Jag är på jättelåg nivå
, och vill därför bidra med ett tips till alla oss som försöker oss på LC-program.
Jag har haft problem med galoppfattningar med min förra häst. Det har blivit fel galopp, korsgalopp och fan och hans faster. (Och ja - det är givetvis jag som gör fel). Men om det finns någon annan som har problem med det här extremt grundläggande momentet, vill jag gärna dela med mig. Jag hade svårt för vä galopp. Av tränare fick jag följande saker att öva på:
Tänk bromsande yttersida (höger), såväl sittben som energi som hand. Tänk längande innersida (vänster), gå med i en galoppliknande rörelse med vänster sittben - börja i skritt för att få in känslan. När vänster bak ska lyfta och gå fram - hjälp till med vänster sittben. Lägg sedan till att även vä knä rör sig något framåt samtidigt. När du fått in den här rörelsen i ditt bäcken lägger du till att inner (vä) hand går framåt samtidigt som sittbenet. När du övat in den här rörelsen lägger du till inner skänkel i sitt främre läge (ytter skänkel har du ju bromsande sedan innan, så den är förhoppningsvis intill) och bemödar dig om att INTE slänga dig fram på mankammen, som vissa andra klantar jag känner (dvs jag själv).
Som sagt - detta är inte en samlad galoppfattning eller ens en specillt "bra" galoppfattning, men den kanske kan hjälpa någon annan som är lika grön och oerfaren som jag?