Konservering mm

Amha

Trådstartare
Jag har ett projekt jag ska ordna med i sommar enligt planen. Jag konstaterade att mycket av de krossade tomaterna vi köper är importerade så nu ska jag odla tomater till förbannelse och krossa och konservera. Med följde även lite annat. Allt från rädisor till majs :o men hur i hela friden konserverar man tomater, paprika osv? Majs går väl att frysa? Kokar man den först? Hur länge kan man lagra rädisor i kylen? Behöver man göra något särskilt med dem?

Ja, jag vill veta allt om att lagra grönsaker och rötter ;)

Ratatouille! Går jättebra att frysa och du kan ha i nästan vilka säsongsgrönsaker som helst.

Rädisor går dåligt att lagra, möjligtvis om du lägger in dom. Förra året gjorde jag rödbetor, inlagd rabarber och persika, saftade och syltade en hel del. Har dock inte provat på tomater och paprika.. Paprika borde gå att lägga in i en liknande lag som rödbetor tror jag :) Majs går bra att konservera i sockerlag. Då skär du av majskornen, kokar upp en lag, lägger i majskornen, lägger hela grejen i kylen över natten, sen nästa dag kokar du upp en ny lag som du lägger majsen i och konserverar det på burkar. Finns massor om man googlar!

Tomater ska också gå finfint att frysa. Jag fick tipset att bara hacka de i småbitar och sen frysa in. Men man kan såklart koka ihop det lite innan frysen också. Förra året gjorde jag egen ketchup - superenkelt, blev jättegott (smakade väldigt likt köpt ketchup vilket jag såg som positivt) och höll någon vecka i kylen :)

Majs kan du frysa in som den är, den behöver inte förvällas innan. :d
Om du vill kan du passera tomaterna och frysa in moset, sen tar du fram och tinar det du behöver. Paprika har jag aldrig testat att frysa, det finns ju fryst paprika men det blir väldigt trist upptinat.

Lägga in var en idé. Det ska jag läsa om. Det är trist att man inte kan hålla dem som "vanligt", det är ju himmelens gott i sallader.

Äpplen och rabarber har vi sedan tidigare men dessa skalar och delar jag bara och stoppar i frysen då jag inte vill bestämma innan vad jag ska göra med dem. Dock var det mycket äpplen som gick till spillo i somras vilket känns tråkigt. Jag får vara duktigare på att plocka in dem och ta hand om dem i år, om man hinner med två-åring och bebis :p

Majs i sockerlag är ju galet gott och när grillsäsongen är över är det klart att det inte är lika spännande med hela kolvar. Jag köpte bara en frö-förpackning med majs så vi får se vad som blir med den, mängd osv. Jag har ju tyvärr inte så himla gott om plats så majsen får väl hamna som en slags " tomtgräns" eller nåt. Nåde den som försöker knycka dock :p

Dottern har fått dille på blåbär så om kroppen tillåter (den är ganska trasig nu för tiden) ska jag plocka blåbär och försöka göra blåbärssoppa. Hon pratade om den där förbannade blåbärssoppan vi råkade få i mathem-kassen för ett par månader sedan senast idag. Tokigt men man får väl försöka göra vad man kan för att ge henne det ;)

Jag har försökt googla på att konservera tomat men inte tillräckligt aktivt för att känna mig säker på hur jag krossar och sparar dem.

Burkar med snäpplock, de där gammaldags varianterna, är det något att ha för ändamålet? Jag har inte tillräckligt mycket vanliga glasburkar idag för att konservera i så jag lär ju skaffa fler. Har ändå planerat att köpa sådana för mina surdegar så man kan ju lika gärna skaffa sig några extra :p

Majs kan du frysa in som den är, den behöver inte förvällas innan. :d
Om du vill kan du passera tomaterna och frysa in moset, sen tar du fram och tinar det du behöver. Paprika har jag aldrig testat att frysa, det finns ju fryst paprika men det blir väldigt trist upptinat.
Paprika är ju rätt gott i typ puréform om det är väl kryddat... Det skulle kanske kunna vara en grej att prova..

Paprika är ju rätt gott i typ puréform om det är väl kryddat... Det skulle kanske kunna vara en grej att prova..
Bara att testa, bränn skalet först så är det lättare att få av.
Krossade tomat är enkelt, förväll, skala och kärna ur innan du kör dem i en mixer, men jag röstar på frysen och inte burkar.
Tänk på att majs vindpollineras så sätt dem inte på en rad utan flera tillsammans så är chansen störst till fullmatade kolvar.
Äpplen gör du must eller cider på. ;)

Bara att testa, bränn skalet först så är det lättare att få av.
Krossade tomat är enkelt, förväll, skala och kärna ur innan du kör dem i en mixer, men jag röstar på frysen och inte burkar.
Tänk på att majs vindpollineras så sätt dem inte på en rad utan flera tillsammans så är chansen störst till fullmatade kolvar.
Äpplen gör du must eller cider på. ;)
Hm, tusan.. Var ska det få plats? :o haha! Gud! Jag har för liten tomt. Hur ska detta gå? Jag får försöka trolla lite :)

Äppelmust är ju ruggigt gott, vågar man göra det själv? :o jag har ju fått en stor bamsekastrull av min käre bror så förutsättningarna är ju ok.

Finns det något av det vi nämnt här som inte bör frysas? Ja förutom paprikan då som kunde bli tråkig om man inte gjort något med den.

Så i omgångar så har du hela sommaren. :) Morötter tål att övervintra ute, så kan du dra upp dem eftersom. Kål likaså, om du får det ifred för diverse vilda gourméer. :up:
Morötter, kan man sätta dem lite senare sådär när man får plats efter allt annat? :p kanske kan lägga dem på framsidan i och för sig... Jag vill ju ändå skrota gräsmattan där för det är rätt knöligt med kedjehusområden när man måste dra gräsklipparen runt husen på sidorna. Jag har ett par veckor att fundera. Morötter tittade jag på men funderade lite över var de skulle bo.

Oj... :o jag kan inte ens komma på vad som är syrat av det man köper. Hur smakar det? :rofl:

Jag vet faktiskt inte riktigt vad det kan finnas på de vanliga affärshyllorna som är syrat...? Surkål, kanske? :crazy:

Jag brukar köpa Tistelvinds kimchi när jag verkligen känner för att lyxa till det (den är rätt dyr, tyvärr) som roligt nog finns att köpa på coop forum, och har ätit alla möjliga syrade grönsaker när jag rest i östeuropa (där det är en vanlig tillredning). Det smakar... syrligt? :p
Gott, i alla fall. Och väldigt nyttigt, vad jag förstår!
http://mabra.com/sur-mat-ger-gladare-kropp/

Jag vet faktiskt inte riktigt vad det kan finnas på de vanliga affärshyllorna som är syrat...? Surkål, kanske? :crazy:

Jag brukar köpa Tistelvinds kimchi när jag verkligen känner för att lyxa till det (den är rätt dyr, tyvärr) som roligt nog finns att köpa på coop forum, och har ätit alla möjliga syrade grönsaker när jag rest i östeuropa (där det är en vanlig tillredning). Det smakar... syrligt? :p
Gott, i alla fall. Och väldigt nyttigt, vad jag förstår!
http://mabra.com/sur-mat-ger-gladare-kropp/
Undrar om man kan syra mangold, läste att den ligger i toppen bland nyttiga grönsaker. Iofs är spenar godare och den är inga problem att frysa. Hackad spenar i kastrull med en liten klick smör och lite salt på och så fräs en liten stund.. Namnamnam!

Fil och yoghurt är ju syrat står det, verkar vara liknande process. Det är ju ändå ganska milda smaker. Om man sen tillagar grönsakerna, tänker mest tomat, borde det ge en god smak på rätten. Lite syrligare mjölkprodukter i maten är ju inte så tokigt. Borde ju ge liknande effekt och då kanske man kan minska användandet av mjölkprodukter i maten med... Det där låter intressant. Syrade morötter borde vara gott, morot är ju i sig ganska söt så det borde ge en intressant balans.

Undrar om man kan syra mangold, läste att den ligger i toppen bland nyttiga grönsaker. Iofs är spenar godare och den är inga problem att frysa. Hackad spenar i kastrull med en liten klick smör och lite salt på och så fräs en liten stund.. Namnamnam!

Fil och yoghurt är ju syrat står det, verkar vara liknande process. Det är ju ändå ganska milda smaker. Om man sen tillagar grönsakerna, tänker mest tomat, borde det ge en god smak på rätten. Lite syrligare mjölkprodukter i maten är ju inte så tokigt. Borde ju ge liknande effekt och då kanske man kan minska användandet av mjölkprodukter i maten med... Det där låter intressant. Syrade morötter borde vara gott, morot är ju i sig ganska söt så det borde ge en intressant balans.

Syrade morötter är jättegott! Har aldrig provat använda syrade grönsaker i någon rätt dock, bara som tillbehör, så där kan jag inte uttala mig.

Syrade morötter är jättegott! Har aldrig provat använda syrade grönsaker i någon rätt dock, bara som tillbehör, så där kan jag inte uttala mig.
Jag kommer nog ha vissa bekymmer att få familjen att äta syrade grönsaker som de är :angel: dottern är otroligt petig med grönsaker, det är mest tomater som går ner, och sambon äter inte gärna sallader om det inte är så att rätten är just sallad så det brukar bli att man skickar ner grönsakerna i grytorna.

Paprika brukar jag hacka och torka helt torr. Förvaras i plastpåse i kyl. Används i grytor, soppor, såser och röror. Blir mjuk igen om man t ex blandar en röra med paprika, lök, majonnäs o gräddfil + kryddor. Behöver inte kokas utan endast stå över natten t ex.
Purjo och gräslök torkas också helt torrt, förvaras i kyl.
Svarta o röda vinbär åker antingen in i plastpåsar i klasar om de ska bli saft/gele, om de ska bli sylt/marmelad måste bären rensas loss från klasarna, samma sak om man vill ha dem i t ex sockerkaka.
Rabarber hackas upp i småbitar och in i frysen i plastpåsar med lagom mängd till en paj.
Jordgubbar mosas med pyttelite strösocker och in i frysen i små burkar. Gott att äta på t ex glass. Smakar inte konstigt som när man fryser in hela jordbuggar.
Äpplen kan skivas tunt och torkas i ugn, eller kokas mos eller göras saft på. Allt måste frysas.
Krusbär snoppas och fryses i plastpåsar lagom till paj.
Svamp kan man också skiva tunt och torka.
Om man torkar i vanlig ugn brukar det bli bäst om man har den inställd på 50-60 grader. Det tar olika tid att torka olika saker beroende på hur mycket vätska det är i dem, kan ta alltifrån 1 - 6 timmar.

Liknande trådar

Fritid Av ett och annat skäl får jag plötsligt hem en jäääkla massa grönsaker varje vecka. Lite olika sorter men oftast paprika, aubergine...
2
Svar
27
· Visningar
3 269
Senast: Monstermom
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 382
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • kattförsäkring
  • Akvarietråden V