon idé att fortsätta. "Så du menar alltså" är dålig debatteknik (som jag säkert själv använt även om jag tycker det är fult).
Men neeej, skriv inte så! Det brukar ju jag kunna använda. :o Dock främst i lägen där jag faktiskt inte är helt säker på att jag uppfattat personen rätt och inte vill börja argumentera mot fel sak, vilket jag också brukar förtydliga genom t.ex ett "rätta mig om jag missförstått/om jag förstår dig rätt?"

I övrigt är jag också en sån som använder tre punkter emellanåt, främst för att markera en fundering. Brukar försöka tänka på hur jag uppfattas, och lägga till en smiley vid behov, men ibland skriver man ju med ett annat tonläge än vad andra läser med, så även om jag tycker det funkar utan smileys kanske det hade varit bra för någon annan att se en i vissa texter.

Sen blir det ju givetsvis så att jag använder mer talspråk på forum än i en uppsats, och det skiljer sig även en hel del beroende på diskussion. Vissa känns helt enkelt viktigare att ha ett mer korrekt språk i än andra.

Min största brist är nog att jag inte kan förklara något kortfattat. Jag använder gärna fyra-fem meningar till att förklara något där andra hade nöjt sig med två. :angel:

Men neeej, skriv inte så! Det brukar ju jag kunna använda. :o Dock främst i lägen där jag faktiskt inte är helt säker på att jag uppfattat personen rätt och inte vill börja argumentera mot fel sak, vilket jag också brukar förtydliga genom t.ex ett "rätta mig om jag missförstått/om jag förstår dig rätt?"

:D

Oftast märks det nog om det är en uppriktigt menad fråga eller en retorisk fint. Fast det bästa är ju att lämna frågan öppen, alltså: Hur menar du?

Själv är jag helt övertygad om ens spontana ordval betyder något och att man därför inte kan ta avstånd från det så fort man får kritik.
Väldigt sant!!

Väldigt många upptäcker nog att orden avslöjar dem. Jag är skapligt övertygad om att det man säger/skriver det menar man. Åtminstone i det ögonblick det skapas.

Väldigt sant!!

Väldigt många upptäcker nog att orden avslöjar dem. Jag är skapligt övertygad om att det man säger/skriver det menar man. Åtminstone i det ögonblick det skapas.

Ja, jag håller med dig om det. Ibland kan man ju till och med avslöja sig inför sig själv, genom att reflektera över vilka ord man spontant använde för att beskriva något.

Oftast märks det nog om det är en uppriktigt menad fråga eller en retorisk fint. Fast det bästa är ju att lämna frågan öppen, alltså: Hur menar du?
Jo, kanske, fast samtidigt kan det ju bli lite konstigt om personen skrivit ett långt, förklarande inlägg och får ett "hur menar du?", utan att veta vad det är som inte är helt tydligt. Det kan ju bli lite svårt att veta hur man ska förklara allt igen på ett bättre sätt då, så jag tänker mig att om jag då frågar om jag uppfattat det rätt genom att skriva hur jag tolkade det så, blir det enklare för personen att förklara om det var fel.

Samtidigt som det ju faktiskt kan vara så att jag inte orkar vänta på en förklaring utan vill komma med min åsikt direkt, också. :angel:

Jag stör mig ofta på hur jävla illa jag skriver och ser det oftast inte förrän någon citerar mig och jag får ont i magen. Alltför ofta skriver jag helt orimligt korta meningar och slänger in en punkt där jag borde haft ett komma. Dessutom svär jag som fan och hela tiden även om jag försöker att skala bort svordomarna när jag vill låta lite smartare. Ofta låter jag även kortare och argare än jag är, endast pga mina fula korta meningar.

I mail och SMS överanvänder jag dessutom utropstecken vilket bara gör saken värre. "Nej men! Barbara! Hej! Gud vad kul att du hör av dig!" :eek:

Vem gör det varje mening då ? Överreagerar du inte lite nu ?
Jag gör visst punkter eller radbyte annars, däremot börjar jag inte alltid med stor bokstav bara för jag vet att en del stör sig på det och jag blir nog förstådd ändå :)

Man måste inte vara som alla andra , iallafall inte här på buke har det väl knappast nån större betydelse

Fast du kanske inte menade mig men jag vet att en del stör sig på mina punkter eftersom jag fått det kastat i ansiktet några ggr, men det gör inte att jag måste lyda vad andra tycker .

Exakt såna här poster. Det gör ont i ögon och själ. Jag förstår inte. Alls. Varför kliver du inte upp ur sandlådan martha?

Jag erkänner att jag brukar använda "Du menar alltså att...". Oftast för att få fram att skribenten kanske inte tänkt igenom vad den skrivit, eller att den inte tänkt alls. Ofta förstår jag alltså vad som egentligen menas, men jag tror inte att skribenten tänkt hela vägen, så att säga.

Så ja, retorisk fint kombinerat med uppriktigt menad fråga, eftersom jag egentligen undrar hur personen tänkte.

Ofta låter jag även kortare och argare än jag är, endast pga mina fula korta meningar.
Jag tycker ofta att du låter rak och lite vass, på ett sätt som många tjejer/kvinnor till varje pris tycks försöka undvika. Jag trodde nog att det delvis var medvetet från din sida? (Som något slags litet genustrots, ungefär.) Inget fjäsk där inte, om du förstår hur jag menar.

Jag tycker ofta att du låter rak och lite vass, på ett sätt som många tjejer/kvinnor till varje pris tycks försöka undvika. Jag trodde nog att det delvis var medvetet från din sida? (Som något slags litet genustrots, ungefär.) Inget fjäsk där inte, om du förstår hur jag menar.
Nej, det är helt omedvetet faktiskt. Men jag pratar väldigt likadant tydligen, min sambo reagerade (positivt) på det när vi träffades har han berättat.

Många gånger får jag ju kritik för det på Buke förresten. Frågan "har du någonsin funderat på att förklara på ett trevligare sätt?" har jag fått jag vet inte hur många gånger. Ibland blir jag besviken på mig själv när folk skriver så och ibland blir jag förbannad.

Frågan "har du någonsin funderat på att förklara på ett trevligare sätt?" har jag fått jag vet inte hur många gånger.

Har du någonsin funderat på att lägga huvudet på sned och le varje gång du yppar en åsikt? Sånt kan göra under för helhetsintrycket, vet du!

(Blir nästan lite besviken över att det inte var medvetet. :p)

Nej, det är helt omedvetet faktiskt. Men jag pratar väldigt likadant tydligen, min sambo reagerade (positivt) på det när vi träffades har han berättat.

Många gånger får jag ju kritik för det på Buke förresten. Frågan "har du någonsin funderat på att förklara på ett trevligare sätt?" har jag fått jag vet inte hur många gånger. Ibland blir jag besviken på mig själv när folk skriver så och ibland blir jag förbannad.
Något jag lärde mig för länge sen är hur viktigt det är att läsa allt som skrivs på nätet med en trevig/positiv ton. Det kan påverka extremt mycket hur man uppfattar något. Och något som kanske många borde lära sig att tänka på. Så är det ju annars också, alla lindar inte in allt, vissa är mer rakt på och sånt får man lära sig att ta, det borde ju inte vara annorlunda på nätet, kan jag tycka.

Liknande trådar

D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 473
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar