Konservativ dressyr eller inte?

Sv: Konservativ dressyr eller inte?

Man ska självklart hålla sig till TR, så det är lika för alla. Men jag tror inte att någon skulle få så mkt extra poäng för bling på nosgrimman att de skulle ge seger till ett medelmåttigt ekipage.

Haha, nä jag tror knappast hon fick extrapoäg för nosgrimman:p.

Men så har det ju varit i många år... Inget nytt under solen där inte ;)

Nej tycker inte ÖD gjorde rätt, TR är ganska tydlig i den frågan. "Pannband får ha diskret dekor i övrigt ska huvudlaget vara i läder". Du måste ju dessutom ha ett pannband med läder baksida så helt crazy kan man ju inte gå.
Men allt går ju att tolka olika om man anstränger sig.

Ang tröja. NONONO! Tävling är TÄVLING för mig och då klär man upp sig enligt TR och sen tycker jag även på nått sätt att hel, ren och prydlig utstyrsel visar lite respekt och tacksamhet mot alla bakom tävlingen, visar att man gjort det lilla extra.

*kl*

Som sagt så är ju diskret dekor en tolkningsfråga. Jag själv tycker att strass och pärlor är diskret med tanke på hur pannband som inte är diskreta (i mitt tycke) skulle kunna se ut.

För mig är ett icke diskret smyckat pannband ett pannband med rosetter, fransar och gud å hans moster vet vad...

4723_51.jpg

14448243-origpic-29beac.jpg

TypCDekor.jpg

f628d03f74f56bc1cab45c01ab1294b6.jpg

YO_091003_021_copy1024.JPG

dsc00574_196216237.jpg

vaquera_brunt_brunsvart_m.jpg

14756591-origpic-945e82.jpg

Jag tycker detta pannband är diskret utsmyckat med tanke på vad som skulle kunna sitta på pannbanden :D

201329163934859823338_sbig.jpg

Det kan ju också vara så att ÖD tillät det för denna gång, men informerade om TR.
Där jag var i går såg jag ÖD gå fram på framridningen och säga till en ryttare att ta bort nackskyddet av fårskinn som denne hade innan start.

Jag tycker inte dressyren är konsrvativ, så länge vi har ett TR ska vi följa det.

Var det lokal eller regional tävling? Om jag bortser från vad TR säger kan jag faktiskt tycka att det borde vara ok att tävla utan kavaj i dom lägsta klasserna. Tror sporten skulle vinna på om den vore lite 'enklare' att komma in i/prova på.
I hoppningen tycker jag det funkar bra, ekipagen ser oftast minst lika prydliga ut som dom med kavajer. Väljer jag att rida i en bylsig tröja som döljer sitsen blir ju poängen därefter, så tycker inte det skulle vara något problem.

Jag tycker att det är ett par punkter inom TR som kunde moderniseras när det gäller utrustningen.
Varför ska det inte vara tillåtet med "blingade" nosgrimmor?
Varför är det värre med en blingig nosgrimma än med pannbandet? De flesta dressyrhästar har så lite lugg att det syns lika tydligt oavsett om blinget sitter på nosgrimman eller pannbandet.
Varför ska det vara obligatoriskt med nosgrimma över huvud taget?
Varför ska det vara i stort sett obligatoriskt med sporrar?

Begränsningar gällande tillåtna bett tycker jag är bra för det handlar om djurskydd.

Kavaj är definitivt snyggare än tröja, så där kan jag hålla med.
Har inte koll men tror inte att det är reglerat i TR om fägen på schabrak/vojlock utan där är det väl bara kutym att hålla vitt?

*KL*

Jag tror inte att regeln om att nosgrimman ska vara helt i läder har med dress code eller konservatism att göra, den kom till långt innan det blev inne med bling och har mer att göra med att man inte ska kunna förstärka nosgrimmans effekt genom att ha metall i den, t ex metallpiggar och liknande på insidan av nosremmen (jodå, finns att köpa, googla "spike nose caveson"... :nailbiting: :wtf: :yuck: ).

Fast där vet jag inte om öd gjorde rätt. Det är ju tillåtet med mjuk padding och mellanlägg mellan nackstycke och nosgrimna nuförtiden

Det kan ju också vara så att ÖD tillät det för denna gång, men informerade om TR.
Där jag var i går såg jag ÖD gå fram på framridningen och säga till en ryttare att ta bort nackskyddet av fårskinn som denne hade innan start.

Jag tycker inte dressyren är konsrvativ, så länge vi har ett TR ska vi följa det.

Jag känner ryttaren och vet att hon frågade öd innan hon tog ut hästen och tränsade och fick då svaret att TR skulle vara luddigt i vad som gäller.

Underlägg är tillåtet både under nacke och nosgrimma så i ditt fall var nog öd också ute och seglade.

Och jag kan tycka tvärtom, är skitless på att se ut som en oformlig heffaklump i tre storlekar för stora kavajer bara för att de ska vara 1) stora nog över bysten och 2) långa nog i ärmar och rygg...
Inte för att jag sitter som en nia i vanliga fall heller, men helhetsintrycket är Definitivt väldigt mycket bättre i något som faktiskt sitter åt över hela kroppen och visar hur jag sitter än en kavaj i herrmodell typ som är bylsig och illasittande och skitful. Urk.

Är det verkligen omöjligt att hitta? En vän till mig som är riktigt smal och lång men som ändå begåvats med generös byst köpte på Falsterbo en av Kingslands nya kavajer. Den satt som ett absolut smäck på henne! Hon har haft problem att hitta något som varit både figursytt och som fått plats med bysten, Kingsland har lyckats med det!

Jag har provat ut både Animo och Pikeur till personer med samma korppsform som du beskriver. Animo är tacksamma för att de är slimmade i sin form-men samtidigt mycket stretchiga. Har man stor byst är det bara att gå upp nån storlek och kavajen sitter ändå riktigt bra. Jag som har både långa armar och rygg tycker att Animo är perfekt. Pikeur går också att få med längre armar.

Så helt omöjligt att hitta kavajer som sitter bra med dina förutsättningar är det inte. Sen är både Animo och Kingsland dyra som f-n men så är det tyvär.

Omöjligt är det inte, men snyggt blir det aldrig, tyvärr. Jag har dessutom breda axlar och rejäla överarmar, så Animo går tokbort, den spränger jag i ryggen om jag bara dristar mig till att räta upp mig. Samma problem med KL. Sonnenreiter har en softshellmodell som jag rider i nu, som är det snyggaste jag hittat so far. Min Pikeur är snyggast på galge tyvärr, på så är den också lite för trång över axlar och armar samt byst. :(

Hade jag bara varit en strl 36 med G-kupa så hade det nog varit lättare än min brottarkropp med lite för många kg lite här och var. Jag avskyr kavaj också privat och kan typ bara ha Days och Twist & Tangos modeller eftersom de är sydda för att inte sitta "korrekt"... En jäkla pina i mitt yrke med kavajtvång i många lägen. :(

min tolkning utan att veta ngt öht är att det kanske är lite jobbigt att sätta gränser. En ÖD som inte vill hamna i någon ev konflikt. Det är svårt att vara den som säger nej, men då ska man å andra sidan inte heller vara öd..

Fast i denna frågan är TR rätt enkelt att luta sig mot. Och som du säger är det nog allt fel person på fel plats om man som ÖD inte kan säga ifrån. På min lilla hoppstart förra året jagade ÖD tag i mig (efter start iofs) och informerade mig om att skjortan jag hade på mig var för öppen i halsen och därmed inte tillåten. Så ska ju en ÖD vara i mina ögon-se till att regler efterföljs och kan informera om det på ett bra sätt.

Daisy: Det var en lokal klass jag red, men resterande klasser för dagen var regionala.

Jag känner ryttaren och vet att hon frågade öd innan hon tog ut hästen och tränsade och fick då svaret att TR skulle vara luddigt i vad som gäller.

Underlägg är tillåtet både under nacke och nosgrimma så i ditt fall var nog öd också ute och seglade.

Nu hittade jag det inte i dressyr-TR men underlägg ska väl vara just underlägg. Inte ett helt ludd som även täcker nackrem och nosgrimma på framsidan?

Nu hittade jag det inte i dressyr-TR men underlägg ska väl vara just underlägg. Inte ett helt ludd som även täcker nackrem och nosgrimma på framsidan?

Det stämmer.
Mom 222.

Mjukt fodrat skydd får användas på nackstycke och eller på insidan av nosgrimman under hakan.

Borde innebära att luddet får vara runtom på nackstycket men bara "bakom o på insidan av nosgrimman under hakan".

Var det lokal eller regional tävling? Om jag bortser från vad TR säger kan jag faktiskt tycka att det borde vara ok att tävla utan kavaj i dom lägsta klasserna. Tror sporten skulle vinna på om den vore lite 'enklare' att komma in i/prova på.
I hoppningen tycker jag det funkar bra, ekipagen ser oftast minst lika prydliga ut som dom med kavajer. Väljer jag att rida i en bylsig tröja som döljer sitsen blir ju poängen därefter, så tycker inte det skulle vara något problem.

Vad är problemet.. det finns ju hundratals pay and ride, programridningar och you name it där man får använda tröjor, spön och vad fan man vill.. rid där om man har åsikter om ditten och datten vad man får och inte får använda.

Ska man tävla så är det väl inte så svårt att rida med träns, sadel, kavaj och hjälm

Liknande trådar

Dressyr "Moment 210 Ryttarens klädsel och utrustning 1. Klädsel 1.1. Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad. Riddräkt består av...
Svar
3
· Visningar
1 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka