Konstant blöta hästar

Sv: Konstant blöta hästar

Jag tror absolut inte att dina hästar "lider" av att vara våta, eller att de tar någon skada av det. De är av en ras som är skapt för att klara sådana väderförhållanden.

Att lägga regntäcke på en sådan häst är INTE bra. Det trycker ner pälsen och kan i värsta fall göra att hästen börjar frysa.

Två av mina hästar, en kallblodstravare och en nordsvensk, går alltid utan täcken. Det regnar konstant här hos oss i nordvästra Skåne och hästarna går ute minst 13 timmar/dygn, på nätterna står de i kallstall. När jag tar in dem efter en regnig dag brukar jag känna med fingrarna ner i pälsen - och det är sååå varmt där.

de är födda till det klimatet, vilket mina shettisar inte är. :(

Nu blir jag förvånad! Du verkar ju vettig i dina andra inlägg. :D

Hur mycket skiljer sig dina shettisars gener från de som bor på shetlandsöarna? Inte så många generationer va?

Det enda jag skulle göra om jag var i din situation är att borsta (eller egentligen massera och gnugga) pälsen så att det inte blir alltför tätt mellan håren. Har sett några islänningar som fick regnskållor när vädret var så här fuktigt och de inte fick in luft i sin täta päls (min egen tolkning av varför just de oborstade drabbades)

Hur ser regnskållor ut Och när och varför kommer det?

I en fungerande päls så bildar ju stråna likt tegelpannor ett skydd så vattnet rinner av. Bortsar man sönder dessa små "paneler" så kommer vattnet lättare ner i botten. Borde vara sämre? men du har rätt i att det blir väldigt lite luft när allt ligger packat....

Mina islänningar torkar inte heller om jag bara stänger in dem i ligghallen. Inte inom rimlig tid för att vara instängda iaf. Men de själva uppskattar soliga dagar efter regn, då ställer de sig på soligaste platsen o står i flera timmar o torkar :)

Om jag vill ha hästarna torra så lägger jag på en fleecefilt och ett regntäcke, då tar det ett par timmar o sen e dom torra o fina där täcker legt an -dvs rygg o rumpa, dem mest utsatta delarna. Får ju bara se till att byta täcke snart det så de inte går runt i våtvarm inpackning.

Men jag tror inte du behöver oroa dig, har de tillgång till sin ligghall och foder så håller de värmen i normalt ruskväder.

Precis! Jag brukar värma händerna under shettisens man när hon kommer in. Dyblöt hela hon, men varm och torr under manen. Då tror jag knappast att hon fryser!

Det är ju inte enbart generna som styr hur mycket päls det blir varje vinter. Sätt en svensk shetlandsponny bredvid en som nyss är importerad från Shetland så ser du en tydlig skillnad. Ta en shettis till Nordafrika så kommer den anpassa sig efter det klimatet också. Det är det jag menar, att ponnyerna på Shetland är födda i bistert klimat, vilket mina svenskfödda ponnyer inte är.

Sol?! ;) Här har det inte synts någon sol på flera veckor.

det är inte riktigt sant.
även om dom inte fryser så innebär en konstant blöt päls stor risk för regnskållor och andra hudproblem.

Du har rätt i viss mån.
Men det beror mycket på vilken ras det handlar om. Ett halvblod, t ex, kan lättare drabbas av regnskållor än exempelvis en islandshäst.

kl

följer med spänning denna tråd då den tar upp något jag också funderar på. Har en shettis och en mer hästig a-ponny (med mindre päls) som inte hinner torka upp på nätterna (tar in kallstall). Funderar på att låta de klippas- ett spår längs med sidan från hals till ljumske, på inrådan från en hästkunnigare (än mig) vän. Det skulle hjälpa till att lufta och torka pälsen snabbare.

Regnar det som det gjort nu har jag slängt på täcke även om jag innerst inne känner att det är fel.. Om jag på kvällen lägger på fleece-täcke, ska det tas av inom någon timme igen eller kan det ligga över natten?

Hur skulle spårklippning hjälpa dem att torka snabbare vid regn? Att de svettas mindre vid ansträngning är en sak, men nederbörd torkar ju inte snabbare för att hästen är spårklippt. Väl?! :confused:

Ta av täcket innan du går och lägger dig, annars kan hästarna bli för varma.

Mina två kallblod kan komma in blöta från hagen vid 19-tiden. Vid nattfodringen runt 22 är de relativt torra - men när jag kommer ut i stallet klockan 6 nästa morgon har de börjat svettas.
Detta är alltså vad som gäller just nu, i kallstall och med utetemperaturer på runt 5-8 grader nattetid. Jag har alltid fönstren i stallet på glänt, och dörrarna öppna efter hur det blåser så vi har ungefär samma temperatur i stallet som ute.

Hon menade att det gjorde att det kom in mer luft under pälsen som gjorde att det trokade.. (Har också tänkt att klippa ett spår pga att de svettas en hel del nu när jag tränar dem...)

Immer:
Ok. Jag har undvikit att lägga på ifall jag skulle glömma. Har gjort det en gång och kände mig som en dålig hästägare... kanske lika bra att låta bli. Det finns inget annat alternativ att torka hästarna som inte innebär en extra kvällsrunda i stallet? (Kan vara rätt disträ) En kväll la jag en frotéhandduk över korsen på dem under tiden jag gjorde stallbestyr och tog av den när jag skulle gå. De hade hunnit bli rätt blöta..

Ett lager halm över korset?
Inget alternativ för min del dock, eftersom vi strör med torv.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·
Islandshäst Hej! Vi har en islandshäst som är oklippt och går utan täcke. Han hatar att ha täcke på sig och klarar sig bra utan täcke i.o.m den...
2
Svar
34
· Visningar
5 322
Senast: Boj
·
B
Hästvård Har ett problem med en av hästarna i stallet (inte min häst, utan en annans). Hon har nämligen en shettis som är blöt hela tiden, eller...
Svar
13
· Visningar
3 738
Senast: Jate Volim
·
Hästvård Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp...
Svar
10
· Visningar
1 005
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka