Konservativ dressyr eller inte?

Sv: Konservativ dressyr eller inte?

Mäh, jag köper inte argumentet att fler komma tävla dressyr om man skippar kavajtvånget. En höökskavaj kostar 500:- el så kan man köpa beg för ett par hundralappar. Jag tror inte att nån inte kan tävla dressyr pga kavajtvång.

Liiite väl tycker även jag att det är på dressyrbanan.

Ponnytävlingar går ju an, (då får man åtminstone variation ras- och färgmässigt :angel:) men att se flera timmar storhästdressyr... zzzz

Visst är det intressant att titta på dressyr men det blir snabbt långtråkigt och om någon skulle dyka upp med blått träns vore det bara roligt i mina ögon.

Tänker mig att jag sitter på läktaren, låt säga att vi är inne på timme tre eller fyra (och alla bruna halvblod med vitt schabrak och svart utrustning börjar smälta ihop till en enda röra i huvudet) så plötsligt händer det: in kommer någon med lite färg -hä vore ju underbart! :rofl:

Kan bli väldigt trött på att det ska vara så vansinnigt seriöst och allvarligt, inte många glada miner på ett dressyrmeeting inte. :meh: Men det kanske är en annan diskussion.

Kan bli väldigt trött på att det ska vara så vansinnigt seriöst och allvarligt, inte många glada miner på ett dressyrmeeting inte. :meh: Men det kanske är en annan diskussion.

Haha, då har du aldrig sett mig rida:p. Sitter och ler mest hela tiden jag:D. Sen är det väl klart att man inte kan skratta och flamsa när man dressyrar-för att kunna rida bra krävs trots allt viss koncentration.

Att dressyr på åg nivå är ett sömnpiller håller jag med om, men det handlar mer om att det är ju så superbasic ridning i kombination med rätt dåliga ryttare som gör det evinnerligt tråkigt. Tror inte det hade blivit ett dugg roligare med ett blått träns:D.

Mäh, jag köper inte argumentet att fler komma tävla dressyr om man skippar kavajtvånget. En höökskavaj kostar 500:- el så kan man köpa beg för ett par hundralappar. Jag tror inte att nån inte kan tävla dressyr pga kavajtvång.

Det är klart inga jättepengar, men vette tusan om jag hade fått någon när jag började. Mina päron var ju inte särskilt intresserade av sporten då, och var väl inte så jätteintresserade att lägga pengar på ngt jag ev bara skulle använda nån gång.
Började tävla fjording på deras egna tävlingar = inget kavajtvång. Efter ett par tävlingar när jag kände att jag vill fortsätta fick jag en kavaj.

Har även pratat med ponnyryttarföräldrar som tänker i samma banor, det är för krångligt att låta ungarna tävla på riktigt. Men alla sporter har sina regler, bara att gilla läget eller börja hoppa istället;)

Fast det var väl helt rätt som du och dina föräldrar löste problemet! På de flesta klubbtävlingar på låg nivå finns inget kavajtvång, själv tävlade jag en hel drös gånger på min gamla ridskola utan varken kavaj eller vita ridbyxor. Äger fortfarande inga tävlingsgrejer eftersom jag inte fortsatte med tävlandet.

Tycker det är en alldeles utmärkt lösning att låta barnet pröva några gånger på clear-round eller pay and ride och liknande innan man köper en kavaj. Varför skall man börja med att sätta ut ett barn i lokala dressyrtävlingar när det finns supertrevliga, avslappnade klubbtävlingar? :)

Om kavajtvånget hindrar en från att tävla dressyr är man nog inte särskilt intresserad av att tävla ändå.

*kl*
Angående själva sakfrågan så är jag rätt ambivalent. Blingar själv nosgrimmor titt som tätt och tycker att det är en ganska skoj grej. Framförallt som nån sa till hästar med massor av lugg är en kul nosgrimma klart mer användbart än ett pannband. Men samtidigt så är det dressyrtävlingar, inte snyggast-träns-tävlingar. Eftersom diskret dekor har eskalerat nåt enormt misstänker jag att formuleringen "diskret dekor tillåten på nosgrimman" snabbt skulle resultera i 5cm breda nosgrimmor täckta i bling... Det lär vara störande för domaren att se på.

Haha, nej det har jag ju förstås inte gjort, du får komma neråt dalarna så löser det sig ;)

Envisas nog ändock med att blåa träns skulle liva upp det hela, oavsett nivå... :angel:

KL.
Jag var på en dressyrtävling igår. En av ryttarna använde ett svart schabrak med en massa "bling" längs randen. Läckert, kul att någon testar. Men enligt hennes mamma, som jag pratade med (det var en vuxen ryttare men mamman passade hästen), hade de fått ganska många kritiska kommentarer kring val av svart schabrak.

Jag har inte funnit någonstans i TR där det är kommenterat vilken färg det ska eller får vara på schabraket, mer än att det är tillåtet att ha i tyg eller skinn.
Synpunkter, någon?
Funderar på att vara modig och ha ett klarrött på nästa dressyrtävling jag rider, har en ljusgrå häst (musblack; inte skimmel).

Hoppar in lite med en tanke...

Jag läste TR och jag kan på sätt och vis förstå ÖD:s påstående med luddighet. Den blingade nosgrimman var ju faktiskt i läder och det står inte uttryckligen att nosgrimman inte får vara dekorerad utan att den ska vara i läder...

Sen när det gäller bling sa en westerndomare till mig när jag gick som domarbiträde att hon tyckte det var intressant med blinghysterin. Det folk inte tänkte på var ju att ett ekipage som stack ut faktiskt hamnade i blickfånget mer och kunde vederbörande inte prestera god ridning åkte den ner i resultatet så det tjongade om det. Det var lättare för en som inte stack ut att hamna upp några placeringar istället då ;) ...

...och jag är fascinerad över det här med att nosgrimma ska vara av säkerhet för övrigt. Rider aldrig med nosgrimma själv utan har en curb strap under hakan på hästen. Inga skador, inga ostabila träns/bett...rider unghästar som gamla stötar på det viset och jo då, vi stormar fram i terrängen då och då. Har också gått omkull några gånger utan skador och med tanke på att lädret är tunt har jag svårt att tro att det skulle hålla och skydda om den riktiga olyckan är framme. Då knäcks nog käken oavsett...

Jag har ridit med mörkblått schabrak på tävling då jag har skimlar.. inte en människa som öppnat käften om det?

Risken att min stora vita arab försvinner i mängden är väl inte direkt överhängande, haha.

Men skimlar är ju tacksamma att klä i roliga färger så man tackar för tipset... :sneaky: :devil:

Jag har fuxar och jag har haft både mörkblått och brunt med bling :) Men brukar för det mesta ha vita schabrak

Jag tycker att man ska ha det man tycker känns finast. :)

Liknande trådar

Dressyr "Moment 210 Ryttarens klädsel och utrustning 1. Klädsel 1.1. Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad. Riddräkt består av...
Svar
3
· Visningar
1 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka