Dräktig utekatt

Ja, det kan väl anses planerat att vilja ha kattungar och därmed släppa ut en fertil hona. Men läser man lagen bokstavligt så är det inte självklart att det är olagligt att göra så. Den exakta ordalydelsen av lagen är "Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för." (min fetning). Att släppa ut sin katt, låta henne bli dräktig och få en kull kattungar som man tar hand om är därmed inte självklart olagligt eller något som länsstyrelsen skulle komma springande för.
Samtidigt ogiltigtförklarade SJV Svenska bondkattsföreningens "bevarandeprogram" då de ansåg att avel på katter med okänd hälsostatus inte var förenlig med svensk djurskyddslagstiftning. Så även om honkatten är testad, frisk och ägaren vill ha kattungar är det inte fritt fram att släppa ut henne för att para sig med random okänd hankatt.
 
Samtidigt ogiltigtförklarade SJV Svenska bondkattsföreningens "bevarandeprogram" då de ansåg att avel på katter med okänd hälsostatus inte var förenlig med svensk djurskyddslagstiftning. Så även om honkatten är testad, frisk och ägaren vill ha kattungar är det inte fritt fram att släppa ut henne för att para sig med random okänd hankatt.
... och det är väl helt rätt egentligen. Bara för att de inte tar i med "hårdhandskarna" för att någon gör just det någon så länge de tar hand om kattungarna och inte skapar överhövan många ungar tycker jag det är helt rätt att det inte "godkänns". Jag hålle rmed om att avel även på bondkatter bör skes med större övervakning än så. Vad är det för poäng med att testa honan om man har noll koll på hanen? Och vem låter den fertila hanen ströva fritt? Förmodligen inte någon med koll på hälsostatus.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
917
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 711
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
30 569
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp