Konkreta tips inför en härlig tävlingssässong!!

T

The holy grale

Det känns som att det vore givande med en tråd som förklarar HUR man beter sig för att samla, fatta galopp, eller rida en hörnpassering istället för att analysera varje detalj så mycket att själva ridningen och känslan liksom blir bortglömd.

Lite konkreta tips på hur det går till!!

Skriv en fråga som alla som vill kan svara på, eller svara på hur du gör ovanstående "krumelurer" :bump: :bump: :bump:

Sv: Konkreta tips inför en härlig tävlingssässong!!

Jag kan inte säga generellt HUR man gör, men jag kan säga hur jag gör:

Innan fattningen ser jag till att jag har hästen i balans och att den går lika mycket på båda sidorna, dvs. att jag har lika mycket stöd i båda händer. Sen när jag kommer till fattningen flyttar jag bara bak ytterskänkeln lite sitter lite tyngre på ytter sittben och låter hästen falla över i galopp. Jag fokuserar speciellt på att INTE tänka att det är en övergång, utan det ska bara flyta över, typ trav, trav, trav, galopp, galopp. I huvet tänker jag '...och så galopperar vi' för att få bort tanken på övergång då fattningen blir bättre.

I hörpasseringen samma sak, balans och ser till att ha hästen lika mycket på båda sidorna. Sen tänker jag att hörnet också är ett rakt spår och rider på samma sätt igenom den som på raksträckorna för att få ett bra flyt och en jämn takt.

Jag är på jättelåg nivå :o , och vill därför bidra med ett tips till alla oss som försöker oss på LC-program.

Jag har haft problem med galoppfattningar med min förra häst. Det har blivit fel galopp, korsgalopp och fan och hans faster. (Och ja - det är givetvis jag som gör fel). Men om det finns någon annan som har problem med det här extremt grundläggande momentet, vill jag gärna dela med mig. Jag hade svårt för vä galopp. Av tränare fick jag följande saker att öva på:
Tänk bromsande yttersida (höger), såväl sittben som energi som hand. Tänk längande innersida (vänster), gå med i en galoppliknande rörelse med vänster sittben - börja i skritt för att få in känslan. När vänster bak ska lyfta och gå fram - hjälp till med vänster sittben. Lägg sedan till att även vä knä rör sig något framåt samtidigt. När du fått in den här rörelsen i ditt bäcken lägger du till att inner (vä) hand går framåt samtidigt som sittbenet. När du övat in den här rörelsen lägger du till inner skänkel i sitt främre läge (ytter skänkel har du ju bromsande sedan innan, så den är förhoppningsvis intill) och bemödar dig om att INTE slänga dig fram på mankammen, som vissa andra klantar jag känner (dvs jag själv).

Som sagt - detta är inte en samlad galoppfattning eller ens en specillt "bra" galoppfattning, men den kanske kan hjälpa någon annan som är lika grön och oerfaren som jag?

Jag blev alldeles yyr i huvudet av att läsa allt man skulle göra för att fatta galopp:crazy:

Fattning ur skritt:-SITT trampa ner innerfoten ngt framförd, yttern i normalläge. Fatta genom att trycka ner rumpan.
Gör gärna en kram i innertygeln, hästen lär sig fort detta.
Samma sak vid galoppombyte.

Oj, förlåt om jag la in en för lång beskrivning! Vilken fot trampar du ner? Inner eller ytter? Trycker du ner "hela" rumpan eller något av sittbenen?

Bra beskrivning :bow:

Bra tips! Jag ska pröva detta då jag innan hade väldiga problem med att fatta galopp, det blev slängtrav, fel galopp och så vidare. Med träning blev det bättre ändå på något mirakulöst sätt men eftersom att pållen haft vila nu så... :D

Nu fattar vi endast för skänkeln, ryttare trillar fram i mankammen och häst fattar "glatt" galopp. Eller så fattar hon av sig självt :o ;)

Så invecklat tyckte då inte jag att det var!

Trampa ner INNERfoten?
Hur får du detta att gå ihopa?
För mig, genom att trampa ner innerfoten, tynger du ju ner hästen innersida, dvs. det benet hästen ska lyfta först för att fatta rätt galopp. Tynger du ner på inner, lyfter den ju ytter först och då blir det ju fel galopp...

dressyrryttare skrev:
Trampa ner INNERfoten?
Hur får du detta att gå ihopa?
För mig, genom att trampa ner innerfoten, tynger du ju ner hästen innersida, dvs. det benet hästen ska lyfta först för att fatta rätt galopp. Tynger du ner på inner, lyfter den ju ytter först och då blir det ju fel galopp...

En häst fattar galopp på ytter bak ..
Mvh mia

Jag skulle vilja säga så här: din beskrivning och utförande är exakt den grunden som behövs för att öht taget kunna göra en korrekt fattning när man kommer till den punkten att en fattning inte längre enbart är ett sätt att komma in i en ny gångart utan en "rörelse" i sig!!

Så bra det vore om fler kunde få lära sig ända från början att utföra en riktig sitsfattning (dvs den lilla bäckenknixen samtidigt som man ser till att inte på ngt vis låsa hästen på insidan och med kontroll på ytter) istället för "ridskolefattningen" som så mga anv sig utav!! Gör man dessutom knixen i en svag rörelse uppåt-utåt så får man med sig innersidan upp och man kan få till en riktigt smarrig fattning!

Har man lärt sig att fatta galopp med bäckenknixen så blir det sen också otroligt mkt lättare när man ska utföra byten (speciellt i serier) och inga stora flaxiga rörelser med skänklar vid mungipor och vojlockkant behövs. Utan man kan enkelt och lätt byta enbart genom att anv. bäckenet.

Så istället för att snacka en massa gojja om på vilken låg nivå du befinner dig så tycker jag du ska vara stolt över vilken klass du håller på dina fattningar ;)

ja det låter väldigt utförligt beskrivet håller med:bow: mycket att tänka på och inte som på ridskolan som du säger ridskolefattningarna:D skall prova på min travhäst jag har men måste nog läsa igenom ett x-antal gånger först så man skall inte tynga ner insidan på ridskolan har vi lärt oss att i stort sett lägga hela tyngden på insidan och gärna luta sig lite framåt när vi fattar galopp och även ställa hästens huvud utåt om den inte fattar:confused:

Har lite samma problem som jacko fast tvärtom efter min skada- och måste fokusera i samma tänk - släpp fran inner sidan - och för guds skull sitt kvar. ( annars byter han)
Klrar fortfarande inte en hörnpassering bra....:o

Jag har alltid fattat bara med sätet, och kan byta galopp höger - vä = jättelätt. vä - höger =med beslutsamhet.

Men att detta skull funka ända i serierna låter intressant.
Kan du gära så även i byten i varje - eller hur långt har du kommit.
Min tränar byter i varje och vi hade en intressant diskussionhur hon fick koncentrera sig i byten i varje.
sitt - change - sitt - change.
Så honkoncentrerade bara sig på byten åt det svåra hållet - det andra skötte sig självt.

Det går att byta i serier så jag gör det på Barcelona men jag byter bara i vart tredje då men jag vet egentligen om det är så lämpligt om man har tänkt att byta upp till varje för där måste du ju indikera det andra bytet redan när hästen byter till det första (någon som fattar vad jag menar) jag byter inte själv i varje så jag har ingen aning om hur det skulle bli bara med bäckenrörelsen men rent logiskt känns det som att det skulle störa hästen och att man skulle hamna lite i otakt i sitsen för det går ju rätt fort alltså:confused:

Äää jag vet inte det kanske visst går:D

Jag gör ungefär som Jacko.

Förbered med halvhalter.
Kontrollera ställning och böjning (på böjt spår).
Ytterskänkel ramar in något tillbakadragen.
Vikthjälp ("samma" som för trav men ensidig, inner sittben/höft eller vad man nu vill lägga fokus på svingar framåt).
Om det behövs en liten impuls med innerskänkeln i normalläge.

Våra byten är ännu så obefästa, men jag tror att de är en blandning av ny vikthjälp och en impuls med nya innerskänkeln. :confused:

Jag har fobi för hörnpasseringar - dem kan jag inte rida alls. :crazy:

Egentligen skulle man haft denna tråd i oktober, för att kunna träna in "tipsen" inför vårens tävlingar.

Mitt tips är att rida programmet i huvudet massor av gånger, tänk varje steg hästen ska ta, vilken position du ska vara i under programmets olika moment.

ALLA hörnpasseringar/övergångar ska ridas som en del i programmet, transportsträckorna till nästa bed,punkt, hur många halvhalter behövs, om hästen är spänd/loj.

Ha en plan, håll dig till den om det är din förstsa säsong.
Har du tävlat en del, tänk till var du kan samla extra poäng.

Slarva aldrig, utan rid noggrant, varje steg.
Hästen ska vara väl förberedd på vad den ska genomföra.

Inga överraskningar ska komma på tävlingsbanan.

jacko skrev:
Jag är på jättelåg nivå :o , och vill därför bidra med ett tips till alla oss som försöker oss på LC-program.

Jag har haft problem med galoppfattningar med min förra häst. Det har blivit fel galopp, korsgalopp och fan och hans faster. (Och ja - det är givetvis jag som gör fel). Men om det finns någon annan som har problem med det här extremt grundläggande momentet, vill jag gärna dela med mig. Jag hade svårt för vä galopp. Av tränare fick jag följande saker att öva på:
Tänk bromsande yttersida (höger), såväl sittben som energi som hand. Tänk längande innersida (vänster), gå med i en galoppliknande rörelse med vänster sittben - börja i skritt för att få in känslan. När vänster bak ska lyfta och gå fram - hjälp till med vänster sittben. Lägg sedan till att även vä knä rör sig något framåt samtidigt. När du fått in den här rörelsen i ditt bäcken lägger du till att inner (vä) hand går framåt samtidigt som sittbenet. När du övat in den här rörelsen lägger du till inner skänkel i sitt främre läge (ytter skänkel har du ju bromsande sedan innan, så den är förhoppningsvis intill) och bemödar dig om att INTE slänga dig fram på mankammen, som vissa andra klantar jag känner (dvs jag själv).

Som sagt - detta är inte en samlad galoppfattning eller ens en specillt "bra" galoppfattning, men den kanske kan hjälpa någon annan som är lika grön och oerfaren som jag?
Jag skulle inte göra en fattning genom att använda ytterskänkel!!! Vad händer då när du vill rida sluta eller skänkelvikning: jo hästen tror att den ska fatta galopp i stället!

Jo det fungerar alldeles utmärkt även i varje... Man behöver då bara rikta om bäckenet så byter han. Men å andra sidan så byter min häst i princip av sig själv så det är ett mkt större problem på honom att sitta så still att han inte byter än tvärtom (samt att behålla bjudningen genom hela serierna...) Så skänklarnas placering bryr han sig inte speciellt mkt om. En häst som däremot inte är lika känslig för sitsen/vikten kanske det blir svårare på...

The holy grale skrev:
Det känns som att det vore givande med en tråd som förklarar HUR man beter sig för att samla, fatta galopp, eller rida en hörnpassering istället för att analysera varje detalj så mycket att själva ridningen och känslan liksom blir bortglömd.

Lite konkreta tips på hur det går till!!

Konkreta tips finns ju i vilken ridlära som hellst, och de skulle ju fungera också om hästen var en maskin där; du vred om nyckeln, lägger i rätt växel -trampa på gasen och släpper upp kopplingen.

Vorde det så enkelt så skulle alla kunna rida grand prix.

En maskin är alltid i balans, det är inte en häst.

Det är ju därför som alla de där extragrejorna behövs.

Oavsett hur bra man är på att fatta galopp, så är fatnningen helt beroende av hur balansen var innan fattningen, detsamma gäller ju för alla förändringar-övergångar.

Hur rider du själv en hörnpassering?
Eller hur bär du dig åt för att samla hästen?

*KL*
tycker att det är en aning överkurs att man ska lära hästen att fatta galopp Enbart med bäckenhjälper:confused:

Om man tänker lite öppna i fattningen så blir hästen en aning samlad o har då bättre förutsättningar för att kunna fortsätta att galoppera bra.

När man sen vill byta galopp år det viktigt att den har en ram att hålla sig i, om man vill ha raka sådana.

Sen i serierna är ju detta ÄN viktigare.

Det är inte många elitryttare som inte använder sig av skänkeln för att kommunicera med hästen.

Byten i upp till vartannat är ganska lätt om man kan behärska ett byte.
Byten i varje är en annan 5:a.
Många klarar bara 3-4 byten, det är den kritiska punkten.
Är man för långsam eller sen med sina hjälper där, så skiner det sig.

Man måste oxå ha ett väl avvägt tempo o balans för att den ska klara av detta.
Om den tappar bjudningen beror det på att den inte orkar .

Hur vet hästen när den ska sluta byta, när man bara inverkar med sättet?

Det är ingen som sagt att man enbart skall göra det efter bäckenhjälper... men det är bäckenrörelsen som skall vara den viktiga och inte skänkelhjälpen. Själva "knixen" med bäckenet är det som skall ge signalen till bytet istället för skänklarna. Men skänklarna flyttas ändå.

Om hästen byter efter skänklarna istället så är det lätt att hästen förekommer ryttaren och byter i fel steg (alt. så får ryttaren vänta med att flytta skänklarna till precis när bytet skall genomföras vilket är opraktiskt) Och det kan fungera i början utav serierna men när det kommer ner till vartannat eller varje steg så blir det väldigt jobbigt om det är skänkelhjälpen som gör hela jobbet... Oftast så blir resultatet väldigt flaxiga hjälper eftersom att mga får lägga i rätt mkt kraft för att få hästen till att byta. Och när skänklarna blir för flaxiga så kommer lätt missarna.

Hästen slutar givetvis att byta när hjälpgivningen slutar...

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
940
Senast: Mow
·
T
Träning Jag har haft lite problem med mitt sexåriga sto som jag köpte för drygt två månader sen. Dels har har hon stegrat sig en del när jag...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: topsy_turvy
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka