Konstant blöta hästar

G

Gisburne

Har ett sto med föl som går på lösdrift. (Fölisen är snart 7 månader.) Som vädret är nu är det regn, blötsnö och dis mest hela tiden och de är plaskvåta i pälsen. Tar jag in dem så torkar de inte ens på ett dygn. (Har kallstall, samt att det är shettisar med vinterpäls.) Kan lägga på täcke på stoet kanske, men inte på fölet. :crazy: Vad kan man hitta på? Tar de skada av att gå blöta hela tiden? Oftast ser det bara ut att vara ytterst i pälsen, men efter några timmar i piskande regn så ser de ut att vara blöta mer eller mindre inpå skinnet.

Förslag? Tips?

Sv: Konstant blöta hästar

Har de ingen ligghall som de går in i? Vi har också sto och föl på lösdrift, men de går gärna in i ligghallen när det regnar för mycket. Visst är de blöta i pälsen men inte plaskvåta. Det som kan hända om de alltid är fuktiga i pälsen är väl att de får regnskållor, men det gör inte så mycket om man inte ska rida eller köra dem.

Jag skulle ta in varje dag för att torka upp det värsta. Först dra av med skrapa, sen torka med handduk och sedan låta de stå inne och äta grovfoder och lägga på en ullfilt som drar ur fukten fort. Då borde de torka på några timmar. (Funkar fint på mitt kallblod som allt som oftast går "naken" och när han blivit ordentligt blöt så torkar han på detta vis på några timmar)

Har du stoppat in fingrarna i pälsen så du vet att de är blöta ända in? Ofta ser det värre ut än vad det är.
Brukar de tillbringa tid i ligghallen?

Ett gammalt sätt att torkar hästar som kanske fungerar på den du inte kan ha täcke på. Är att lägga halm på ryggen.

Klart de har en ligghall, men de är ju shettisar - det är under deras värdighet att stå i en ligghall om det inte är åska, hagel och drivis runt knuten! :D De står hellre ute, kort sagt.

Jag har provat det där och tycker väl inte att det har så mycket effekt. De torkar i ansiktet och på halsen, men ryggen och rumpan är fortfarande blöta, även om det inte är lika illa som innan. Ska de in varje dag och TORKA så kommer de få stå inne med filtar från tidig morgon till nattfodringen, och då har ju inte fölen någon nytta av varandras sällskap under dagarna. :( (Det andra fölet och hennes mamma går in på nätterna.)

Känns lite hopplöst just nu, antingen får de stå inne hela dagen, varje dag, (och vad är det då för vits med att ha dem på lösdrift?) eller så får de gå kvar ute och vara blöta. De ser inte ut att lida av det, de fryser inte, men hur mysigt kan det vara på en skala?

Föl nr 2, som står i box nattetid, torkar ytterst sällan på rygg och rumpa över natten hon heller.

Hihi, jag provad det på fölis, men hon bara ruskade av sig det och bockade loss! :D

Med just shettisar och tex islandshästar tror jag inte att det är någon fara, de är ju gjorda för sådant väder. Man ska passa sig för att tvätta dem så att fettet i pälsen försvinner, det hindrar dem från att bli blöta in på bara skinnet och isloerar när snön faller på dem. Jag har två shettisar på lösdrift, de vägrar också att gå in fastän de andra hästarna går in i ligghallen, de har även ett "eget" hus där de stora inte kommer in, alltså det är bara dörren som är låg och därinne är det högt till tak och fint och luftigt, men de vill inte...
Ibland ger jag dem maten därinne bara för att de skall stå inne ett tag i alla fall när det är dåligt väder men de äter upp och sen går de ut igen. Jag utgår från att de själva vet bäst hur de vill ha det, det är ju faktiskt rätt kloka hästar, :love:

Kruxet är halsringningen och gjordarnas längd, som inte är anpassade efter fölhull. Typiskt!

Ja har också gett mina mat i ligghallen, men de blir inte långvariga därinne. De har fri tillgång på hösilage, så de äter sällan mer än några tuggor åt gången, ingen direkt hetsätning.

Börjar verkligen tro att islandshästar och shettisar har lite "annorlunda" päls! Det händer OFTA på vintern att shettisen inte torkar över natten, medan haflingern alltid är torr efter en natt i boxen även om de båda varit lika dyblöta när de kom in på kvällen.

Fryser dem?
Fri tillgång på grovfoder och tjock päls samt tillgång till ligghall- det borde inte vara problem att de fryser eller att regnet kommer in under pälsen.
Eller vill du att de ska vara torra av praktiska skäl? :p

Jag har inte sett dem frysa. Det enda praktiska skälet till att jag skulle vilja se dem torra är väl att det är slaskigt att hålla på med dem när de är konstant dyblöta. Men det som gnager mig är att jag inte vill att de ska må dåligt för att de aldrig hinner torka. Idag har det inte regnat alls, men det har varit så disigt så att till och med de som står på box nattetid är blöta i pälsen.

Intressant att du tar upp detta i en tråd. Har funderat på om det är bra att en häst aldrig riktigt torkar? Har också hästar på lösdrift som är dåliga på att gå in fast det regnar. den ena har enorm päls som har stoppat blötan på ytan länge men nu är han genomblöt, och varit i minst en vecka. Har försökt att torka med ylletäcken och att han blir installad över natten men det räcker inte. Hade också gärna hört mer tips om hur man torkar upp en genomblöt häst. Har inte varit med o detta innan, är det blötare i år?

Här är det fuktigare i luften än förut. Har aldrig varit med om att hästarna blir blöta fast det inte är någon nederbörd. Fölisen som kommer in på nätterna brukar vara blöt på ryggen på mornarna, men helt dyblöt på kvällarna - helt utan att det har regnat. :crazy:

Funkar det inte med ett tunnt fleecetäcke på över natten? Det tycker jag brukar torka upp väldigt bra. Det suger åt sej fukten som dunstar ut på ovansidan av täcket. Kanske får dem att torka lite mer i alla fall.

Det brukade jag ha på min förra häst annars torkade hon aldrig, och fick rengskållor.

Är det shettisföl? Kanske funkar med ett stort hundtäcke i fleece?

Har faktiskt inget fleecetäcke till ponnyerna, bara ull. Har hittills inte hittat något fleecetäcke som dels passar och dels INTE har en massa hjärtan och stjärnor i pastellfärger. (Är allergisk mot barnsliga hästgrejer.)

Fölisen är för stor för hundtäcken, hon är över 80 cm hög och har börjar grova på sig.

Om du inte schamponerar och tvättar dem så har de ju faktiskt en riktigt fet päls som skyddar huden från vätan. Så länge de inte verkar få problem av fukten så skulle inte jag oroa mig.

Hur klarar shettisarna sig på Shetlandsöarna? Gissar att deras vintrar är regnigare och blåsigare än våra. ;)

Deras pälsar är längre och tjockare också. ;) Samt att de är födda till det klimatet, vilket mina shettisar inte är. :crazy: Men visst, jag tror säkert att de klarar lite regn och blåst, men nu är det ju verkligen blött och fuktigt heeeeela tiden! :(

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·
Islandshäst Hej! Vi har en islandshäst som är oklippt och går utan täcke. Han hatar att ha täcke på sig och klarar sig bra utan täcke i.o.m den...
2
Svar
34
· Visningar
5 322
Senast: Boj
·
B
Hästvård Har ett problem med en av hästarna i stallet (inte min häst, utan en annans). Hon har nämligen en shettis som är blöt hela tiden, eller...
Svar
13
· Visningar
3 738
Senast: Jate Volim
·
Hästvård Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp...
Svar
10
· Visningar
1 005
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka