Konsten att ringa Kronofogden

kolblakkur

Trådstartare
Jag skulle behöva få reda på om en person har skulder hos Kronofogden. Hur går man till väga? Kan man ringa till Kronofogden och få reda på eventuella skulder? Kommer personen vars eventuella skulder jag kollar upp, få reda på det?

Yes, det kan du men du måste ha personnummer. (Det kan du få via Skatteverket om du inte har det)
Man ringer anonymt så den du kollar får inte veta att just du ringt. Kollar du via kreditföretag så får den du kollar veta att du gjort det.

Jag skulle behöva få reda på om en person har skulder hos Kronofogden. Hur går man till väga? Kan man ringa till Kronofogden och få reda på eventuella skulder? Kommer personen vars eventuella skulder jag kollar upp, få reda på det?
Japp, du kan ringa eller mejla. Jag har ringt. Tror inte att personen får någon information om det, åtminstone kan jag inte dra mig till minnes att det skedde i ett ärende jag var inblandad i. Men det kan säkert KF svara på :)

Kronofogden - Skuldupplysning om någon annan

Mailar man är det en offentlig uppgift, så antingen maila från en icke sökbar mail eller som sagt ringa där man är helt anonym. Tom om du säger "hej jag heter Anna Andersson och undrar om denna person har skulder" så är det enbart slagningen på personen/företaget som registreras inte vem som ställt frågan.

I stort sett alla myndigheter innebär att all skriftlig konversation är offentlig.

Jag mailade, och personen fick inget veta.

Ville också va säker personen visste inget, eftersom var enbart för stilla min sinnesro.

Yes, det kan du men du måste ha personnummer. (Det kan du få via Skatteverket om du inte har det)
Man ringer anonymt så den du kollar får inte veta att just du ringt. Kollar du via kreditföretag så får den du kollar veta att du gjort det.
Personnr finns på tex ratsit med.

Jag mailade, och personen fick inget veta.

Ville också va säker personen visste inget, eftersom var enbart för stilla min sinnesro.
Jag sa inte att de meddelar personen att någon sökt på dem, MEN man kan som vanlig person fråga vad som finns i en egna namn hos myndigheten och har det då kommit mail med fråga angående mej är det en offentlig handling och ska lämnas ut till mej.

Jag sa inte att de meddelar personen att någon sökt på dem, MEN man kan som vanlig person fråga vad som finns i en egna namn hos myndigheten och har det då kommit mail med fråga angående mej är det en offentlig handling och ska lämnas ut till mej.
Ah, ok kan va bra att veta. :bag: Hoppas personen inte får det infallet att kolla upp det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vad tycker ni om den nya lagen som gör att kronofogden kan beslagta ditt utlånade fordon, om personen har skulder hos kronofogden? Lagen...
20 21 22
Svar
429
· Visningar
18 265
Senast: gulan
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 984
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
735
Senast: Soapbubble
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 413
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar