Konservativ dressyr eller inte?

Sv: Konservativ dressyr eller inte?

Omöjligt är det inte, men snyggt blir det aldrig, tyvärr. Jag har dessutom breda axlar och rejäla överarmar, så Animo går tokbort, den spränger jag i ryggen om jag bara dristar mig till att räta upp mig. Samma problem med KL. Sonnenreiter har en softshellmodell som jag rider i nu, som är det snyggaste jag hittat so far. Min Pikeur är snyggast på galge tyvärr, på så är den också lite för trång över axlar och armar samt byst. :(

Hade jag bara varit en strl 36 med G-kupa så hade det nog varit lättare än min brottarkropp med lite för många kg lite här och var. Jag avskyr kavaj också privat och kan typ bara ha Days och Twist & Tangos modeller eftersom de är sydda för att inte sitta "korrekt"... En jäkla pina i mitt yrke med kavajtvång i många lägen. :(

What!! Så har jag aldrig uppfattat dig.. det lilla jag har sett. Finns andra stretchkavajer som inte är Animo och KL som har bättre utrymme för axlar, rygg och byst.. Tom jag kan ha animo och jag är ingen balettdansös direkt..

*kl*
Vet inte om tiden gått ut, men det har funnits möjlighet att ge förslag till TR-ändringar till förbundet. Många har ju åsikter...

Det stämmer.
Mom 222.

Mjukt fodrat skydd får användas på nackstycke och eller på insidan av nosgrimman under hakan.

Borde innebära att luddet får vara runtom på nackstycket men bara "bakom o på insidan av nosgrimman under hakan".

Attans, läste slarvigt och trodde att det handlade om ett underlägg.

Det var skönt att höra! Själv känner jag mig som en östtysk kulstöterska i kavaj, blir så himla ful och grov... :D

Missförstå mig rätt, men jag älskar att läsa dina beskrivningar av dig själv. :D

(och även om jag inte tror att du tror det, så är det nog bäst att lägga till att jag inte tycker att beskrivningarna är särskilt korrekta ;) )

Ja kavajer är inte alltid lätt att få dom att sitta snyggt. Speciellt inte när man inte är lika vältränad som när man var 20. Då jag själv får vissa ryck ibland med att leva ett någon hälsosammare liv och ibland (typ som nu) ett mindre hälsosamt liv så behöver jag ha en fet och en smalkavaj. I våras gick dock fetkavajen sönder ( inget gott tecken) så ja köpte en ny på mässan, pikeur som jag är rätt nöjd med faktiskt.

Jag älskar bling förstår inte varför man inte kan få blinga nosgrimman, har ju ett supersnyggt blingat träns från tiden då jag hoppade som jag gärna skulle vilja använda men icke.. så tråkigt får jag lov att säga....

Huvudlaget, det som annars blir ensamt, sitter mer still o bättre "fast", annars blir det bara ett bett och rem runt nacken typ.

På vilket sätt ökar nosgrimman säkerheten?:)

Tja, min häst kan plocka av sig tränset på mindre än en sekund om du inte har käkremmen hårt spänd och nosgrimma på. Han gör ett knyck med huvudet och så ligger tränset på backen. Man kan ju tänka sig att en annan häst kan få till den rörelsen han gör av misstag och då står du där med en lös häst på tävlingsplatsen.

Tja, min häst kan plocka av sig tränset på mindre än en sekund om du inte har käkremmen hårt spänd och nosgrimma på. Han gör ett knyck med huvudet och så ligger tränset på backen. Man kan ju tänka sig att en annan häst kan få till den rörelsen han gör av misstag och då står du där med en lös häst på tävlingsplatsen.

Ah.
Så har ingen av mina hästar någonsin betett sig.
:p

Där har du ändå fel- det är tvärtom isåfall, i stort sett inte obligatoriskt med sporrar.

Mom 221
Ryttarens utrustning
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av
ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage.
Vit slips eller vit plastrong får användas

Direkt ur TR II. Sporrar ingår.

Såg förresten svar på min fundering om schabrakets färg. Det står ingenting - man får till och med använda av läder/skinn! Vore väl spännande om någon kom med ett renskinn under sin dressyrsadel...:sneaky:

haha jag med!!

Och även om jag inte tycker att kulstötare är en bra jämförelse så är jag helt hundra på att om Sara säger att det är ett problem så är det ett problem.
För det är inte shoppingbiten som hindrar henne ;)

Jag kan tycka att en del regler är bra, annars skulle det nog krylla av plastträns i olika färger, diverse skrikiga färger och träns liknande de ovan.
Folk har ingen pålitlig smak helt enkelt :D

Ja iallafall förra året.. detta året har jag inte läst än..

Men nu har jag läst den delen..

Tillägg 2013
Följande gällande text har fallit bort ur TR II 2013
Mom 221
Ryttarens utrustning
Sporre med rund hård plastkula och sporre utan hals/utskjutande del är tillåtet.
Sporrar får ej vara konstruerade så att de kan såra eller sarga hästen.
Vid inbjudnings-, lokal och regional tävling samt vid framridning behöver sporrar ej
bäras. Sporrskydd, bestående av en tunn gummifodring på sporrens skänkel, är tillåten.
Uppdaterad 20130207

Mom 221
Ryttarens utrustning
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av
ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage.
Vit slips eller vit plastrong får användas

Direkt ur TR II. Sporrar ingår.

Det stämmer som fio skriver- enda tillfället när sporrar är obligatoriska är faktiskt inne på tävlingsbanan, nationellt. Fritt val för övrigt.

Vad är problemet.. det finns ju hundratals pay and ride, programridningar och you name it där man får använda tröjor, spön och vad fan man vill.. rid där om man har åsikter om ditten och datten vad man får och inte får använda.

Ska man tävla så är det väl inte så svårt att rida med träns, sadel, kavaj och hjälm

Kul om du har hundratals pay and ride osv att välja på, det är betydligt mer än jag hittat:meh:. Sen har jag personligen inga problem med kavajtvång, tycker bara man kunde göra det lättare för folk att komma igång - som man gjort i hoppningen.
Gillar när det är snyggt, prydligt och matchat men tycker dressyrvärlden är lite väl skitnödig och uppnäst ibland:cautious:

Liknande trådar

Dressyr "Moment 210 Ryttarens klädsel och utrustning 1. Klädsel 1.1. Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad. Riddräkt består av...
Svar
3
· Visningar
1 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka