Könsroller, jämlikhet och BARN

.

Jag ville egentligen fortsätta på Amhas inlägg om trädgårdsbilder: jag har varit på många vintervisningar där man haft en laptop på strategisk plats med rullande bilder på trädgård i sommarskrud (säljarens egna bilder) så att man kan se hur det kommer att se ut. Det är väldigt effektivt.

Så smart!

Så kan jag tänka ibland. Eller, vissa kläder som vi har fått till lillfia känns nästan direkt förnedrande att sätta på henne. Fast att hon nog inte förstår det.

Det handlar mer om typ ankrump-tights, Hyacinth-dräkter eller dumma texter, och så ska folk skratta åt henne för att hon ser fånig och gullig ut. Fy!
. Inte om en prickig body och en randig bralla.

Blanda inte in mig i ert förhållande:D

Jag såg för någon dag sedan bilder på min äldsta, då ca 2.5, iklädd rosa joggingbrallor, lila kjol med bling och volang och hela faderullan och något mer neutral tröja. Då skulle kjolar alltid vara på och gärna flera stycken :o "jag måste ha hooool" sa hon varje morgon.

@Vallmo kan inte mäklaren ta med en av dina bilder på trädgården? Eller att du förstorar och ramar in och hänger på en strategisk plats i huset?
Har massor med toppbilder. Lite har mannen gjort ;) och han är deltidsfotograf med riktigt bra utrustning.
Problemet är att dom hus jag kan köpas annonseras inte ut nu.
Känslan av trädgården blir inte densamma heller.
Jag tror inte jag kan leva med att veta att jag kunde fått mer eller lät bli att presentera huset under andra omständigheter än absoluta de bästa.

Även om det är jobbigt tror jag inte att det är bra att panikgöra saker.
Jag vill att det ska en bra och långsiktig lösning.

Skiter det sig helt kan jag bo hos pappa ett tag istället.

Har massor med toppbilder. Lite har mannen gjort ;) och han är deltidsfotograf med riktigt bra utrustning.
Jag tror inte jag kan leva med att veta att jag kunde fått mer eller lät bli att presentera huset under andra omständigheter än absoluta de bästa.

Fast jag tror kanske att du måste ta en fungerande på vilket som är lättast att leva med; att du kunde fått mer pengar för huset eller hur du har det i ditt förhållande nu och hur det påverkar dina barn.
Måste du köpa hus direkt? Det går inte att hyra ett tag? Har du tittat på Blocket?

Min fetning.
Visserligen kan det vara så, men det kan lika gärna vara en tankevurpa för att slippa ta ställning o slippa förändring.
Du behöver förändring NU! Inte om två år när marknaden ev är bättre än nu. Det är ju en fördel, om inte annat för dina barn, att du faktiskt överlever.

Vallmo din historia är så sorglig och din sambo låter väldigt lik min pappa. Mina föräldrar var gifta i över trettio år och det knäckte nästan min mamma psykiskt. Faktum är att hon kommer nog aldrig bli som hon en gång var. Det tog henne tre år att våga be om skilsmässa men hon gjorde det och idag tio år senare så uppskattar hon fortfarande sin "frihet" varje dag.
Min pappa var (är) dessutom en usel pappa så där har du ju en sak mindre att oroa dig för, det är bra! Men du måste verkligen försöka ta dig ur förhållandet, för såhär kan du inte ha det.

Jag ville egentligen fortsätta på Amhas inlägg om trädgårdsbilder: jag har varit på många vintervisningar där man haft en laptop på strategisk plats med rullande bilder på trädgård i sommarskrud (säljarens egna bilder) så att man kan se hur det kommer att se ut. Det är väldigt effektivt.

Och din mammas historia låter som min pappas. ;)
För honom tog det 30 år att bryta sig loss.
Han gav bort precis allt bara för att komma därifrån snabbt.
Han hade träffat en ny kvinna så han hade dessutom massa skuldkänslor som gjorde så att det blev så.

Han har inspirerat mig till att man KAN skilja sig, faktiskt.
Han tycker han har det så bra. Han har en kvinna som älskar honom, bekräftar honom och de hjälps åt med saker och gör roliga saker ihop.

Han har också fått mig att inse att överilade beslut inte alltid blir så bra.
Det grämer honom, men han tyckte det var värt ändå. Han har det så bra nu, säger han ofta.
Men idag skulle han handlat annorlunda när det gällde bodelning, flytt och försäljning. Han har förlorat miljontals kronor.
Han hade råd men det har inte jag. Tyvärr!
Fast jag tror kanske att du måste ta en fungerande på vilket som är lättast att leva med; att du kunde fått mer pengar för huset eller hur du har det i ditt förhållande nu och hur det påverkar dina barn.
Måste du köpa hus direkt? Det går inte att hyra ett tag? Har du tittat på Blocket?
Jag har inte råd att hyra något nu. Jag har bara sjukpenning.

Min fetning.
Visserligen kan det vara så, men det kan lika gärna vara en tankevurpa för att slippa ta ställning o slippa förändring.
Du behöver förändring NU! Inte om två år när marknaden ev är bättre än nu. Det är ju en fördel, om inte annat för dina barn, att du faktiskt överlever.
Jag har inte råd att bo själv nu med barnen på halvtid.
Min sjukersättning är för liten.

Marknaden är superhet så det är inte problemet.
Problemet är att jag måste göra mig ekonomiskt oberoende och det är jag inte nu. Jag måste komma upp i minst 75%.

Jag har inte råd att bo själv nu med barnen på halvtid.
Min sjukersättning är för liten.

Marknaden är superhet så det är inte problemet.
Problemet är att jag måste göra mig ekonomiskt oberoende och det är jag inte nu. Jag måste komma upp i minst 75%.
Fast har du kollat upp det? Även om du köper bostadsrätt eller villa har du rätt till bostadsbidrag (eller heter det bostadstillägg?).
Har en vän som satt fast i en liknande situation med enbart sjukersättning som inkomst. Till henne hittade vi en hyresrätt med en hyra på 4500 kronor, efter bostadsbidraget är utbetalt är det 1000 kronor som hon betalar själv.

Fast har du kollat upp det? Även om du köper bostadsrätt eller villa har du rätt till bostadsbidrag (eller heter det bostadstillägg?).
Har en vän som satt fast i en liknande situation med enbart sjukersättning som inkomst. Till henne hittade vi en hyresrätt med en hyra på 4500 kronor, efter bostadsbidraget är utbetalt är det 1000 kronor som hon betalar själv.
Skulle vi komma fram till en sån lösning så kommer jag faktiskt föreslå att HAN kan bo i andra hand ett tag. Varför ska jag dra, liksom.
Dessutom kan jag använda tiden till att fixa huset inför försäljning. Han skulle göra motsatsen och det gynnar ingen av oss.
Det är min plan oavsett.

Jag förstår att många tycker att läget är akut och att jag måste agera nu.
Jag har levt med den här situationen i 7-8 år och jag mår trots allt, bättre nu än för tre år sedan.

För mig är ekonomin så central. Blir jag självförsörjande så har jag total frihet att ändra på min situation.

Skulle vi komma fram till en sån lösning så kommer jag faktiskt föreslå att HAN kan bo i andra hand ett tag. Varför ska jag dra, liksom.
Dessutom kan jag använda tiden till att fixa huset inför försäljning. Han skulle göra motsatsen och det gynnar ingen av oss.
Det är min plan oavsett.

Jag har levt med den här situationen i 7-8 år och jag mår trots allt, bättre nu än för tre år sedan.

För mig är ekonomin så central. Blir jag självförsörjande så har jag total frihet att ändra på min situation.
Nej nej nej. Du börjar vackla och bortförklara. Det är sånt man läser om gång på gång och risken är stor att det då blir för sent.
Visa din pappa inläggen du gjort här, om du inte kan säga dom rakt ut. Du behöver hjälp att komma därifrån.

Det är min plan oavsett.

Oavsett om huset sätts ut nu eller till sommaren tänker jag att du antagligen får ett övervärde som faktiskt kan gå till framtida hyra tills du kommer på benen igen. Finns det möjlighet att han köper din halva av huset, får du vad du tycker huset är värt behöver det inte ens ut på marknaden, barnen går ha kvar sina rum etc?

Oavsett om huset sätts ut nu eller till sommaren tänker jag att du antagligen får ett övervärde som faktiskt kan gå till framtida hyra tills du kommer på benen igen. Finns det möjlighet att han köper din halva av huset, får du vad du tycker huset är värt behöver det inte ens ut på marknaden, barnen går ha kvar sina rum etc?
Har frågat honom faktiskt.
Han säger att han inte orkar sköta huset själv. :grin: :banghead:

Fast jag har extremt svårt att se att föräldraskapet alls kan bli jämställt om inte mannen är hemma ungefär lika mkt som kvinnan. Det blir ju inte jämställt för att man totalt sett delar på arbetsbördan!
Det var inte det som var poängen med kommentaren i parentesen alls. Den var en jämförelse.

Vem som helst har väl svårt att se att föräldraskapet kan bli jämställt om mannen inte är hemma ungefär lika mycket som kvinnan. Men det händer ju ändå, eller hur?

Om du inte blir det då @Vallmo ? om du inte blir självförsörjande på ett bra tag? Vad ska du göra då? Vara kvar och låta honom bryta ner dig ännu mer?
Du måste ha förändring nu, inte om två år. Om två år kanske han brutit ner dig helt.
Jag har reviderat planen. :crazy:
Jag kommer sälja nästa sommar oavsett om jag är självförsörjande eller inte.
Jag ska se till att jag kommer få så mycket det bara går att klämma ut ur huset.
Och jag kommer sälja innan jag köper något nytt också.
Trädgården är vacker och jag kommer ha "öppen trädgård" (evenemang) och kommer passa på att göra lite reklam även då.
Jag är bra på homestyling och huset är i stort sett i tip-topskick.
Pratade med en mäklare i våras som värderade huset och som också bekräftade att huset ska säljas när frädgården är som bäst.

Det kommer bli oerhört svårt att "lämna" trädgården.
Det har varit ett livsverk och en terapi för mig.

Men jag kan inte ha det såhär. :cry:
Idag har han varit överdjävlig. Vet inte om det är för att jag märker det mer eller om det är så.
Är fortfarande rädd att jag överdriver och bara har massa hjärnspöken. :oDet är lätt att bli "sån" med min diagnos.

När det gäller att köpa nytt, det brukar finnas hus till salu ett speciellt område som är riktigt billiga. Men detta är en bit dit, men det får jag ta om det är så att jag inte får ut mer än värderingen och/eller om jag fortfarande är sjukskriven.
Räntan på ett sånt hus skulle då ligga på ca 700 för mig och 2000 i drift vilket jag borde klara oavsett, tänker jag.

Ska träffa min mamma i veckan och fråga om hon kan gå i borgen för mig eftersom hon har fått huset och inventarier från deras skilsmässa och dessutom sålde huset för en milj mer än beräknat, vilket gör henne tämligen likvid.
Vill hon inte det, vilket hon antagligen inte kommer vilja (hon är rätt speciell, men det tar vi någon annan gång) så ställer pappa upp med sina bankkonakter. Det har han lovat så det känns tryggt i alla fall. Jag tror det kan räcka. Det handlar bara om några hundra tusen.

Kanske lika bra att han flyttat då och du behåller? Det kanske inte behöver vara på dagen som du köper ut honom ( och sedan säljer du ju när det passar efter dina behov)
Jag har inte råd att köpa ut honom, faktiskt. Även om jag skulle ha heltidslön.
Huset är värt det dubbla mot vad vi gav för det.
Driften blir för dyr också för mig själv. Har tänkt mig något mindre som är billigare i drift.
Helst av allt vill jag köpa tomt och bygga själv. Det är drömmen, men jag vågar inte hoppas på det helt enkelt.

• Gilla
Reactions: Sar
Min fetning.
Ja, jag vet!
Du har rätt! :heart Det där med att överleva, ja......jag vet ju vad du menar och jag säger att ja...ibland är det så illa och då vet ju du vad jag menar. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka