Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Vilken tur att denna tråd kom..
Nu är jag åter hundra på att INTE betäcka mitt lilla sto i år.

Vi hade förra året 2 dräktiga ston..

Sto nr 1 fick föl på dygn 330 Hon fick ett vackert stoföl som föddes med moderkakan..
Enligt veterinären så hade den dött någon dag innan då moderkakan troligen lossnat innan fölning.
Vi mjölkade ur råmjölken till vårt andra sto som inte satt juver..


Nr 2 gick 397 dagar innan fölet kom.Stoet hade inte juver och ingen mat.
Vi gav blodplasma som vi köpt och hade i frysen i stallet
när stoet va på dyng 320 och inte fått juver..och råmjölk från vårt andra sto..
Allt gick bra med fölet men stoet repade sig inte och togs bort 3 dagar efter fölning.
som väl va så ville sto nr 1 vara mamma till fölet.
Sen fick vi ge flaska i 10 dagar innan han lärde sig dricka ur hink

Båda fölen är födda med att moderkakan kommit samtidigt.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

När fosterblåsan kommer ut ska du se en hov rätt snabbt, du ser om den kommer åt rätt håll. 1-2 krystvärkar senare kommer nästa fot som ligger strax bakom den första. Sen ska du på följande krystvärkar se huvudet. Jag hade inte börjat gräva i stoet direkt när du ser en hov.

Mitt sto hade lite jobbigt när bogen skulle ut, vi hjälpte till att dra. Viktigt att dra med värkarna utåt/nedåt. Och var beredd på att det känns som att det inte går att dra, det är STENHÅRT. Jag trodde det skulle vara lätt men jävlar, det var läskigt att ta tag i små tunna fölben och dra.
Jag läste att man då skulle dra neråt, men det ena benet ska gå före så bogarna inte går "rakt" ut samtidigt.
Man förstår ju varför när man ser fölisarnas stora "vassa" bogar.
KL

hujedamig vilka berättelser:eek:
Det har aldrig varit "bara" när jag råkat ut för skador, så jag befarar det värsta.:nailbiting:
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Precis, de ligger ju med ett ben före så det blir naturligt. Det man ska tänka på är att de allra, allra flesta går bra utan inblandning och i de flesta fall kan man med enkla medel hjälpa till så att både sto och föl klarar sig.

En av de vanligaste komplikationerna är nog att fosterblåsan inte spricker, lätt åtgärdat om man är med men missar man fölningen kan man mista fölet.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Sen så kan det ju vara så att fölungen inte vänt sig i förlossningskanalen, då måste man hjälpa till att skruva runt, om detta händer - se till att korsa benen på fölungen innan man börjar att vrida

Så låg mitt föl. Hade inte roterat alls...
Enligt vet. hade troligtvis hade bakhovarna grävt sig fast uppåt i stoet vid sammandragningarna, för det gick inte att rubba fölet, trots upprepade vändningsförsök
Stoet hade starka sammandragningar och eftersom fölet satt fast fick hon ändtarmsprolaps istället. Hon fick sluta där och då med godkännande av vet. som var med i telefonen och på väg sedan c:a 6 min. in i utdrivningsskedet. Vet. försökte dra ut fölet när hon kom, men det gick inte att rubba det då heller, fast stoet var dött. Förlåt för ännu en berättelse med tragiskt slut, men så gick det för oss. Jag fick aldrig se min efterlängtade fölunge:cry::cry::cry:
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Inte för att låta okänslig på något sätt men jag tycker det är otroligt nyttigt att ni alla delat med er av komplicerade fölningar/fellägen ni varit med om, även om det ibland slutat tragiskt :(
Bland det värsta man kan göra som uppfödare är att vara naiv och tro att fölet bara ska glida ut jämt ...
Känns som jag fick lite extra att tänka på och ha med i bakhuvudet när det blir dags för min. Tack för alla svar!
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Ush vad hemskt :(

Jag undrar din fölunge kom med bakbenen först? Men rotera som cirkus pratar om handlar väl om en fölunge som kommer upp och ner?

Om man nu skulle se bakhovarna först, då vänder man väl inte fölet utan den får komma med bakbenen först?
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

*KL*

2009 på dygn 354, när våran Nightwish skulle födas så höll vi på i ca 45 min med att få ut henne...

Allt gick bra till en början, stoet låg ned och började krysta, en hov två hovar, det gick några minuter sen hände inget mer.
Stoet reste sig upp och gick runder och var orolig. Min mamma började känna efter och upptäckte att fölet låg med huvudet mellan frambenen rakt ner som en kloss...:eek:
Stoet ställde sig upp och stod upp och krystade ett tag, min mamma försökte få upp fölets huvud på benen men lyckades inte riktigt, stoet la sig ner igen och försökte rulla varpå huvudet hamnade rätt på något vis och framben och huvudet kom ut, men där tog det stopp igen...

Fölet var stort och fastnade vid bogbladen, där hade det gått ca 20 min in i förlossningen och vår väninna var på plats. Vi tre kämpade med att dra ut en hal fölunge som satt som berget, inget hjälpte och fölets huvud hängde utanför med en tunga som var blå nästan svart...:( Vi trodde då att fölet var dött och vi tre drog som idioter i hopp om att stoet ialla fall skulle klara sig och då efter 25 minuters dragkamp fick vi loss fölet, vi var rädda där ett tag att vi skulle vara tvungna att skära loss fölet men efter mycket om och men fick vi loss henne och till allas förvåning så levde fölet :D
 
Senast ändrad:
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Ush vad hemskt :(

Jag undrar din fölunge kom med bakbenen först? Men rotera som cirkus pratar om handlar väl om en fölunge som kommer upp och ner?

Om man nu skulle se bakhovarna först, då vänder man väl inte fölet utan den får komma med bakbenen först?

Hej. Nej, den låg så att säga rätt i kanalen med framhovarna först och sen huvudet, men helt upp och ner. Stoet hade så fina värkar så vi misstänkte felläge väldigt snabbt efter att fosterblåsan blivit synlig men inga fosterdelar följde.
Stallägaren tillika min vän, gick in och kände för jag började skam till sägandes att tokskaka när förväntan förbyttes till oro för mitt sto. Jag pratade med veterinären och min vän kände först en hov, sedan den andra... MEN det var sulorna som låg uppåt!!! Vet. instruerade att fortsätta känna längre in för att lokalisera läget och då kände hon nosen och vi förstod att det inte rörde sig om bakdelsbjudning utan att fölet låg upp och ner. RIDÅ. I detta läget alltså c:a 6 min in i utdrivningsskedet slänger sig vet. I bilen och min vän inleder vändningsförsök medan jag hämtar hennes man, van djurhållare och starkare än oss tjejer.
Han fortsätter med vändningsförsöken utan att lyckas. En förusättning är ju att trycka in fölet i livmodern igen för att det ska få plats att vända sig, men det satt som berget.
Stoet jobbade på och var innesluten i sig själv och med sitt värkarbete. Nu är de små hovarna synliga och en svart och en vit kota. Jqg förstår i det här läget att det k8mmer att gå åt helvete, men värre blir det när jag ser tarmen bukta ut. Jag jobbar som sjuksköterska och förstod omezelbart vad som var på gång. Frågar vet som uppmanar mig att trycka in tarmen igen.
Hon krystar ut den 3 ggr och känselminnet av att trycka in tarmen förföljer mig än.Sen rupterar tarmen och blodet sprutar.Då bestämmer jag att vi måste låsa boxen då stoet kan hamna i chock och skada oss. Min älskade vän sedan 14 år!!!
Stallägarens man får tillåtelse att avsluta i väntan på att vet. ska hinna fram. Det var det enda fina med denna fruktansvärda historia; hon kände honom väl och han kände för henne och hon besparades de extra 10 minuterna av lidande innan vet. hann fram.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Ja det var en pärs. Så fort jag märkte att fölet låg fel, ringde jag veterinär och min kompis. Det märkte jag ganska omgående. Kompisen var på plats snabbt men veterinären tog tid, vi ringde och stressade honom sen provade vi igen att dra. Ringde vet igen och sa nu är det fara för stoets liv.
Gjorde en sista kraftansamling och drog som besatta, kände att någonting äntligen hände. Vi fick nya krafter och sakta sakta fick vi loss henne.
Stoet stod upp när vi drog och vi drog när hon krystade.
Fölet damp ner i halmen och till vår förvåning levde det :) Det började ganska omgående försöka resa sig och stoet återhämtade sig omgående. Helt otroligt.
45 min dragkamp.
Vi hade sån träningsvärk flera dagar efter så vi knappt kunde röra oss.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Ps. Fölet skulle hetat Tualma om det blivit ett sto.. Det står för Tu Alma= din själ... Nu skuttar hon runt sin fina mamma på de evigt gröna ängarna och jag vet att hon är precis så underbar som jag föreställt mig, trots att jag aldrig fick se mer av henne än framhovarna och en lien bit av kotorna...
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Användbara råd var det ja... Mitt skulle i så fall vara att ha nära till bra vet. och att ha någon i i närheten med kompetens att avliva ifall det värsta händer... och att övervaka, övervaka, övervaka. Tänk scenariot som skulle mött oss om vi inte övervakat enligt konstens alla regler och missat den här fölningen... Hur länge hade stoet behövt lida då?
Kram till er alla och varmt lycka till/ Tualma
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Ett tips kan även vara att försöka få tag i någon form av draghjälp innan, alltså utrustning. Fölbenen är hala och det gör det väldigt svårt att få grepp för att kunna dra. Kobönderna har ofta kedjor som fästs på benen för att kunna dra, man blir så mycket starkare då. :)
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Fy en sån upplevelse :(

Om fölet ligger upp och ner i kanalen så måste det alltså vändas, det finns ingen möjlighet att det klarar att födas så?

Nightwish o Tarnin, men vilken tur (eller skicklighet, nogrannhet) att ni var med vid fölningen annars hade det ju aldrig gått !

Blä nu är jag än mer nervös :nailbiting:

En fråga, jag kollar stoet på datorskärmen en gång i timmen hela natten, är det för sällan ? bör man se att fölning är på g inom en timme ? Det där med vaxproppar o dylikt tycker jag aldrig stämmer så det går jag inte alls efter, har bara haft ett av 8 ston som fick ordentliga vaxproppar flera timmar innan fölning. Nuvarande sto ser ut nu precis som hennes mamma gjorde innan fölning och har sett ut så över en vecka.
 
Senast ändrad:
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Själv använder jag alltid ett mjukt rep att dra med ca 2m långt med en ögla/snara i var ände att sätta runt benen, strax över klöven/hoven.
Det är mycket tungt att dra och det känns verkligen som det händer inget, speciellt i början när huvudet ska ut, öven i boge och höfter kan det ta stopp. I regel ska man dra bakåt och nedåt men fastnar det prova lite i olika vinklar. På kor säger man att fyra fullvuxna män kan dra tillsammans utan att skadda kalven eller kon och jag skulle tro att det är ungefär samma för hästar.

Mitt bästa råd är dock att lita på din magkänsla, om det känns som något är fel ring efter vet. Jag tar helldre en vet. räkning i "onödan" än ångrar att jag inte ringde tidigare.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Jag tycker att en timme är för sällan. En gång för flera år sedan vakade jag på flera ston som skulle föla ungefär samtidigt. Jag hade kamera men det var ibland dålig bild så jag gick en vända i stallet ibland.

En natt då jag var uppe ca 3.30 såg ett av de andra stona bara sur och halvsovande ut, men jag fick en känsla av att jag inte skulle somna om utan kolla om en kvart igen. Den kvarten hinner inte gå förrän jag hör ett väldigt speciellt gnäggande från det stoets stall avdelning. Jag går dit och ser ett föl som precis fötts, hinnorna hade inte börjat gå sönder.

När jag senare tänkte på vad det var som fick mig att inse att jag inte skulle somna om var det för att alla hästar runt omkring var klarvakna och på benen. Så det finns ett värde i att inte bara se stoet via kamera.


Med mitt eget sto gjorde jag misstaget för tre år sen att ställa klockan fel. Trött mitt i natten blev det inte som jag tänkt mig och det blev en timme mellan kollerna. Från att ha varit loj och halvsovande till att ha ett nyfött föl hos sig gick det en timme. Fölet hade fått hål på fosterhinnorna men inte fått av sig dem helt ännu.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Starka grimskaft funkar fint att dra med, och knyter man sen runt nåt rör/högaffel/rundstav får man bra tag.


Sen vill jag säga, när ni skrämmer upp folk :) att man ofta vid en helt normal fölning kan tycka att hovsulorna är åt fel håll. Frambenen är ofta lite skruvade i förlossningskanalen.
Det är inte farligt att tvätta av stoet och sig själv och tidigt känna efter om man känner framknän eller haser, samt nos.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Dra hårt är verkligen inte det första eller bästa alternativet. På seminassistentkursens del med komplikationer sa veterinärerna att det är mycket bättre att få på en grimma och ut o gå i väntan på veterinären. Inga problem med 30-40 minuter om man kan få stoet till att vandra och hålla upp med värkarbetet. Det går ju givetvis inte om fölningen kommit för långt. Därav är regelbunden tät vakning väldigt viktigt. Risken med att dra är att livmodern följer med ut
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Vi hade kamera på mitt sto + stoet som var nästa att föla.
En sen kväll förra året kollade jag i kameran för att se mitt sto +1v gamla föl innan jag somnade. Fick en konstig feeling också av hur mitt sto stod i sin box och fokuserade på nåt annat än sitt egna nya föl.
Kollade andra kameran och då krystade det stoet. Hon var övervakad av sin matte som hade full koll men det var häftigt för mig att få se en till fölning genom kameran.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Vi sov i stallet förra året när vi vakade. Vi kollade stoet med ca 20 min mellanrum. Även där gick det riktigt fort. Från att ha stått helt lugnt och sovit ena kollen, till att värkarna var i full gång gick det inte ens 15 minuter. Det måste ha dragit igång med full kraft direkt och börjat precis innan vi kollade, för när vi kollade till henne var hon genomblöt av svett men larmet hon hade på sig gick inte på ytterligare nån minut.
En annan bekant här i byn fick föl här om veckan och hon missade fölningen trots larm. Larmet gick och hon var där på några minuter men fölet var redan fött :)
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Ok, tack för input. Jag kollar oftare får bli en gång i halvtimmen nu.

CK, ja det är lite så jag tänker , jag vill gärna bara känna efter att allt ligger på rätt plats, som jag förstått det så det värre att känna sen när man insett att det är ett felläge eftersom man då måste putta tillbaka in i livmodern vilket kan vara svårt. Och bra att veta att frambenen ofta är något skruvade.
Ingen som har någon bra bild?

Får väl googla lite :D
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
503
Senast: Kristall10
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 887
Senast: Puffindog
·
Tjatter Tänkte att eftersom mitt pyssel inte alltid passar så bra i sytråden så tänkte jag att jag startar en tråd för allt möjligt pyssel ☺️...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 653
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp