Konditionsträning

Karin87

Trådstartare
Om ni skulle rikta in er och bara träna kondition under 1-2 veckor, samt att försöka få ner hästen i vikt, hur skulle ni lägga upp träningen då? Lägg gärna upp det som dag 1, dag 2...osv.

Sv: Konditionsträning

Om ni skulle rikta in er och bara träna kondition under 1-2 veckor, samt att försöka få ner hästen i vikt, hur skulle ni lägga upp träningen då? Lägg gärna upp det som dag 1, dag 2...osv.

Bra konditionsträning är ju låååånga skritturer, ridning i skog och mark -ojämn terräng, klättring samt intervallträning.

Vi har en väg hemma som består typ enbart av upp- och nedförsbackar. Den är jättebra till konditionsträning, galopp eller trav uppför och skriitt nedför, det blir som intervallträning.

Det jag tycker du ska tänka på är att det är varannandags-träning som är effektivast, och att vissa hästar (ffa de med hängmage) inte blir bättre i hullet om den inte arbetar korrekt (dvs höjer ryggen och tar i med magmusklerna, det är det som får bort en hängmage).

Bra konditionsträning är ju låååånga skritturer, ridning i skog och mark -ojämn terräng, klättring samt intervallträning.

Skall man bygga kondition så är skritt den sämsta gångarten.... Konditionsträning skall få hjärtat att pumpa fortare, och hästen att andas snabbare, och då är alla andra gångarter bättre än skritt. Intervallträning, däremot, är mycket bra (det bästa) för att bygga kondition.

Sedan finns det ju andra anledningar att rida skritturer, till exempel muskeluppbyggnad och fettförbränning. för detta är de långa skritturerna utmärkta!

Aha...så om man tex varvar intervallträning med skritturer så bränner man fett samt tränar konditionen? :d

Ja, plus att hästen efter en dag med tuff intervallträning säkerligen kan behöva en dag med bara skritt.

Det är ju också så att bara det faktum att hästen får mer muskelmassa (av både skritturer, klättring och annan träning) och bättre kondition ökar fettförbränningen, eftersom större muskelmassa kräver mer energi även under vila.

Jaha vad intressant! Det visste jag faktiskt inte. Fast det verkar ju logiskt! :d

Skall man bygga kondition så är skritt den sämsta gångarten.... Konditionsträning skall få hjärtat att pumpa fortare, och hästen att andas snabbare, och då är alla andra gångarter bättre än skritt. Intervallträning, däremot, är mycket bra (det bästa) för att bygga kondition.

Sedan finns det ju andra anledningar att rida skritturer, till exempel muskeluppbyggnad och fettförbränning. för detta är de långa skritturerna utmärkta!

Ja, fast då säger nog alla olika som med allt annat i hästvärlden :rofl: Vissa säger faktiskt att det är bra med långa skritturer för kondisen. Dom blir mera uthålliga.

Ja, fast då säger nog alla olika som med allt annat i hästvärlden :rofl: Vissa säger faktiskt att det är bra med långa skritturer för kondisen. Dom blir mera uthålliga.

Vad folk än "säger" så är kondition (=hjärtats förmåga att effektivt pumpa runt blodet, samt blodets syreupptagningsförmåga) mätbart och förbättras bäst genom intervallträning. Och för att få konditionstränande effekt, så MÅSTE man träna på ett sätt som höjer pulsen, vilket skritturer kanske gör till viss del (jämfört med att stå still), men alla andra gångarter gör ju detta i högre grad.

Sedan finns det annat som tränas bra genom skritturer, exempelvis muskler, senor, ligament osv, och allt detta är ju en förutsättning för att överhuvudtaget kunna träna intensivare. Skritträning är alltså bra, men det är inte den i sig som får upp konditionen.

Vad folk än "säger" så är kondition (=hjärtats förmåga att effektivt pumpa runt blodet, samt blodets syreupptagningsförmåga) mätbart och förbättras bäst genom intervallträning. Och för att få konditionstränande effekt, så MÅSTE man träna på ett sätt som höjer pulsen, vilket skritturer kanske gör till viss del (jämfört med att stå still), men alla andra gångarter gör ju detta i högre grad.

Sedan finns det annat som tränas bra genom skritturer, exempelvis muskler, senor, ligament osv, och allt detta är ju en förutsättning för att överhuvudtaget kunna träna intensivare. Skritträning är alltså bra, men det är inte den i sig som får upp konditionen.

Okej :) Ja, ibland vet man inte vilka man ska tro. man kan ju bli tokig på när olika tränare säger olika saker osv :D Men håller med dig om att man ska varva arbetet. Det gör jag med Gauti, klättring, skritturer, ridning i ojämn terräng (skog), tränar på grusvägen och ängar osv. Samt ridplan. Tror det är bäst! :)

Hur länge bör en lång skritt tur vara då för att ge mån så att säga?

Hur länge bör en lång skritt tur vara då för att ge mån så att säga?

Ja, flera timmar vad jag hört. Men om det stämmer det beror nog på individen. Tror man måste ha olika träningsupplägg för olika hästar när det gäller allt.

Det bästa sättet att träna upp en kondition under kort tid är intervall träning.
Så gör man i lumpen=)

Starta alltid med skrittuppvärmning ut i skogen låt hästen få lyfta på fötterna upp för backar nerför backar mm.

Sedan travar man tills amn får upp pulsen/andningen på hästen. sakta av skritta tills andningen avtagit till normal sen trävar man igen. så här håller man på ett par gånger dock max10 ggr.
Sedan kan man öka till galopp
Jag håller själv på att träna upp min kondis som för dagen ej finns :crazy:.. går sen joggar jag tills jag känner att nu klarar jag inge mer går tills jag återfått normal anda sen springer jag upp igen tills jag inte klarar mer.
Så här gör jag 8 ggr. Ju längre tiden går ju mer kan jag jogga till slut kan jag jogga hela rundan på 5 km!:banana::bump:

Skritt (på fast underlag) är också nödvändigt för skelettets uppbyggnad :)! Skelettet utvecklas långsammare och måste ha en chans att hinna med :laugh:

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 719
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat