Komplett vitamin/mineral tillskott?

Sv: Komplett vitamin/mineral tillskott?

Finns delade meningar kring hur mycket och i vilken utsträckning man ska ge det ...beroende på en mängd olika saker vad jag förstått av vad jag läst.

Då är jag väldigt intresserad av vad du läst?

Poängen med att ge mineraler är att BALANSERA mineralerna sinsemellan, och även om man inte ger mycket grovfoder med mycket mineraler i täcka upp för ev brister.

Men det viktiga är ju BALANSEN dem emellan, därför är självklart olika mineralfoder olika - just för att man ska kolla upp vilket som passar ens grovfoder bäst.

Motfråga: hur skulle du må om du enbart åt falukorv och makaroner 3 ggr/dag i 6 månader?

Då är jag väldigt intresserad av vad du läst?

Poängen med att ge mineraler är att BALANSERA mineralerna sinsemellan, och även om man inte ger mycket grovfoder med mycket mineraler i täcka upp för ev brister.

Men det viktiga är ju BALANSEN dem emellan, därför är självklart olika mineralfoder olika - just för att man ska kolla upp vilket som passar ens grovfoder bäst.

Motfråga: hur skulle du må om du enbart åt falukorv och makaroner 3 ggr/dag i 6 månader?

ja nu måste du missförstått mig på nåt sätt..tror jag, svaret du citerar gällde bara selen
Motfråga till vad??? Menar du verkligen ska jämföra människor och hästar..

Ja, min första del under citatet gällde selenet :)

Resten var allmänt (svarade från mobilen med mitt första svar i tråden så tog bara upp selenet där). Du jämförde själv hästar med människor när du kommenterade om vi var lika noga med oss själva. Det är totalt irrelevant, just eftersom vi aldrig lever på exakt samma (ensidiga) kost i 6 månader :idea:

Poängen är fortfarande att man inte behöver TILLSÄTTA mineraler i första hand utan man behöver balansera dem sinsemellan. Därför finns det olika mineralfoder. Man väljer alltså den som passar ens grovfoder för att få rätt Ca/P och Ca/Mg kvoter i första hand enkelt förklarat.

Utöver det behöver hästen få selen tillsatt året runt.

Ang vitaminer så behöver hästarna e-vitamin vintertid (finns mycket i växande gräs).

Resten av tillskotten är onödigt/vid bristsymptom/problem osv.

Jag ger bla linfröpellets o betfor för jag tror det är bra för magen, linfröolja för jag tror fettsyrorna är bra, havre för att lätt kunna ge krubbskrammel och öka på energin om det behövs utan att börja ge något nytt fodermedel. Allt i miniportioner 2 ggr/dag. Det känns inte direkt som onödiga tillskott för mig även om hästen säkert skulle klara sig lika bra utan (nåja, han skulle INTE klara sig utan att få något i krubban när grannen äter, ponny som han är).

Biotin och något mer jag inte riktigt bestäm än för hovarna ger jag kanske i onödan. Min häst har rätt tunna hovväggar som går sönder mycket när han tappar dojor, vilket han ägnat sig åt rätt mycket, spec som unghäst. Det är liksom så lite pengar att jag tycker det är värt det om det skulle göra någon förbättring.

I grunden (med alla tillskott inräknade) äter han ju dock såklart en foderstat som är balanserad, både behovs- och kvotmässigt. Det är ju liksom första steget.

Så tänker jag iaf :)

Om jag spinner vidare så är hästarna utvecklade med att vandra över enorma ytor och så så vis få i sig olika mängd/sammansättning mineraler osv över tid. Brister uppkommer ju inte på en dag utan över en längre tid oftast, beroende på vad.

Skulle våra hästar idag leva på samma vis hade det ju varit rätt irrelevant att hålla på och analysera, räkna och tillsätta (mer än selen då, som ju är en brist i hela Sverige) just eftersom hästarna över tid får i sig lite allt möjligt.

Men nu ser inte verkligheten ut så. Hästen går på sin höjd i några olika hagar på samma mark, oftast med samma/ingen gödning, äter samma grovfoder hela vintern, går i samma sommarhage på sommaren osv. Saknas något/är något i obalans då så får hästen så småningom brister/överskott. Så enkel är matematiken!

Selen finns väl i hö, gräs och växter mm och sen var det detta med e vitamin och selen som dels kompletterar varandra men även delvis ersätter varandra..

Selen finns inte i något foder som växt i sverige och att det skulle vara delade menigar om hur stort behovet är, har jag aldrig hört talas om.

Hästar på underhållsfoderstat behöver 0.2 mg / 100 kg kroppsvikt, och detta är minimum. Detta enligt Utfodringsrekommendationer för häst.

Selen och E-vitamin ersätter inte varandra helt och hållet. E-vitamin behövs oxå tillsättas när hästen inte äter gräs. Behovet av E-vitamin är 75 mg / 100 kg häst på underhållsfoderstat och i arbete.

Selen finns inte i något foder som växt i sverige och att det skulle vara delade menigar om hur stort behovet är, har jag aldrig hört talas om.

Hästar på underhållsfoderstat behöver 0.2 mg / 100 kg kroppsvikt, och detta är minimum. Detta enligt Utfodringsrekommendationer för häst.

Selen och E-vitamin ersätter inte varandra helt och hållet. E-vitamin behövs oxå tillsättas när hästen inte äter gräs. Behovet av E-vitamin är 75 mg / 100 kg häst på underhållsfoderstat och i arbete.

Tror du också missförstår mig..Vad menar du nu...förklara vart selen finns naturligt så kanske jag förstår vad du menar för nu tolkar jag det som om du menar att selen inte finns nån stans.;):rofl:

Behovet kan väl variera allt eftersom vad man ger i övrigt..
Finns väl dels i grovfoder även om det är mer eller mindre brist i det, dels i kraftfoder , vet inte om det finns i alla men i många jag tittat på finns det, dels i mineraltillskott...och andra tillskott ,det jag menar och är tveksam till är kanske att man inte behöver ge ett tillskott enbart med selen

Det finns säkert platser i värden där selen finns naturligt i jorden och då finns i grödor som växer där. Var dessa platser är vet jag ej. Vet bara att det inte är i sverige i alla fall.

Hästens behov av selen är minst 0,2 mg / 100 kg häst och är oberoende av vad den äter. I grovfoder finns det inget selen. I färdigblandade kraftfoder brukar det finnas pyttelite selen så man får alltid ge nån form av tillskott. I mineralfoderblandningar finns det selen men där får man passa sig så att man inte ger för mycket/för lite av någon annan mineral som finns i.

Mig veterligen finns det inget tillskott som bara innehåller selen. Det brukar alltid vara tillsammans med E-vitamin.

Förklarade jag bättre nu? :)

Det finns säkert platser i värden där selen finns naturligt i jorden och då finns i grödor som växer där. Var dessa platser är vet jag ej. Vet bara att det inte är i sverige i alla fall.

Hästens behov av selen är minst 0,2 mg / 100 kg häst och är oberoende av vad den äter. I grovfoder finns det inget selen. I färdigblandade kraftfoder brukar det finnas pyttelite selen så man får alltid ge nån form av tillskott. I mineralfoderblandningar finns det selen men där får man passa sig så att man inte ger för mycket/för lite av någon annan mineral som finns i.

Mig veterligen finns det inget tillskott som bara innehåller selen. Det brukar alltid vara tillsammans med E-vitamin.

Förklarade jag bättre nu? :)

ja då förstår jag varför vi missförstår varandra....vad jag läst så finns det selen i jorden...alltså vår jord är inte helt utan selen men att det är brist på just detta i vårt land...
Har inte läst någon stans att det inte finns alls.

Det selen som ev finns i svenskproducerat grovfoder räknas som så försvinnande lite att det inte kan tillgodoräknas när man tittar på hästens behov. Det finns inga delade meningar om att svenska hästar behöver selentillskott på det ena eller andra sättet utöver grovfoder. Inga vetenskapligt underbyggda, och det finns inte ens någon gråzon vad gäller det.

Dessutom är minimibehoven just MINIMI behov och ligger lägre än vad de flesta andra länder anser vara minimibehov selen för häst. Man bör alltså se till att det är med råge uppfyllt.

Och jag förstår inte vad du frågar efter riktigt.
Först efterfrågade du ett universalmineralfoder -eller som du sen beskriver som ett multitillskott som du kan ge en dutt av. Du fick flera svar att det inte går att tänka så och inte finns något komplett mineralfoder som passar alla. Vad de flesta är överens om är dock att mineraler ofta behöver tillsättas men vilka och i vilken mängd beror på övrigt foder och vilka mineraler som ev redan finns där. Selen alltid om hästen enbart får grovfoder eller inte tillräckligt med selen från övrigt kraftfoder.

Så har vi missförstått din fråga på något sätt eller handlar det bara om att du vill ha ett annat svar?

jag har redan fått svaret för länge sen...sen hamna vi i detta med selen och lite annat..där vi hade olika meningar ....varför undrar du?
Får inte jag skriva svar eller kommentarer när någon skrivit här...

asgarv...nä verkligen inte ...här finns inga taggar..då har du då verkligen missförstått mig...alla som är här inne vet väl att man kan komma in på annat än sin specifika fråga som var tanken i början..

En helt annan fråga.;)
Försämras värden på höet under tidens gång.
Kan det skilja från sommarens analys och om jag gör en egen analys nu.

Kan du bara inte ge en dutt av B-vitamin till den häst som haft långdragen pälsfällning? Alternativt olja för energi och päls. Om höet förlorar vitaminer så kanske det räcker med att tillföra lite under en period. Jag ger B-vitamin nu, vi har ingen analys på höet i stallet, utan jag försöker utgå från hur hästen ser ut i hull och hår. Vanliga fritidshästar i stallet, de som tränas mer får mer kraftfoder!

Åter igen - B-vitamin behövs inte vid pälsfällning! (En sökning här på forumet ger många trådar där detta diskuteras, så den diskussionen och förklaringen behöver kanske inte tas en gång till den här veckan... )

Dessutom producerar hästar B-vitamin själv, överskottet åker bara ut med urinen precis som C-vitaminer. Det är inte skadligt, men fasligt onödigt.

Till TS:

Angående mineralfoder så är det precis som de andra har skrivit - man får titta på sitt grovfoder, eventuellt kraftfoder och se efter vad som saknas i hsätens foderstat jämfört med vilket behov hästen har. Jag räknar oftast bara på Ca, P, Mg och Se. Vitaminer och andra mineraler och spårämnen får hästen i sig ändå tillsammans med det andra. Helt ok om du inte vill rada upp analyssiffrorna här, men då kan vi heller inte tipsa om vilket mineralfoder som skulle passa.

Vad gäller selen så har du också fått bra svar. Jag ger selentillskott under tiden då hästarna inte går på bete, om inte behovet täcks upp av det mineralfoder jag har valt.

Han har fått både shy feeder och np vetegroddsolja...brukar börja med det i dec-jan ..men det har inte räckt i år.

...från nov-feb har han haft ett annat hö i hagen, såna stora traktorägg ;)vilket vi gör själva från våra egna ängar....och vanligt i stallet på natten

nu får han bara vanligt hö hela dygnet....samtidigt som han fällt mest hela tiden sen mitten på januari...det är sen dess han blivit lite loj..
trots hö analys på detta hö så verkar det vara nåt...
nu är bonden utomlands denna årstid så jag får inte tag i alla uppgifter från analysen...det jag minns är att det är

Torrsubstans: 84%
2-3års vall.
timotej, klöver o. ängsvingel.

Eftersom detta är slut snart (om ca en månad)och jag behöver mer hö så har jag valt att analysera om höet själv....en fullständig analys.
synd bara det tar sån tid innan man vet svaret.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 754
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar