Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

axel

Trådstartare
Eftersom allt inte alltid går bra. Kan vi ha en sdn tråd?

Tänker på min samt Tingelings kolik precis efter.

Massor av användbara råd.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Bra initiativ! Även fast man kanske går och blir ännu nervösare nu :o

Tänkte på det här med felläge. Någon som vet hur "bråttom" det är att rätta till det? För om jag inte fixar det själv så tar det säkert en halvtimme åtminstone innan distrikt veterinären hinner ut. Kanske mer ..
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Min med begynnande magsår slapp fasta, resa samt gastroskopi som hon har mkt dåliga erfarenheter av då min vet. till skillnad från S. ansåg vara mkt riskfyllt o fick Gastrogard trots att inga studier gjorts på dräktig häst.
Dock inga fosterskador på människan.

Inom 24h. åt o drack hon nästan som vanligt.
Förra året tog det 4-6 dagar, men åt ju inget på kliniken.

Kan vara bra att hänvisa till utifall att ngn skulle få samma debackel.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Bra initiativ! Även fast man kanske går och blir ännu nervösare nu :o

Tänkte på det här med felläge. Någon som vet hur "bråttom" det är att rätta till det? För om jag inte fixar det själv så tar det säkert en halvtimme åtminstone innan distrikt veterinären hinner ut. Kanske mer ..
Exakt hur bråttom det är, är svårt att säga. Men det är bråttom... Kolla om du har några bönder i närheten som du kan få väcka om det krisar. De brukar ha erfarenhet att vända kalvar och det är ju inte helt olikt, även om man brukar säga att hästar är gott om plats och ont om tid, medan kossor är tvärt om - trångt men gott om tid.
(själv har jag bara rättat fellägen på får, så huruvida jag kan fixa på häst återstår helt enkelt att se...)

Turligt nog är fellägen ovanliga.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Beror helt på felet.

Som kobonde har jag rättat till några fellägen på kor genom åren och känner mig därmed ganska lugn (vad gäller detta) nu när jag väntar föl. Felen som kan uppstå är ju dom samma. Finns bra beskrivningar/bilder hur man rättar till fellägen på kor som man kan söka fram på internet (tror det finns mer på kor än hästar). Dock finns det fel som man inte klarar själv, tex sätesbjudning alltså fölet kommer med rumpan först ,inga ben, så om du "bara" känner en svans i stoet ring vet. och säg det = brottom.

Eftersom stoet hela tiden pressar fölet utåt är det bra om man kan rätta till felet fort då det annars kilar sig fast i bäckenet och det blir svårare att fixa, då man måste trycka in fölet igen innan felet kan ordnas om det kommit ut långt.

Ett framben saknas är ett "lätt" fel. Ser du bara en hov i början tveka inte känn efter den andra. Följ bara fölets kropp med handen så hittar du det och dra det till dig. Om huvudet kommit ut tryck med den andra handen in fölet medans du letar efter benet, fölet måste in en bit annars går det inte, finns inte plats.

Om man är två kan en känna och en prata med vet.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Kom på en sak till att titta på

Hov vänd nedåt, alltså "framsidan" uppåt = kommer med huvud först

Hov vänd uppåt, alltså du ser undersidan av hoven = kommer baklänges = BROTTOM att komma ut
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Kom på en sak till att titta på

Hov vänd nedåt, alltså "framsidan" uppåt = kommer med huvud först

Hov vänd uppåt, alltså du ser undersidan av hoven = kommer baklänges = BROTTOM att komma ut

Så födde mitt sto.

Sambon var uppe för att kolla till hästarna, allt såg ut som vanligt. Han pysslade med lite vid sidan om, hörde stoet lägga sig, stöna och så var plötsligt fölis ute. Han hann väl i princip se att fölet kom ut med frambenen sist i en jäkla fart.

Av det veterinären såg så var stoet uppskuren på insidan samt en svullnad utanpå i storlek på en halv fotboll samt sprucken vulva, men skadan inuti som vi såg fanns möjlighet att läka själv, längre in var osäkert hur stor skadan var.
Vi tog ett aktivt beslut att inte åka in utan avvakta, hade vi tur var skadorna inte värre än det synliga. Medicinering och ge det några dagar.

Vi hade tur, stoet överlevde och fölis med.

Dock vet jag inte vad man skulle kunnat göra för att förhindra en sådan fölning?
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Sen så kan det ju vara så att fölungen inte vänt sig i förlossningskanalen, då måste man hjälpa till att skruva runt, om detta händer - se till att korsa benen på fölungen innan man börjar att vrida
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Förra året var min märr hysterisk under fölningen, när det inte hade hänt nått på (vet inte exakta tidsrymden, allt blir skevt i bråttomsituationer) 15 minuter ringde jag veterinären då min magkänsla var dålig. Hon hade inte tid men bad mig att känna efter. Fölets framhovar var på väg upp och ut genom rektum/anus på märren och jag kände inget huvud! Det fanns liksom ingen tid att vänta på nån veterinär så jag fick typ trycka tillbaka fölet, fiska fram huvudet (som var bakåtslaget mellan frambenen) och dra benen ut genom rätt hål. Då tog märren helt slut (vi hade väl hållit på en 30-40 minuter kanske), så jag fick dra ut fölet. Jag är förvisso van vid att göra allehanda saker med människor (är läkare), min mor som assisterade är barnmorska och stallägaren van hästuppfödare men det var ändå knepigt!

Både märren och fölet (numera åring) mår alldeles utmärkt idag men det är några gånger som jag funderat över vad som hade hänt om jag inte varit där. :nailbiting: tipset om att ha en van kobonde till hands och på nära avstånd är inte helt fel!
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Så kom en kompis föl förra året, men bakbenen först.
Stoet fick inte ut fölet själv och hade hon inte fått en konstig känsla av att hon behöver åka hem från jobbet o kolla till hästen som då låg och försökte föla så hade hon antagligen förlorat dom båda två ..
Hennes pappa som är kobonde fick kämpa för kung o fosterland för att få ut fölet som då inte andades längre men efter mycket kämpande lyckades de få lov i honom.
Tyvärr var han missbildad, skruvad i hela bakdelen så efter en tripp till Helsingborg fick de ta bort honom :(
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Måste tillägga också att märren var konstig hela dagen innan, hon snurrade runt runt runt runt som en westernhäst! Nån på buke skrev att det säkert var ett sätt att vända fölet.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Jag har jobbat på en stor mjölkgård några år och varit med vid rätt många kalvningar och även fellägen.
När stoet i vårat stall skulle föla förra sommaren så låg fölet med ett bakåtslaget framben som jag fick gå in och rätta till. Det var som någon skrev här uppe lite mer plats än på kor.
Jag skulle säga att det är väldigt bråttom för det är baskemig inte lätt att backa in fölungen igen om den hunnit fram en bit. Vi upptäckte felläget väldigt tidigt, när det bara kom en hov så gick jag för att känna direkt och kunde konstatera att ett ben saknades. Vet i tusan hur det hade gått om vi väntat 2 minuter till.

Som någon skrev ovan, finns det någon kobonde nära så fråga om du kan få väcka denne. Dom har ofta stor vana av fellägen osv.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

2012 hade vi en som kom upp och ner samt bak å fram. Så den fick vi vrida på samtidigt som vi fick dra för kung och fosterland.

Detta var det råd vi fick av veterinären då bakbenen stack upp i korset på stoet och då finns risk för förlamning.

Trots snabbt agerande var fölet dött när det kom ut (enligt veterinären var det dött sedan någon dag tillbaka)
Vårt underbara sto fick även hon somna in då livmodern följde med fölet ut och stora invärtes skador. Stora strålar av blod forsade ut. På bara någon minut blev hon helt blek på slemhinnorna.
Enligt vet var det 99,9% säkert att hon skulle förblöda oavsett vad vi gjort.

Samma år (3 v senare) fick vårt andra sto tvillingar. Jag reagerade på att bara en mule syntes och gick in för att känna efter frambenen. Kände dem och drog... Ut kom en ANNAN fölunge än den som var i felläge. (DVS BÄGGE fölen var i födselkanalen!!!!) slänger över det lilla fölet till sambon (detta andas inte) men min sambo lyckas få igång honom. Den stora fölungen har då kommit så pass långt ut att den inte går att trycka tillbaka... Så jag får dra i det jag kommer åt... Ut kommer han äntligen... Men slutar andas ca 30 sekunder senare... Och vi får inte igång honom igen :(
Lilla fölet avlivas några timmar senare då han inte kan stå upp. (Ej färdigt skelett visade röntgen i HBG)

Skall tilläggas att stoet som fick tvillingar SJÄLVKLART var dräktighetsundersökt på 16,30,45 och 90 dygn. Men det syntes bara en...
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Fy Fabian vilka trauman:eek:

Ska redan nu boka jour på den kobonde som bor nära.
Ingen Vet. här i trakten skulle hinna komma inom 1 h.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Min historia är tyvärr bara tragisk.
En nära vän skulle få föl på sitt shettis sto för ett par år sedan. Stoet var av större modell och betäckt med en minihingst.
De hade kamera i boxen och vakade hela nätterna. Så började hon föla men efter en stund så märktes att något var fel. Ett ben och huvudet kom ut men inte andra frambenet. Kompisen man har jobbat med kor länge så gick och försökte få ut andra benet medan kompisen ringde vet.
Vet kom relativt fort men då hade fölet hunnit dö och stoets värkar avtagit. Jobbet gick nu ut på att få ut fölet och rädda stoet. Trots alla försök så gick det inte att trycka in huvudet igen så vet fick såga av huvudet för att sen slita som ett djur tillsammans med maken för att få ut kroppen.
En vacker svart hingst vart det med vita strumpor bak. Dock det största shettisföl vet någonsin sett så han undrade vad 17 dom hade betäckt med.
Att tillägga är att stoet tjuvbetäcktes som 2-åring av ett ryss och klarade den fölningen utan problem.
Vets förklaring var att dom väntat för länge med att ingripa och ringa. En sur läxa att lära sig :(

Stoet repade sig enligt röntgen och alla veterinärer. Men vi som kände henne märkte att hon aldrig blev den samma igen. Hon betäcktes sommaren efter men kastade och fick svår fång och fick tas bort.


Väntar föl på mitt fodersto efter en tjuvbetäckning :/
Fölet är beräknat 26 okt och så fort jag ser minsta tecken på att nått är på G vill jag ha vet ståendes på tröskeln.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Vill någon förklara mer det här med att vända fölet rätt?

Jag förstår om man bara ser ett ben, man känner efter det andra och drar fram det, likaså bakåtslaget huvud, man puttar in fölet och drar fram huvudet. En sak jag läste någon stans var att huvudet låg mellan frambenen. Men ska det inte det då? eller det måste ligga ovanpå båda benen för att få plats?

Och om man misstänker sätesbjudning, då får man dra ut fölet den vägen, där vänder man inte?

Cirkus skrev att när man ska vända så ska man vara noga med att korsa benen. Ok, är det vid ett vändningsläge där fölet liksom ligger upp och ner eller vilket läge pratar vi om?
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Ush vad tråkigt.

Det känns som om så fort man ser att något sticker ut ur stoet så bör man känna att det först är ett ben och sen ett till? och inte avvakta för då kan det vara försent?

Hundsittande läge då, hjälper det att känna efter så fort man ser någon liten hov sticka ut, kan man redan då kanske känna tre hovar? och vad gör man då?
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Ja, om fölungen kommer uppochner så ska man korsa benen när man vänder, för att inte dra sönder något ben på fölungen
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

Och om man misstänker sätesbjudning, då får man dra ut fölet den vägen, där vänder man inte? QUOTE]

På kor letar man rätt på bakbenen och drar ut kalven baklänges. Bara varit med om detta en gång på en kviga. Ringde då ut två olika vet. för att försöka men ingen lyckades få ut kalven så hon fick avlivas :cry:
Antagligen pga det blev för sent, var inte hemma när hon började.
 
Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel

När fosterblåsan kommer ut ska du se en hov rätt snabbt, du ser om den kommer åt rätt håll. 1-2 krystvärkar senare kommer nästa fot som ligger strax bakom den första. Sen ska du på följande krystvärkar se huvudet. Jag hade inte börjat gräva i stoet direkt när du ser en hov.

Mitt sto hade lite jobbigt när bogen skulle ut, vi hjälpte till att dra. Viktigt att dra med värkarna utåt/nedåt. Och var beredd på att det känns som att det inte går att dra, det är STENHÅRT. Jag trodde det skulle vara lätt men jävlar, det var läskigt att ta tag i små tunna fölben och dra.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
503
Senast: Kristall10
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 887
Senast: Puffindog
·
Tjatter Tänkte att eftersom mitt pyssel inte alltid passar så bra i sytråden så tänkte jag att jag startar en tråd för allt möjligt pyssel ☺️...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 653
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp