Dräktig utekatt

Jag hoppas innerligt att hon är försäkrad OCH att du har rejält med pengar på sparkontot.

Att föda upp katter är dyrt. Vid förlossningen kan vad som helst hända. I värsta fall förlorar du både mammakatt och alla ungarna + står med en rejäl faktura i handen.

Akut kejsarsnitt är dyrt. Allt har en förmåga att hända en fredagkväll och under helgen. Se en annan tråd här om en kattägare som var tvungen att åka akut till Stockholm under midsommarhelgen. Jag vill inte ens veta vad det kostade i slutändan.

Sen måste du fråga dig själv, har du möjlighet att handmata kattungarna flera gånger per dag + nattetid i flera veckor? Har du råd att köpa nappflaskor, mjölkersättning osv? Har du råd att ha både mammakatt och bebisar inlagda hos veterinären i flera dagar?

Även om allt går bra så kostar det ändå mycket pengar. Det ska vara extra kattmat + sand. Det är två vaccinationer + chippmärkning. Sen ska kattungarna besiktas innan leverans.

Nu är det dessutom så att du inte vet vem pappan är. Tänk om han är missbildad? Tänk om han bär på några sjukdomar? Tänk om han och mammakatt är släkt med varandra? Tänk om kattungarna blir missbildade?

Har du inte tiden, har du inte pengarna är det allra bäst att du nu på en gång åker till veterinären och kastrerar katten. Det går nämligen att kastrera och göra abort samtidigt.

Alltså - oavsett hur mycket du ogillar det sätt på vilket katten i tråden har blivit dräktig, så verkar den ju vara en på alla vis väl omhändertagen familjekatt. Som är dräktig med en ÖNSKAD, om än inte helt planerad, kull med kattungar. Visst kan det kosta mycket med alla djur och jag är helt enig med dig om att man bör ha sitt djur försäkrat (och/eller ha en buffert för sjukdom, olycka mm) men i de allra flesta fall går det faktiskt INTE så illa, och jag tycker det är helt befängt att rekommendera abort av kattungar, och som sagt önskade sådana, för att du tror att ägaren KANSKE inte har råd om allt går åt helvete.
 
Alltså - oavsett hur mycket du ogillar det sätt på vilket katten i tråden har blivit dräktig, så verkar den ju vara en på alla vis väl omhändertagen familjekatt. Som är dräktig med en ÖNSKAD, om än inte helt planerad, kull med kattungar. Visst kan det kosta mycket med alla djur och jag är helt enig med dig om att man bör ha sitt djur försäkrat (och/eller ha en buffert för sjukdom, olycka mm) men i de allra flesta fall går det faktiskt INTE så illa, och jag tycker det är helt befängt att rekommendera abort av kattungar, och som sagt önskade sådana, för att du tror att ägaren KANSKE inte har råd om allt går åt helvete.
Jag är emot all blandrasuppfödning, både på katt och hund.

Vill du ha kattungar, köp en renrasig katt, gör alla tester, ställ ut och hitta en passande hane.

Det är förbjudet i lag att ha fertila katter lösa ute.

Dessutom tror jag ts inte är myndig. Katten är alltså juridiskt föräldrarnas.

Att ha en fertil katt lös ute säger en del om hur man ser på katter…

Självklart kan allt gå bra, men det kan också gå käpprätt åt skogen.
 
Alltså - oavsett hur mycket du ogillar det sätt på vilket katten i tråden har blivit dräktig, så verkar den ju vara en på alla vis väl omhändertagen familjekatt. Som är dräktig med en ÖNSKAD, om än inte helt planerad, kull med kattungar. Visst kan det kosta mycket med alla djur och jag är helt enig med dig om att man bör ha sitt djur försäkrat (och/eller ha en buffert för sjukdom, olycka mm) men i de allra flesta fall går det faktiskt INTE så illa, och jag tycker det är helt befängt att rekommendera abort av kattungar, och som sagt önskade sådana, för att du tror att ägaren KANSKE inte har råd om allt går åt helvete.

Fast är det ändå inte bra att veta vad som kan hända? Kejsarsnitt är ändå inte jätteovanligt och det är väl ändå bättre att veta än att stå där med en katt man inte har råd att behandla? Det finns många katter som är väl omhändertagna men där ägaren inte har råd med dyrare ingrepp, så det betyder ingenting egentligen. Har man inte råd eller möjlighet att ta hand om katten OM det går illa, är det klart bättre att abortera än att stå där med en kull man inte kan rädda.
Att kullen defacto är uppkommen på olaglig väg är en annan sak, numera MÅSTE kullen vara planerad. Man FÅR alltså enligt lag inte släppa ut en fertil katt och hoppsan, den blir dräktig.
 
Fast är det ändå inte bra att veta vad som kan hända? Kejsarsnitt är ändå inte jätteovanligt och det är väl ändå bättre att veta än att stå där med en katt man inte har råd att behandla? Det finns många katter som är väl omhändertagna men där ägaren inte har råd med dyrare ingrepp, så det betyder ingenting egentligen. Har man inte råd eller möjlighet att ta hand om katten OM det går illa, är det klart bättre att abortera än att stå där med en kull man inte kan rädda.
Att kullen defacto är uppkommen på olaglig väg är en annan sak, numera MÅSTE kullen vara planerad. Man FÅR alltså enligt lag inte släppa ut en fertil katt och hoppsan, den blir dräktig.
Jag håller helt och hållet med, samtidigt är ju katten dräktig nu och i slutskedet dessutom, verkar väl omhändertagen och hålls inomhus. Bättre då att en ägare som TS känner att de kan prata och ventilera och be om råd någonstans än att vi kollektivt skrämmer bort hen från forumet.
 
Fast är det ändå inte bra att veta vad som kan hända? Kejsarsnitt är ändå inte jätteovanligt och det är väl ändå bättre att veta än att stå där med en katt man inte har råd att behandla? Det finns många katter som är väl omhändertagna men där ägaren inte har råd med dyrare ingrepp, så det betyder ingenting egentligen. Har man inte råd eller möjlighet att ta hand om katten OM det går illa, är det klart bättre att abortera än att stå där med en kull man inte kan rädda.
Att kullen defacto är uppkommen på olaglig väg är en annan sak, numera MÅSTE kullen vara planerad. Man FÅR alltså enligt lag inte släppa ut en fertil katt och hoppsan, den blir dräktig.
Visst, det kan vara bra att veta vad som kan hända och i synnerhet veta vad man ska vara uppmärksam på och hur man ska agera om något verkar på väg att gå fel. Men jag tycker inte att @ufot 's inlägg var det minsta hjälpsamt på det viset, faktiskt, utan verkade mer vilja syfta till att skrämma (?) TS att genast sterilisera katten och abortera hela kullen.

Jag vet vad lagen säger, men helt oavsett det så är katten nu dräktig, och det är kanske bättre att hantera det på bästa möjliga vis än att banka lagboken i huvudet på TS? Det är ju inte olagligt att ha en dräktig katt, bara att släppa ut den när den är fertil ;)
 
Visst, det kan vara bra att veta vad som kan hända och i synnerhet veta vad man ska vara uppmärksam på och hur man ska agera om något verkar på väg att gå fel. Men jag tycker inte att @ufot 's inlägg var det minsta hjälpsamt på det viset, faktiskt, utan verkade mer vilja syfta till att skrämma (?) TS att genast sterilisera katten och abortera hela kullen.

Jag vet vad lagen säger, men helt oavsett det så är katten nu dräktig, och det är kanske bättre att hantera det på bästa möjliga vis än att banka lagboken i huvudet på TS? Det är ju inte olagligt att ha en dräktig katt, bara att släppa ut den när den är fertil ;)

Ja och har man inte koll på lagen har man troligen inte heller koll på vad som kan inträffa och vad som krävs av en när man tar en kull. Jag anser denna kull planerad eftersom man släppt ut en fertil katt medvetet.
 
Ja och har man inte koll på lagen har man troligen inte heller koll på vad som kan inträffa och vad som krävs av en när man tar en kull. Jag anser denna kull planerad eftersom man släppt ut en fertil katt medvetet.
Ja, det kan väl anses planerat att vilja ha kattungar och därmed släppa ut en fertil hona. Men läser man lagen bokstavligt så är det inte självklart att det är olagligt att göra så. Den exakta ordalydelsen av lagen är "Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för." (min fetning). Att släppa ut sin katt, låta henne bli dräktig och få en kull kattungar som man tar hand om är därmed inte självklart olagligt eller något som länsstyrelsen skulle komma springande för.
 
Tyvärr har du fel.
Det finns 2195 annonser på kattungar på blocket. De flesta konstiga blandningar av olika raser. Kostar allt från 500 och uppåt. De flesta ligger på omkring 3000 kr. Finns ett fåtal renrasiga Sverak anslutna uppfödare på blocket, men de flesta är blandraser med ”fina” namn för att dölja att de egentligen inte är renrasiga.

Ett axplock:
Norsk Skogkatt - Ragdoll
Långhåriga kattungar
Norsk Skogkatt - Ragdoll - Brittisk korthår
Maincoon blandis
Norsk Skogkatt - Siames
Helig Birma - blandras

På de flesta annonser står det det: kattungar, söta kattungar, leveransklara kattungar osv…

Så nej, det är absolut inte brist på kattungar…

Även raskattuppfödare har svårt att hitta hem till sina katter. Följer både Sibirisk katt och Norsk Skogkatt och det kommer ut annonser nästan dagligen på renrasiga SKK reggade kattungar.
Vi är ganska många som inte vill ha raskatter. Jag tycker inte heller att det är ok med kattungar på längden o tvärsen från utekatter. Men i detta fallet tror jag det finns en plan. Och om det nu är så gott om katter så varför avlar dom så kallat seriösa fram fler raskatter?
 
Vi är ganska många som inte vill ha raskatter. Jag tycker inte heller att det är ok med kattungar på längden o tvärsen från utekatter. Men i detta fallet tror jag det finns en plan. Och om det nu är så gott om katter så varför avlar dom så kallat seriösa fram fler raskatter?

Detta har inte att göra med raskatt vs bondkatt. Om man har en trevlig bondkattshona som man vill ha ungar på. Kör hårt! Men VÄLJ pappan, träffa honom och se om hans mentalitet är bra, testa för lämpliga sjukdomar och para dem under kontrollerade former och håll honan inne tills ungarna blivit 12 veckor gamla. Om honan sen måste släppas ut så se till att hon är kastrerad först. Se dessutom till att både hona och ungar vaccineras enligt veterinärs rekommendation och besiktas innan leverans till den nya ägaren som får betala bra för dem. För att de är ansvarsfullt uppfödda.
 
Ja, det kan väl anses planerat att vilja ha kattungar och därmed släppa ut en fertil hona. Men läser man lagen bokstavligt så är det inte självklart att det är olagligt att göra så. Den exakta ordalydelsen av lagen är "Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för." (min fetning). Att släppa ut sin katt, låta henne bli dräktig och få en kull kattungar som man tar hand om är därmed inte självklart olagligt eller något som länsstyrelsen skulle komma springande för.

Förebygga oplanerad faller väl detta under tycker jag dock? Vilket TS inte har gjort.
 
Vi är ganska många som inte vill ha raskatter. Jag tycker inte heller att det är ok med kattungar på längden o tvärsen från utekatter. Men i detta fallet tror jag det finns en plan. Och om det nu är så gott om katter så varför avlar dom så kallat seriösa fram fler raskatter?

Du menar att seriös avel ska avslutas så oseriös avel kan fortsätta? Låter kontraproduktivt. Om det nu är kattens välfärd man vill förbättra vill säga.

Jag tycker inte man ska avsluta avel på huskatter heller, men den kan ske kontrollerat den med. Liksom det är viktigt att oseriös avel på raskatter tas om hand av klubbarna. Där finns det mycket att jobba på, men det finns i alla fall en kontrollorgan som styr vissa metoder.
 
Synd... kattens status måste bli högre.
Synd? Nja, jag tycker nog att länsstyrelsen prioriterar alldeles rätt om de väljer att inte springa efter TS och andra kattägare som låter sin katt bli dräktig ute och få 1-2 kullar som blir väl omhändertagna och får bra hem. Min egen högt älskade Fröken Katt har kommit till på det viset. Det viktiga med lagen är väl att kunna ingripa när det behövs!
 
Synd? Nja, jag tycker nog att länsstyrelsen prioriterar alldeles rätt om de väljer att inte springa efter TS och andra kattägare som låter sin katt bli dräktig ute och få 1-2 kullar som blir väl omhändertagna och får bra hem. Min egen högt älskade Fröken Katt har kommit till på det viset. Det viktiga med lagen är väl att kunna ingripa när det behövs!
Problemet är att det finns alldeles för många som dessvärre inte blir väl omhändertagen.

Jag misstänker som sagt att ts inte är myndig. Då är katten föräldrarna ansvar. Jag är ytterst tveksam till att föräldrarna tar det ansvaret.
 
Tyvärr är det sant.
Men, det borde vara annorlunda.
Dryga böter för att släppa ut okastrerade katter anser jag vara rimligt.
Du får inte ens böter om du mer uppenbart bryter mot den här lagen, den är inte utformad så, utan den ger länsstyrelsen att gå in med tvångsåtgärder (vite, föreläggande osv) vid missförhållanden.
 
Problemet är att det finns alldeles för många som dessvärre inte blir väl omhändertagen.

Jag misstänker som sagt att ts inte är myndig. Då är katten föräldrarna ansvar. Jag är ytterst tveksam till att föräldrarna tar det ansvaret.
Jag vet inte alls vem TS är, jag tycker bara du går på väldigt hårt i tidigare inlägg när du förordar abort.

Tillägg: Men självklart SKA ju exempelvis länsstyrelsen gå in där katterna inte blir väl omhändertagna eller där de förökar sig helt fritt utan att någon tar hand om ungarna etc. Det var ju för att bl.a. komma tillrätta med problem med lösspringa, halvförvildade katter som lagen kom till.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
917
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 711
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
30 568
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp