Koncentrationssvårigheter/ADHD?

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jossan

Hur tidigt kan man märka det?

Lilla fröken är ju i den åldern som ALLA barn har spring i benen och svårt att sitta still. Så, vart går gränsen för vad som är normalt?

För att ta några exempel, hon är det enda barnet på dagis som får sova fastspänd i vagnen, istället för i sovrummet med de andra barnen. Anledningen är att hon inte kan vara still och sova även om hon är trött, utan väcker de andra barnen.
Hon har alltid haft enormt mycket energi och väldigt svårt att sitta still, vare sig det gäller vid matbordet, i sängen, i bilen eller med nån leksak/tv. Från att hon vaknar runt 5 är det fullt ös medvetslös tills hon somnar på kvällen. Hon sov jättebra som liten, nu är hon ofta uppe på nätterna och är mycket svår att lägga även om hon är trött.

Hon är envis som synden :devil: , trotsig och slåss en del på dagis.


Bara temperament eller kan det vara tecken på något? Uppfostringsproblem eller hennes personlighet?

Måste poängtera också att hon inte alltid är sådär... *dåligt samvete för tråden*. Ibland är hon världens goaste, och hon har hela tiden känts väldigt smart, "redig" och omtänksam om andra. Det bara göms ibland under all ilska.



/Jossan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Koncentrationssvårigheter/ADHD?

Om koncentrationssvårigheter

Jag ær inte proffs på sådana barn, men jag har den uppfattningen att
dom behøver ha det lugnt omkring sig før att inte bli sæmre.
Ett dagis med en grupp på till ex 12 barn i samma ålder ær ju inte direkt en naturlig miljø... Dagmamma ær mycket bættre men det ær
inte alla kommuner som kan erbjuda det.
Några tips tørs jag i alla fall ge. Jag håller mig till den "naturliga linjen"
Mat påverkar oss mer æn vi tror. Socker och allt som ger høgt GI-værde bør man minska in på. Men hon gør av med massor av energi
och det kan hon få i form av bra fett istællet. Inget margarin utan
ækta smør, kallpressad rapsolja och olivolja istællet. Nøtter, mandlar
och solrosfrøn... Avacado om hon gillar det.
Fet fisk som lax och sill ær det ju ingen som æter varje dag så førsøk få henne att ta flytande omega 3 tillskott, hon ær før liten før kapslar. Kan kanske blandas med något annat så att det inte smakar
før illa... førsøka duger.
Jag håller på med hæstar. Endel oroliga barn trivs på ryggen på en
lugn hæst eller ponny. Man sitter dær man sitter och så behøver man
konsentrera sig før att inte trilla av, før att læra sig styra hæsten osv... Att åka båt på en lugn sjø kan också vara skønt.
Gillar hon musik? Øva att høra takten och følja med, enkel glad och lugn dans utan krav.
Innan hon ska sova kan man ge lugn sk taktil massage.

Lycka till
 
Sv: Koncentrationssvårigheter/ADHD?

Jag roar mig ibland med att titta på "Super-Nanny". Många av de medverkande barnen skulle kunna tas för barn med neuropsykiatriska funktionshínder...Dock visar det sig att de fungerar som normala barn om föräldrarna är konsekventa och stöttar barnen.

Nu säger jag inte att din dotter inte är "väluppfostrad" och dessutom är hon väl ganska liten fortfarande? Men är du orolig så prata med BVC, dock brukar man inte utreda så små barn om det inte finns uppenbara svårigheter.
 
Sv: Koncentrationssvårigheter/ADHD?

Hej du

Har en kompis vars dotter blir som förbytt om hon får sötsaker typ godis och Cocal-Cola - hon går upp i varv och helt vimsig....värt att prova om det skulle ha effekt att sluta med allt sånt?

Att hon inte sover tycker jag är oroande. Läste nyligen en artikel i en finsk föräldratidning (bor i Finland) där nån hade forskat om barns sömnbehov, och kommit till att sömnbrist hos barn under 3 år kan leda just till ADHD liknande symtom. Nu minns jag ju inte mera hur mycket sömn per dygn de rekommenderade för 3-åringar...men du hittar säkert sådant hos BVC.

Hoppas att det ordnar sig!
 
Sv: Koncentrationssvårigheter/ADHD?

DAMP är mycket mer än bara att vara överaktiv och okoncentrerad.
Kolla RBUs hemsida
http://www.rbu.se/main.asp?rel_link=5276

Min brorson är 3 år och har varit under utredning i ett halvår. Det tar ett tag innan läkarna kan fastställa en diagnos, men det är ju bra att barnet får hjälp i tid. Min aktiva brorson har fått hjälp med en egen dagispersonal och på sikt får även föräldrarna hjälp med avlastning och stöd om hur de bäst ska hantera problem som kan uppstå.
 
Sv: Koncentrationssvårigheter/ADHD?

Kan ju tillägga att en del flickor med neuropsykiatriska funktionshinder inte alls visar någon överaktivitet utan är mer "åt andra hållet" - dvs kan uppfattas som stillsamma, tysta och inbundna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 406
Senast: Keb71
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
9 017
Senast: Amha
·
Övr. Barn Min son är 6,5år och fick sin ADHD-diagnos för snart ett år sedan. Jag har skrivit trådar här på Buke ett flertal gånger genom åren sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
26 123
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 910
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp