konkurrens!!

M

mysis

Ska kolla på en LB dressyrtävling i helgen för att kolla konkurrensen innan jag själv ska våga tävla LB, LC i maj, juni. Ser startlistan och ser mega-duktiga tränare som tävlar St Georges med vissa av sina hästar nu ska tävla en LB, antagligen med nya unga hästar men ändå... Lite klasskillnad känns det som och dessutom kända namn. Hur ska man stå sig i konkurrensen med sådana människor. Kan man ha en chans. Med min dåliga inställning, fått peppning nu här på BUke dock, detta blir svårt. Men å andra sidan. tävlar man mycket så kanske jag också blir ett namn till slut...Hur tänker Ni andra?

Sv: konkurrens!!

mysis skrev:
Ska kolla på en LB dressyrtävling i helgen för att kolla konkurrensen innan jag själv ska våga tävla LB, LC i maj, juni. Ser startlistan och ser mega-duktiga tränare som tävlar St Georges med vissa av sina hästar nu ska tävla en LB, antagligen med nya unga hästar men ändå... Lite klasskillnad känns det som och dessutom kända namn. Hur ska man stå sig i konkurrensen med sådana människor. Kan man ha en chans. Med min dåliga inställning, fått peppning nu här på BUke dock, detta blir svårt. Men å andra sidan. tävlar man mycket så kanske jag också blir ett namn till slut...Hur tänker Ni andra?

Spelar väl ingen som helst roll. Du tävlar väl för DIN skull. Bry dig inte om vilka som är med. Tänk på vad som är bra för DIG att prestera, tänk på dina mål och vad du vill uppnå i den tävlingen. Det är roligare att tävla då, tycker jag iaf! :rofl: Sen är det ju ett + för din självkänsla att komma bra till när det är duktiga ryttare med=)

förmodligen är de kända tränare/ryttare som kommer med unghästar /försäljningshästar mm..
men bry dej inte om dom. Ju svårare konkurrens desto roligare tycker jag att de är.. spec. om man lyckas klå dom :D

rid för att de e roligt.

George ryttarna må vara etablerade och rutinerade men rider dom LB är det antagligen unga hästar - spooky i alla hörn och kanter.
Jag har inte kommit så långt på tävlingsfronten med min pålle att jag bryr mig om konkurransen, han är inte tillräckligt "säker" på banan, men när det kommer tycker jag det är roligt med duktiga ryttare, då får man en anledning till att rida sitt allra bästa.

e de *kända* namn med tycker jag bara det sporrar att rida ännu bättre,va asnöjd när jag slog ulla håkansson förvisso i LA men ändå :)

Jag tycker det är helt OK när de tävlar unga gröna hästar i lättare klasser (de måste ju också få rutin och en rättvis chans). Men något som var RIKTIGT fult var en kärring som tävlade sin MSV/St:georg häst i ett KM (LB:3) mot ridskolebarn,..... :eek:

Då tyckte jag verkligen att hon skämde ut sig! :mad:

MosterMia skrev:
Jag tycker det är helt OK när de tävlar unga gröna hästar i lättare klasser (de måste ju också få rutin och en rättvis chans). Men något som var RIKTIGT fult var en kärring som tävlade sin MSV/St:georg häst i ett KM (LB:3) mot ridskolebarn,..... :eek:

Då tyckte jag verkligen att hon skämde ut sig! :mad:

Jag kan hålla med till viss del, men samtidigt tycker jag faktiskt att det är lite knepigt sånt där! Om hon är bäst i klubben - ska hon då inte få vinna Klubbmästerskapet..?

Ska man ordna KM i flera olika klasser, eller ska folk utestängas från KM om de är "för bra"? Var drar man gränsen i så fall - vem är "lagom bra" för att vara en värdig vinnare av ett KM..?

(Lite off topic i tråden kanske...?)

äsch, även proffsen måste få ta ut sina unghästar i lättare klasser!

Och som sades ovan, även om ryttarna är vana så är hästarna det inte.

Lilla jag har ju tom slagit både Helena Larsson och Per Sandgaard mfl (visserligen i LA-Msv :angel: ) så även om ryttaren är bra så måste ju hästen vara med på noterna också :idea:

Lycka till, det kommer säkerligen att gå riktigt bra för dig!:banana:

Jo, visst är det så att ett KM ska vara öppet för alla klubbens medlemmar, det håller jag absolut med om... Men jag tycker att det borde vara självklart för såpass "duktiga" ryttare att göra ett urval på tävlingarna.

Det känns liksom som att det BARA vara för rosettplockandet, jag menar, hur stor utmaning kan det vara att rida på sin MSV häst mot mestadels ridskolebarn på ridskoleponnyer? Hade det varit en grön häst som skulle få rutin så OK, men inte på en färdig, högt utbildad häst. Det känns orättvist, men det är bara my point of view...

Nu har ju inte jag en häst som går MSV/St G, men OM jag hade haft det vet jag att jag inte skulle ställa upp i KM:et.

mysis skrev:

Det är ju bara att rida bättre :idea:

och förutom det, satsa på noggranna vägar och så, det tjänar man alltid några extra poäng på :)

man kan ju anordna KM med olika klasser så att alla rider på sin nivå, och bäst procent oavsett klass vinner :)

PrinceFair skrev:
man kan ju anordna KM med olika klasser så att alla rider på sin nivå, och bäst procent oavsett klass vinner :)

Precis, så har vi och det har funkat skitbra. För dom som rider sina hästar i MSV-klass rider sådant program på KM eller högre bara för att det inte är så "viktigt" att få bra då och oftast har dom inte vunnit.

Nej, om jag normalt tävlade Msv/StG så skulle inte jag heller rida KM i Lb med ridskoleungar... Men jag tycker ändå att det är lite knepigt att arrangera - på nåt sätt bör det ju vara den bästa som ska blir Klubbmästare.

Men det där med olika klasser och jämföra % var faktiskt smart! Vi gjorde något liknande på en hopptävling en gång, man valde höjd själv men fel och tider jämfördes. Men det gäller ju att folk väljer "det svåraste de kan" i så fall.

Sen kan man faktiskt avdela för ridskolehästar och privathästar, det gjorde iaf ridklubben som jag var med i förut och då blir det också mer rättvist, förrutom procenten.

Var och kollade på tävlingen. En del var jätteduktiga och en del var nog som jag. Så jag fick en liten självförtroenderusch. Det gick ganska bra för de duktiga ryttarna trots att deras hästar mest busade, och det kan jag tycka är lite orättvist också. Men så är det ju olika bedömningsgrunder i dressyr, en del beror ju på hästens gångarter osv också. Men jag tänkte på att de hästar som var bästa även placerade sig idag i MSV: b5 med annan ryttare och då känns det också lite tveksamt den här konkurrenssitautionen!!:crazy:

PrinceFair skrev:

Så ska vi ha på våran klubb i år :p Men det är regler om vilka program också. Man ska starta det högsta programmet man har tävlat och om det inte finns att anmäla sig till så är det närmast neråt.

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 598
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar