Elisha

Trådstartare
Jag har ett 8-årigt sto, rider dressyr&hoppning, hon har ganska bra konditon tycker jag, men hur får hon ännu bättre? Tips hur ni gör för att träna upp toppkonditionen. För övrigt rider jag växelvis dressyr/hoppning i ridhuset med långa uteritter osv.

Sv: Kondition

Det låter som din häst redan har en ganska bra kondis.
Du kan intervallhoppa i ridhuset. Sätt upp ett hinder på volten, inget högt. Galopphoppa hindret i 2-3 min. Sakta av skritta 1-2 min, byt varv och upprepa i andra varvet. Hur många upprepningar du gör och hur lång tid du hoppar/vilar beror på hur bra kondis hon redan har. Gör det svårare med fler hinder om ett är lite lätt.
När du rider ut så minska de sträckorna du skrittar och trava där i stället (givetvis inte skritten i början/slutet).
Öka längden på galoppsträckorna. Låt oss säga att du brukar galoppera 400m. Öka längden så du galopperar 800m.
Om du succesivt höjer kraven på hastighet och längd kommer hästen att få bättre kondition.
// Linda

Sv: Kondition

Elisha skrev:
Jag har ett 8-årigt sto, rider dressyr&hoppning, hon har ganska bra konditon tycker jag, men hur får hon ännu bättre? Tips hur ni gör för att träna upp toppkonditionen. För övrigt rider jag växelvis dressyr/hoppning i ridhuset med långa uteritter osv.

Läs gärna under Distansridning och Träna och tävla på www.nerikesdistansryttare.org

Hälsning Maja

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
954
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 795
Senast: Rosett
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 018
Senast: Roheryn
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 747
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar