Jag försöker verkligen lära barnen att man plockar upp efter sig och att man ska hjälpas åt.
Min äldsta hjälper mig ofta med tunga saker och med att vika tvätt och sånt.
Båda två säger att "pappa är lat" och att han ska hjälpa mig mer. OBS, det är inget jag sagt till dom alls.
Vår stora son brukar även "tvinga" min sambo att han ska krama mig "för att han inte gör det tillräckligt ofta".
När jag har gjort mig fin (smink +kläder) så får jag alltid komplimanger av mina barn. Det känns på sätt och vis hoppfullt att dom verkar ha någon egen, inre slags kompass.
Dock uteblir allt sånt från sambon...
Det låter som jag överdriver, men det är verkligen så....
Jag kan bara se det på följande sätt, antingen hatar han mig, eller så märker han ingenting i största allmänhet eller också är det ett (o)medvetet val han gör för att hålla mig nere.
Alltså, jag tvivlar inte på att du gör ditt bästa för att ge barnen bra värderingar. Men det blir ju lite att kämpa i motvind när de lever i en relation som den du beskriver mellan dig och pappan. Och lite sorgligt på sitt sätt att de tar på sig en del av de saker pappan borde göra, typ säga att du är fin när du gjort dig i ordning eller säga till pappan att han borde hjälpa till mer. Även om det såklart är bra att de inte tar efter pappan i allt.