Könsmogen

bollen__

Trådstartare
När brukar i regel en katthona bli könsmogen? Har bara haft hanar tidigare så jag vet ju inte riktigt hur de beter sig.
Brukar de vara nödvändigt att sterilisera, även om man har kissen ensam? Hon är innekatt så kommer inte träffa några hanar. Eller jo, 2 st men de är kastrerade så där har hon inget att hämta.. ;)

Hur brukar de bete sig? Pratar de mer eller?
Märks det tydligt?
Markerar de? Alltså, kissar som hanar gör?

Sv: Könsmogen

Det är alltid nödvändigt att kastrera, eftersom det är en stor hälsorisk att ha en katt fertil en längre tid utan kullar.

De allra flesta honor löper så att man inte kan ha dem i närheten heller. De skriker, ålar och inte sällan markerar. Det är inte schysst mot någon att låta dem hållas.

Könsmognadsålder varierar, allt från fyra mån till strax över året är normalt.

Okej..men det märks alltså när de blir könsmogna, man kan inte missa det?
funkar det att ge p-piller istället? är det mindre risker med det än att kastrera/sterilisera(vilket ord använder man när det gäller honor?)??
Hur mycket brukar det ca kosta att kastrera? Är det ett större ingrepp på en hona än en hane?
Vi har ju kastrerat bägge våra hankatter, och det har ju gått bra. VI hade honkatter tidigare och jag vet att vi gav dem p-piller, men jag var så liten då så jag minns inte tecknen när de blir könsmogna liksom!

Okej..men det märks alltså när de blir könsmogna, man kan inte missa det?
funkar det att ge p-piller istället? är det mindre risker med det än att kastrera/sterilisera(vilket ord använder man när det gäller honor?)??
Hur mycket brukar det ca kosta att kastrera? Är det ett större ingrepp på en hona än en hane?
Vi har ju kastrerat bägge våra hankatter, och det har ju gått bra. VI hade honkatter tidigare och jag vet att vi gav dem p-piller, men jag var så liten då så jag minns inte tecknen när de blir könsmogna liksom!

Nej, man kan inte missa att de blir könsmogna. P-piller är inte ett bra alternativ till kastrering eftersom det finns allvarliga biverkningar tex. juvertumörer, livmoderinflammation och diabetes mellitus.

Det brukar kosta 700-1000 kr att kastrera en honkatt och det är ett större ingrepp än hankattskastrering eftersom veterinären i regel gör en buköppning. Operationssåret blir dock inte större än 2-3 cm. En del veterinärer (inte många) lägger ett flanksnitt istället och det blir ett något mindre ingrepp.

Är det större/mindre risk för komplikationer än med en hankatt? eftersom det är en större op tänkte jag.

Bra att man inte kan missa det, då är hon nog inte könsmogen än. :rofl:
Är det bara å ringa å boka tid när man märker att dom är könsmogna eller? måste man vänta en viss tid eller så? eller räcker det med att man vet att de löper liksom?

Olika veterinärer föredrar att kastrera vid olika ålder. En del kastrerar från 12 veckors ålder, en del vill att katten ska vara 6 månader gammal, vissa vill att katten ska ha blivit könsmogen och en del vill att katten ska vara minst 12 månader gammal. Ring din veterinär och fråga hur h*n gör.

Det finns väl en något större risk för komplikationer när det gäller honkatter, stygn som kan gå upp, såret (som oftast är större än de hanar får) kan bli infekterat, men det är ovanligt med allvarliga komplikationer.

okej, det ska jag göra. man borde kunna typ söka på eniro va? jag är nyinflyttad så jag känner inte till nån veterinär. om jag inte ska åka hem med henne och ta henne till den veterinär vi alltid åker till med katterna förstås. Kanske skulle vara enklast. Hon känner man ju lite mer också..

Börjar alltså bli dags att kastrera min tjej då... Kan dock inte ha henne i huset efteråt, för min man är allergisk. Men infektionsrisken måste väl vara mindre när det är vinter o kallt, eller är det bara en önskedröm från min sida?:angel:

Börjar alltså bli dags att kastrera min tjej då... Kan dock inte ha henne i huset efteråt, för min man är allergisk. Men infektionsrisken måste väl vara mindre när det är vinter o kallt, eller är det bara en önskedröm från min sida?:angel:

Du får stänga in henne i ett rum, ta ut textilier och liknande så att det är lätt att städa ur när hon kan gå ut igen. Att släppa ut henne direkt efter en kastrering är vad jag skulle kalla direkt ansvarslöst. Även infektionsrisken är mindre nu än under vår och sommar, vad händer om hon kommer i fight med en annan katt (eller något annat djur)? Stygnen ryker och bukinnehållet trillar ur (i värsta fall).

Nej, att släppa ut en katt direkt efter kastrering är ingen bra idé. Förutom att stygnen kan slitas bort under slagsmål måste man se till att katten inte kan tvätta stygnen vilket innebär tratt eller ha henne under uppsikt. Tratt utomhus är INGEN bra idé och någon vidare uppsikt över katten har man ju inte heller när den går lös ute.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 934
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 252
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar