Komplikationer under förlossning pga ridning

Segelflygarinnan

Trådstartare
Hej!

Väntar första barnet och är gravid i v25. Rider fortfarande, om än lika ofta, men har (givetvis) fått höra skräckhistorier av de som fått en komplicerad förlossning pga att de ridit för länge, enligt barnmorskorna.
En kompis red till dagen innan, och allt gick som vanligt.. En annan red till v32 och öppnade sig inte på ena sidan och fick förlösas med kejsarsnitt; enligt barnmorskorna för att hon ridit under grav.

Har ni några erfarenheter av detta? Jag hade tidigt foglossning (v14) som höll i sig några veckor, och jag tror att ridningen hjälper mig att hålla foglossningen borta. Dessutom har jag ingen lust att ställa av min fyraåring som är under utbildning, i typ ett halvår.. :cautious:

Sv: Komplikationer under förlossning pga ridning

Du kan få en komplicerad förlossning även om du aldrig suttit på en häst (eller utfört någon annan idrott öht)

I mina ögon en seglivad myt att tjejer som rider eller idrottar har svårare förlossningar

Red mycket innan min första graviditet, förlossningen tog mindre än 10 timmar från första värken hemma tills han var född

Det är ren och skär bullshit.

Jag red iof bara till v. 25 ungefär, fick sluta på grund av foglossning. Men jag höll igång bra hela graviditeten och var så aktiv jag kunde. Förlossningen tog ungfär 10 timmar om man räknar från första knappt märkbara värken, 4 timmar efter det började kännas (men inte göra ont) och en timma efter att vattnet gick.

Anledningen som jag fått höra ska vara att man får ett "för stabilt bäcken" när man rider, och därför får svårare att öppna sig.. Men jag tror det är väldigt individuellt, och som Cewe sa; man kanske hade fått en komplicerad förlossning iallafall..

Det är inte min barnmorska som sagt, utan andras barnmorskor, samt en kompis som jobbat på förlossningen i 10 års tid..

Anledningen som jag fått höra ska vara att man får ett "för stabilt bäcken" när man rider, och därför får svårare att öppna sig.. Men jag tror det är väldigt individuellt, och som Cewe sa; man kanske hade fått en komplicerad förlossning iallafall..

Skulle väl snarare tro att man blir mer välmusklad i bäckenet och runtom vilket kan försvåra om man inte lyckas slappna av under förlossningen, kämpar man emot fysiskt så klarar man av att hålla emot mer om man är välmusklad.

Foglossningen i sig är hormonellt frambringad och varierar oerhört.

Jag hade ingen komplicerad förlossning. Det tog väl 22 h från första minivärken tills han var ute. Vi var nog inne på sjukhuset 8 h eller nåt. Jag kunde gå och duscha i stort sett direkt efter och tyckte ärligt att de var lite skumma när de insisterade på att jag skulle ligga i en sån där rullsäng när vi skulle upp till BB.

Ingen träningsvärk alls.

Jag red till v 30 nånting men ganska lugnt på slutet. Tränade dock tuff styrketräning hela tiden.

Skulle väl snarare tro att man blir mer välmusklad i bäckenet och runtom vilket kan försvåra om man inte lyckas slappna av under förlossningen, kämpar man emot fysiskt så klarar man av att hålla emot mer om man är välmusklad.

Foglossningen i sig är hormonellt frambringad och varierar oerhört.

Jag red rätt länge under bägge mina graviditeter, och som jag fick förklarat under förlossningen (superrutinerad och jättebra barnmorska), så kan det vara så att om man har väldigt starka bäckenbottenmuskler, vilket ryttare ofta får, så blir man lite starkare/stelare, och därför kan själva utdrivningen bli lite jobbigare. Men har man kommit så långt är man ju redan öppen. Själva öppnandet har jag jättesvårt att tro att ridningen skulle kunna påverka, det är ju livmoderhalsen som förkortas och öppnas, och den påverkas ju inte av ridning alls. Har man starka, stela muskler kan du slappna av hur mycket som helst, det kanske ändå inte blir stort nog för att bebisen enkelt ska kunna komma ut.

Min förlossningsbarnmorska sa också att visst, själva utdrivningen blir kanske liiite mer långdriven om man har starka bäckenbottenmuskler, men det har man igen resten av livet. Starka bäckenbottenmuskler förebygger ju t ex inkontinens, och andra hälsoproblem man kan få efter en förlossning. Så på det hela taget är det bra att ha stark bäckenbotten om man ska få barn.

Jag tror inte att de vet om det är positivt eller negativt med ridning för förlossning (de verkar säga lite olika, har hört både att starka bäckenbottenmuskler underlättar och att de förhindrar).

Sen får man mer eller mindre påverkan av relaxin också. Jag som är lätt överrörlig har känt av det redan som nygravid. Ryggen har direkt blivit för mjuk, jag har börjat läcka urin direkt (blåsan hålls inte upp) och tidiga foglossning. Inget av detta har påverkats av barnets tyngd eftersom det varit innan vecka 12.

Så man vet ju inte vart man hamnar ändå hur starka eller svaga bäckenbottenmuskler man har.

Jag red aktivt till v 28 med båda barnen o hade oförskämt enkla både graviditeter o förlossningar, vilka från start till mål ( alltså från första lilla tecken på att ngt var på G) tog 5 respektive 2 h.

Jag hade ingen komplicerad förlossning. Det tog väl 22 h från första minivärken tills han var ute. Vi var nog inne på sjukhuset 8 h eller nåt. Jag kunde gå och duscha i stort sett direkt efter och tyckte ärligt att de var lite skumma när de insisterade på att jag skulle ligga i en sån där rullsäng när vi skulle upp till BB.

Ingen träningsvärk alls.

När de skulle byta "underläggen" i sängen 5 minuter efter gossen var född lyfte jag lätt bäckenet 30 cm ovanför sängen, gick och duschade som vanligt så fort de hade sytt klart och spatserade sedan upp en våning till bb. Nemas problemas :). Ingen träningsvärk alls.

Jag red ända fram. Hade jobbig foglossning, kunde knappt gå men rida gick bra (annars hade jag blivit psykiskt knäckt tror jag..). Vi skojjade om att jag skulle ta hästen till affären när vi skulle handla :)

Tror nog jag hade en rätt vanlig förlossning, värkarbetet var det som drog ut på tiden 13 timmar, men när det var dags att krysta var det inga problem utan tog nog runt en kvart.

Jag pratade med två barnmorskor och båda tyckte att man skulle rida så länge det kändes bra helt enkelt. Jag hade inte så stor mage och barnet låg långt in, ganska hög mage, satt inte ivägen så mycket.
De sista månaderna red jag bara min häst som jag kände utan och innan. Eftersom jag mådde som bäst på hästryggen så red jag, även om sambon ofta fick hjälpa till med bärandet av sadel.

Absolut! Jag gick in i min förra förlossning helt otränad, hade värkar i 52 timmar och en j*ligt jobbig återhämtning. Så jag skulle, om jag hade möjlighet, rida in i det sista om det bara gick. Nu kan jag inte det så det får bli andra metoder. :)

KL

Tack för alla svar! Då fortsätter jag rida så länge det känns bra. :) Haft lite ont i ryggen senaste dagarna, men slarvat lite med ridningen senaste veckan - och då är ju ridning bästa medicin! :D

Hej håller med dom flesta övriga talare bull shit
Rid så länge din kropp säger att det är ok:) Jag har ridit ända tills förlossnings dag med båda mina barn:)

Min mamma som är barnmorska (och häst rädd) hälsar oxå att det är bara sunt och nyttigt att fortsätta rida så länge kroppen inte säger ifrån:)

Jag har två barn, jag red hela tiden båda gångerna. Flera hästar om dagen och red samma dag barnen föddes. Efter en vecka red jag igen båda gångerna.Barn nummer ett tog fyra minuter att föda, han var på väg ut redan i bilen på väg till BB. Barn två tog 3 minuter efter vattnet gått. mycket smidiga o snabba förlossningar.

Jag tror det är bra att röra på sig så mkt som, möjligt!!

Menar du att du öppnade dig tio cm och krystade ut bebisen på fyra minuter??? Aj!

Liknande trådar

S
Övr. Barn Jag är gravid och överlycklig, det hela är planerat och efterlängtat :love: Väl gravid så har jag mått illa, varit extremt trött och...
2
Svar
24
· Visningar
4 145
Senast: Mirre
·
Hästmänniskan I höstas slutade min underbara medryttare Domme. Hon skulle äntligen få köpa en egen häst=) Jag var precis lika glad som hon var och vi...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 564
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar