Jag har provat att rida utan konditionsträning den gångna vintern, bara ridit AR upp till skolorna i skritt och trav, samt påbörjat galoppfattningar i mars. Sedan i april var jag på hoppträning en helg, och upplevde att hästen inte hade några som helst problem med flåset och orken.
Detta till trots så kommer jag inte att göra om det denna vintern, fast inte för kondisens skull.
Mitt i vintern började min häst att hosta vid ridpassen, 1-2 hostningar vid första travigångsättningen. Annars aldrig, och visade inga andra tecken på obehag från luftvägarna. I april när jag började jobba med lite längre galoppass, så att hon faktiskt blev andfådd, försvann hostningarna. Det var då ganska dammigt i hagarna, så jag hade oroat mig för det motsatta!
Denna vintern kommer jag att låta henne galoppera sig riktigt flåsig kanske tre gånger i månaden ute i skogen, för att 'blåsa ur luftvägarna'. (Detta tror jag Djurjouren skrivit om i någon tråd?)
Hon kapplöpningstränades i sin ungdom, men jag vet inte hur mycket det kan påverka. På kapplöpningshästar kör man i alla fall ett mycket kort snabbjobb ett par dagar innan varje löp, just för att öppna luftvägarna.
Ursäkta sidospåret, men det är i alla fall något att tänka på...