Kondis test?

J

JeHo

Såg på ridsportsförbundets hemsida (tror det var där jag läste det) om konditionstest som skulle utföras på 2 ställen i landet.

Låter spännande!
Vet ngn mer ingående hur de skulle gå tillväga?
Skulle veterinärer vara inblandade och ta prover? Eller är jag helt ute och cyklar?
kanske rent av ngn här inne som hade tänkt vara med?

// jennie

Sv: Kondis test?

Jag ska ner till Flen på söndagen den 12:e me Cw, för konditionstestet som hålls då.
Är inte direkt införstådd på vad som ska ske, tyckte ja hörde nått om tester men vet inte om ja uppfattat rätt, men vi får se till att skriva vad som gjorts här efteråt...;)

Vi ska till Simlångsdalen på lördag och det kommer att bli intervalltester (6x) med pulsmätare/gps och veterinär kommer att göra mjölksyretester. Exakt hur dessa tester görs vet jag inte, men tanken är i alla fall att det ska bli uppföljning på detta längre fram så att man kan se om man lyckats flytta fram mjölksyretröskeln osv.

Vi berättar mer när vi varit iväg!

Eftersom det var här uppe i Mittsvenska vi började med dessa förra vintern (på Wången) så vet jag lite om hur det går till även om jag personligen inte varit med ännu men ska vara med när ni andra är klara... ;) Eva tar "familjen" sist i år.. :D

Brukar vara max 10 ekipage och de delas in i två grupper. Den ena gruppen har föreläsning om vad konditionstestet innebär och hur man tolkar det, den andra utför själva testet och sen byter man.

Det ingår upptravning och hältkontroll, tre intervaller i backe om 1-2(?) minuter vardera där puls mäts och lactatprov tas. Sen tror jag de tar blodprov också men jag kommer inte ihåg vad som kollas på provet.

Efteråt kan man utifrån testresultatet konsultera Eva om framtida träning, detta vet jag inte vad det kostar.

Mycket givande och roligt, framförallt om man gör det flera gånger och inte bara en. Detta för att se hur träningen tar däremellan.

Jag reserverar mig för eventuella fel eller ändringar i programmet.

/Camilla

Det var verkligen kul med konditionstestet!!!
Vi var 12 hästar i Flen och red parvis bort till backen med 15-20 minuters mellanrum. Framme vid backen fick vi på oss sändare som indikerade fart och puls på hästen. Vi red intervaller (5st) uppför en backe som var 400 meter lång och en höjdskillnad på 40 meter om jag minns rätt. När den ena hästen travade ner, red den andra upp i galopp så att man möttes på mitten. Det gick jättesmidigt. Efter 3-5 intervallen togs blodprov (laktattest) som visar hur mycket mjölksyra hästen bildat. detta är ju jättebra att veta som ryttare när man skall träna intervaller i framtiden. För min del innebar det att jag bör träna med högre puls än jag brukar för att nå ngn effekt med intervalträningen.

Jag tycker att det är ett superbra initiativ med dessa tester och verkligen ett bra verktyg för att kunna hålla koll på och förbättra träningen. Tack till Eva, Lars och Cecilia!!!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
821
Senast: JosephineR
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 232
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 978
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"