Konservering mm

Torka har jag bara gjort i rumstemp. Lagt på plåt och låtit det stå. Torka paprika var en bra idé. Så blir det nog faktiskt. Rabarber är ju gott att göra kompott av och ha till pannkakor (eller som de är) så det har jag gjort med lite av rabarberna. Nu inser jag ju att säsongen snart är här så man kanske ska göra en liten paj också här i dagarna...

Paprika brukar jag hacka och torka helt torr. Förvaras i plastpåse i kyl. Används i grytor, soppor, såser och röror. Blir mjuk igen om man t ex blandar en röra med paprika, lök, majonnäs o gräddfil + kryddor. Behöver inte kokas utan endast stå över natten t ex.
Purjo och gräslök torkas också helt torrt, förvaras i kyl.
Svarta o röda vinbär åker antingen in i plastpåsar i klasar om de ska bli saft/gele, om de ska bli sylt/marmelad måste bären rensas loss från klasarna, samma sak om man vill ha dem i t ex sockerkaka.
Rabarber hackas upp i småbitar och in i frysen i plastpåsar med lagom mängd till en paj.
Jordgubbar mosas med pyttelite strösocker och in i frysen i små burkar. Gott att äta på t ex glass. Smakar inte konstigt som när man fryser in hela jordbuggar.
Äpplen kan skivas tunt och torkas i ugn, eller kokas mos eller göras saft på. Allt måste frysas.
Krusbär snoppas och fryses i plastpåsar lagom till paj.
Svamp kan man också skiva tunt och torka.
Om man torkar i vanlig ugn brukar det bli bäst om man har den inställd på 50-60 grader. Det tar olika tid att torka olika saker beroende på hur mycket vätska det är i dem, kan ta alltifrån 1 - 6 timmar.
Varför förvarar du i kyl eller frys om det är torkat? :confused: Kryddgrönt hade jag valt att frysa in färska för smakens skull, torrvaror har jag i skafferiet.

Jag har förvällt rödbetor (och vitbetor samt gulbetor) och slängt i frysen. De bli lite mosiga men funkar finfint till matlaging. Samma med bönor som jag i stort sett bara vänder i kokande vattenoch sedan fryser. Mangold likaså. Jag är storkonsument av mangold om somrarna och det är fint att ha i fysen över vintern också. Brukar ha som ambition att frysa in lite nässlor också med det är sällan det räcker till det. Jag äter upp de jag hittar :D

Sedan nån vecka är jag utrustad med varmluftsugn, som har ett läge för torkning.
Det ska testas i sommar!

I tonåren torkade jag massor. Skott av svarta vinbär är jättegott att blanda i te. Persilja och ringblommeblad torkade jag också. Ringblommeblad ger finfin färg!

Örter frös jag förra sommaren i sådana volymer att vi nu inte köper de örter vi har i frysen och kommer inte heller behöva göra. Jag har ambitionen att plantera fler sorter i sommar, dill köpte jag frön till igår bland annat som ska ut när det är dags, ska fundera vad mer jag har användning för (har en del som växer som ogräs sedan innan). Det borde ju gå fint att torka dem och ha i burkar i skåpet också, dvs lite i frysen och lite i skåpet.

Morötter, kan man sätta dem lite senare sådär när man får plats efter allt annat? :p kanske kan lägga dem på framsidan i och för sig... Jag vill ju ändå skrota gräsmattan där för det är rätt knöligt med kedjehusområden när man måste dra gräsklipparen runt husen på sidorna. Jag har ett par veckor att fundera. Morötter tittade jag på men funderade lite över var de skulle bo.

Morötter kan du lagra över vintern i stora hinkar fulla med sand. Placeras på sval plats och lägg några lager tidningspapper över för att bevara fukten i sanden.

Jag har förvällt rödbetor (och vitbetor samt gulbetor) och slängt i frysen. De bli lite mosiga men funkar finfint till matlaging. Samma med bönor som jag i stort sett bara vänder i kokande vattenoch sedan fryser. Mangold likaså. Jag är storkonsument av mangold om somrarna och det är fint att ha i fysen över vintern också. Brukar ha som ambition att frysa in lite nässlor också med det är sällan det räcker till det. Jag äter upp de jag hittar :D

Sedan nån vecka är jag utrustad med varmluftsugn, som har ett läge för torkning.
Det ska testas i sommar!

I tonåren torkade jag massor. Skott av svarta vinbär är jättegott att blanda i te. Persilja och ringblommeblad torkade jag också. Ringblommeblad ger finfin färg!

Skott av svarta vinbär är fantastiska till smaksättning när man lägger in gurka också!

@Mia_R i kyl p g a att jag inte har något skafferi. Vad jag menade var att det inte behöver frysas. I frysen är det ju begränsat hur mycket som går in. Både bär- och äppleprodukter ska in så det tar upp halva frysen. Ska då även paprika, gräslök, purjo och svamp in så får det inte plats något annat nästan. Jag brukar torka ca 2-3 kg paprika o purjo och ca 1 kg svamp o gräslök.

@Mia_R i kyl p g a att jag inte har något skafferi. Vad jag menade var att det inte behöver frysas. I frysen är det ju begränsat hur mycket som går in. Både bär- och äppleprodukter ska in så det tar upp halva frysen. Ska då även paprika, gräslök, purjo och svamp in så får det inte plats något annat nästan. Jag brukar torka ca 2-3 kg paprika o purjo och ca 1 kg svamp o gräslök.
Tänkte bara att det blir mycket i kylen med och torrvaror behöver ju inte kyla. :)

Inget skafferi? Det var ett udda kök :)

Var har du salt, sockeer, mjöl och gryner?? :confused:

Huset är jättegammalt. Skafferiet fick stryka på foten när kyl o frys skulle in.

Torrvaror har jag i ett par små överskåp. Får inte plats så mycket.

Liknande trådar

Fritid Av ett och annat skäl får jag plötsligt hem en jäääkla massa grönsaker varje vecka. Lite olika sorter men oftast paprika, aubergine...
2
Svar
27
· Visningar
3 259
Senast: Monstermom
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka