Konsten att skriva ett inlägg

Nä, inte ett ögonblick.

Fast det var ironi. :D Buke och andra forum funkar som reality check för mig. Innan jag började hänga på forum trodde jag att jag var bra på att göra mig förstådd i skrift. Forumen har lärt mig att jag hade fel :meh:
Precis!
Man LÄR sig enormt mycket om hur svårt det är att uttrycka sig tydligt i skrift!

I och för sig lär jag mig det även i arbetet hela tiden. Jag kan bolla informationstexter med mina kollegor och kanske någon mer "perifer" och ÄNDÅ när informationen går ut till hela organisationen så är det en handfull personer som kommer med en massa konstiga frågor. Har de LÄST vad vi skrivit? tänker jag. Samtidigt måste jag ju rannsaka mig också och inse att om någon inte fattat så är det delvis mitt ansvar också.

Däremot så får man väl tänka att det är just de som inte förstår som oftast hör av sig. Om jag mailar ca 50 personer och 5 kommer och frågar "konstiga frågor" så får jag väl ändå tycka att det verkar som om de flesta tyckte det var begripligt.

Och jag är fortfarande förundrad av hur min sambo bakom ett tangentbord är en helt annan person än om man pratar direkt med honom.Han får verkligen inte fram ett jota av vad han menar i skriven form men är den i särklass mest avancerade diskussionsparten jag träffat. Kommer nog aldrig förstå/acceptera det, jag gillar inte alls kass skrift :-o
Haha, jag tänker på min man. Han är väldigt saklig och formell i skrift (vi jobbar inom samma "koncern") och även när det händer att han mailar mig något mer av halvprivat karaktär så kan han i skrift framstå som oerhört formell.

Däremot har han oerhört svårt att skriva t ex i ett forum eller något av mer privat karaktär. Han säger att han inte har fantasi eller vet hur han ska formulera det. Jag skriver mest bara det jag tänker; det som faller mig in.

(jag skrev oerhört mycket dagbok under uppväxten; i tonåren rörde det sig om 10-20 sidor per dag i långa perioder. Kanske var det då jag lärde mig att just kunna formulera mina tankar i skrift. Men jag har också en tendens att bli för långrandig. Både i skrift och i tal...)

Även om folk har olika sätt att uttrycka sig på här är jag ändå glad över att det ytterst sällan uppstår diskussioner där någon kliver in med en bredbladigt retoriksvärd med tvåhandsfattning och tar varje chans att sabla ner sin motståndare.

Jag gillar diskussioner som är meningsutbyten men jag har upptäckt att på vissa andra forum diskuterar folk som om de behövde vinna ett krig.
Instämmer!

Jag blir alltid så förvånad när det kommer trådar om den otrevliga stämningen, om bukemaffia och ryggdunkare mm. Jag har aldrig varit aktiv på något forum med så oerhört stor majoritet som faktiskt vill diskutera och debattera på riktigt. På väldigt många andra forum är det extremt många troll blandat med de "krigare" du nämner.

Jag får nog sålla mig till skaran som i 90% av fallen skriver lite för mycket, och jag har alltid haft enormt svårt att fatta mig kort. Redan när jag gick i fjärde klass fick jag skäll för det en gång då jag "råkat" skriva en uppsats sju sidor istället för de rekommenderade två

Haha, jag är precis tvärtom. När vi skulle skriva en uppsats på tre sidor blev jag irriterad eftersom jag var klar efter en halv sida. Vad skulle jag fylla ut resten av papperna med? Jag har supersvårt för att "förlänga" mina tankar och funderingar.

I skolan var det därför bäst för mig att grupparbeta med någon som var som du. Då blev uppsatsen inte för lång för den andra personen och inte för kort för mig. Perfect match liksom!:D

Åh gud nej, inte jag heller. Mardrömmen är när det seglar upp nån gammal jävla tråd från ett par år tillbaka och jag till min fasa ser att jag skrivit i den. Riktigt huggig var jag när jag var yngre :D

Usch, hemska tanke. Kommer ihåg att jag startade en tråd när jag var runt 13 år där jag hyllade en hästras och inte kunde förstå hur alla kunde ha så mycket emot hästrasen. Att man inte skulle döma en häst efter ras, i meningen efter skrev jag typ att alla andra hästraser var dåliga… Enbart på grund av ras… Ehm, genomtänkt?

Usch, hemska tanke. Kommer ihåg att jag startade en tråd när jag var runt 13 år där jag hyllade en hästras och inte kunde förstå hur alla kunde ha så mycket emot hästrasen. Att man inte skulle döma en häst efter ras, i meningen efter skrev jag typ att alla andra hästraser var dåliga… Enbart på grund av ras… Ehm, genomtänkt?
Hahahaha! :rofl: Gud så fantastiskt!

Jag minns att jag skrev i en tråd under mitt första nick (typ Skrutt_Plutt eller Re_Su eller nåt sånt) på Stallet om hur dåligt jag tyckte alla red i världscupen och att jag led med hästarna som hade så dåliga ryttare :o. Jag var omkring 13 också och var såklart EXPERT. Minns att någon erfaren bukare, på den tiden då, skrev ett riktigt "är du helt dum eller?"-inlägg till mig och jag blev bortskrämd från Stallet i typ ett framöver och vågade inte skriva något mer :D.

En grej jag funderat på: varför skriver relativt många under sina inlägg?

Nicket står ju vid avataren. Om nicket är Troll, varför skriver då Troll under varje inlägg med Troll? Eller, ännu konstigare, med Harriet (om det nu är vad Troll verkligen heter)?

Står det Troll vid avataren så går det ju liksom inte att missförstå vem som skrivit. Och att posta på internet är inte att skriva brev.

Bra fråga.

Det händer att jag skriver under. Fast då är de nog mest om jag känner mig väldigt engagerad och sänder tröst/medkänsla/pepp eller annan känsloyttring och då blir det på nå't sätt opersonligt om jag inte skriver under?

alternativt om jag skriver något surt eller bittert och undertecknar med "xxx"-tanten.

Bra fråga.

Det händer att jag skriver under. Fast då är de nog mest om jag känner mig väldigt engagerad och sänder tröst/medkänsla/pepp eller annan känsloyttring och då blir det på nå't sätt opersonligt om jag inte skriver under?

alternativt om jag skriver något surt eller bittert och undertecknar med "xxx"-tanten.

Ja, det sista där känner jag igen att du gjort. Typ bistertanten :D

Men det första, då tycker jag nog inte att det gör någon skillnad.

@mandalaki, jag tror att en del kör det bara som en gimmick för att kompensera bristen på signaturer.

Har f ö sett att man under inställningar kan välja "Visa medlemmars signaturer tillsammans med deras meddelanden". Rena hånet eftersom vi inte får ha signaturer! :arghh:

Det tror nog inte jag. Som jag minns det var protesterna inte direkt våldsamma för många år sedan när Gunnar tog bort signaturerna.
Men hur många skriver under sina inlägg då? Inte en majoritet direkt.

Det jag menar är att det är lite samma grej. Något eget och återkommande i slutet av inlägget. Finns väl en eller två som konsekvent postar inlägg med text i annan färg en svart. Något litet som gör att ens inlägg sticker ut.

Jag tycker att jag ser det rätt ofta.

Den som brukade skriva under med sitt riktiga namn (trots nick) och kram har dock slutat skriva kram, tror jag. Det blev nog lite svårt i skarpare inlägg. "Din ridbild är förfärlig, stackars häst. Kram Harriet" :D

#114 :rofl: Det blir ju lite mycket i en tråd där man skriver många inlägg också. Särskilt i en het debatt med bara en eller två andra användare. Avsändaroverload.

Nicket står ju vid avataren. Om nicket är Troll, varför skriver då Troll under varje inlägg med Troll? Eller, ännu konstigare, med Harriet (om det nu är vad Troll verkligen heter)?

Står det Troll vid avataren så går det ju liksom inte att missförstå vem som skrivit. Och att posta på internet är inte att skriva brev.
Jag tror att det många gånger är ren erfarenhetsbrist, man förstår inte att en tråd är ett samtal där vi redan är presenterade genom informationen till vänster. Man tror att vi i trådarna skickar personliga meddelanden till varandra, riktade.
Undrar om underskrivarna alltid skriver under sina sms i konversationer? de kanske inte har konversationer utan bara enstaka sms?

Jag tror att det många gånger är ren erfarenhetsbrist, man förstår inte att en tråd är ett samtal där vi redan är presenterade genom informationen till vänster.

Ja, det låter nog troligt. Vad gäller sms så får jag faktiskt en del såna med ett namn under, slår det mig. När jag själv sms-ar någon där jag tror att jag inte finns bland kontakterna så brukar jag starta med "mandalaki här" istället. Sen räknar jag med att folk lägger in mig bland kontakterna, om det är någon jag tror att jag kommer att ha mer kontakt med.

"Personligt påhopp! Jag har trianglat ditt inlägg.

MVH Harry"

:rofl:

Liknande trådar

D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 473
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar